۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
آیا انس طلا در ۲۰۲۵ به ۳۰۰۰ دلار می رسد؟
بررسی عوامل اثر گذار در قیمت جهانی طلا

آیا انس طلا در ۲۰۲۵ به ۳۰۰۰ دلار می رسد؟

دو موسسه تحقیقاتی معتقدند که دلار در زمستان امسال به حدود ۳۰۰۰ دلار در هر انس می رسد و دو موسسه دیگر بر قیمت های ۲۷۰۰ و ۲۶۰۰ دلار  در اواسط سال آینده میلادی تاکید می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازارهای جهانی بین چشم انداز رکود ایالات متحده و کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در رفت و آمد هستند و با احتیاط پیش می روند و لذا طلا یک برنده اصلی از احساسات ترکیبی در میان این اوضاع اقتصاد جهانی و تنش های ژئوپلیتیکی، است.

باور کنید یا نه، این فلز گرانبها امسال نسبت به بازار سهام ایالات متحده بهتر عمل کرد و به موج صعودی خود به سمت سطوح رکوردی بیشتر ادامه داد، هر چند که با بی توجهی گسترده توسط سرمایه گذارانی مانند میلیاردر وارن بافت، مواجه شده است.

در چند روز گذشته، قیمت طلا موفق شد از مرز ۲۵۰۰ دلار در هر اونس عبور کند و به سطح بی سابقه ای دست یابد و سود خود را از ابتدای سال به حدود ۲۳ درصد برساند، در حالی که شاخص S&P ۵۰۰ حدود۱۷ درصد بود.

در حال حاضر، بازارها انتظار افزایش بیشتری دارند و هدف آنها رسیدن به سطح ۳۰۰۰ دلار در چند ماه آینده است، هدفی که از عوامل متعددی حمایت می شود، از جمله مهمترین آنها عدم اطمینان حاصل از انتخابات ایالات متحده، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و ادامه تنش ها در خاورمیانه و اوکراین است.

تحلیلگران سیتی گروپ انتظار دارند که میانگین قیمت طلا در سه ماهه چهارم سال جاری به ۲۵۵۰ دلار برسد، اما به گفته آنها با ادامه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، تا اواسط سال آینده به ۳۰۰۰ دلار خواهد رسید

تحلیلگران چه انتظاری دارند؟

تحلیلگران سیتی گروپ انتظار دارند که میانگین قیمت طلا در سه ماهه چهارم سال جاری به ۲۵۵۰ دلار برسد، اما به گفته آنها با ادامه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، تا اواسط سال آینده به ۳۰۰۰ دلار خواهد رسید.

در یادداشت اخیر، کامرزبانک Commerzbank انتظار دارد که فدرال رزرو تا پایان سال جاری سه بار و سه بار دیگر در نیمه اول سال ۲۰۲۵ نرخ بهره را کاهش دهد، اما اعلام کرد که این امر قیمت طلا را در اواسط سال آینده تنها به ۲۶۰۰ دلار خواهد رساند.

در همین حال، بارت ملک، رئیس استراتژی جهانی کالا در TD Securities، انتظار داشت که طلا در سه ماهه آینده تحت فشار اقدامات فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره، به ۲۷۰۰ دلار برسد.

پاتریک ییپ، مدیر ارشد توسعه تجارت در بورس فلزات گرانبها آمریکا، اواخر ماه گذشته گفت که طلا به دلیل عدم قطعیت، کاهش بهره و خرید بانک مرکزی ممکن است در سال آینده به ۳۰۰۰ دلار برسد.

جورج میلینگ-استنلی، استراتژیست ارشد طلا در State Street Global Advisors، گفت که درگیری ها در اروپا و خاورمیانه، تنش های مداوم بین چین و تایوان و عدم اطمینان در مورد انتخابات ایالات متحده، سرمایه گذاران را تشویق می کند تا به دنبال افزایش سرمایه گذاری در دارایی های مانند طلا باشند که ارزش دارایی هایشان را حفظ می کند.

چرا طلا در وهله اول افزایش یافت؟

طلا معمولاً قدرت خود را از تورم بالا می گیرد که ارزش خرید پول را از بین می برد و ترس هایی که سرمایه گذاران را از دارایی های پرخطر مانند سهام دور می کند، اما در حالی که تورم در آمریکا در سال جاری به کاهش خود ادامه داد، به نظر می رسد قیمت ها به دلیل عوامل دیگر افزایش یافته است.

افزایش قیمت ها از سال گذشته ناشی از افزایش تقاضا از سوی بانک های مرکزی بود، در زمانی که عرضه ثابت به نظر می رسید، در حالی که فشارهای ژئوپلیتیکی با بروز تنش ها در خاورمیانه و افزایش اختلافات تجاری افزایش یافت.

آیا انس طلا در ۲۰۲۵ به ۳۰۰۰ دلار می رسد؟

همانطور که این جدول نشان می دهد، به جزاستثناء های نادر تقاضای تولید شده توسط صنایع طلا و جواهر و فناوری در محدوده محدودی حرکت کرده است، در حالی که تقاضای بانک های مرکزی در دو سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و همچنین سرمایه گذاران علاقه زیادی به آن دارند.

همچنین به نظر می‌رسد که به رغم تقاضای قوی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، قیمت بر خلاف سه ماهه اول و دوم سال جاری که قیمت‌ها با انتظارات کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره به طور قابل‌توجهی جهش کردند، رشد متناسبی نداشت.

اکثر اندیشکده‌ها و بانک‌های وال استریت تا همین اواخرانتظار داشتند تا پایان سال، حداکثر یک یا دو کاهش ۲۵ واحدی در نرخ‌های بهره در آمریکا کاهش یابد، اما پس از آشفتگی بازار در آغاز ماه اوت، انتظارات خود را برای کاهش نرخ بهره افزایش دادند. کاهش کل که می تواند از ۱۰۰ واحد پایه فراتر رود.

انتظار می رود عرضه این فلز گرانبها در سطح جهانی طی دو دهه آینده کاهش یابد زیرا با نرخ تولید سالانه ۳۰۰۰ تن، این بدان معناست که ذخایر جهانی این فلز گرانبها قبل از سال ۲۰۵۰ تمام خواهد شد

تصمیمات فدرال رزرو چه تاثیری دارد؟

به نوشته سایت ارقام از لحاظ تاریخی، زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می دهد، هزینه نگهداری دارایی های بدون بازده مانند طلا افزایش می یابد و سرمایه گذاران پس از آن، دارایی های دارای بهره مانند اوراق قرضه را ترجیح می دهند که منجر به کاهش قیمت این فلز گرانبها می شود.

برعکس، زمانی که فدرال رزرو نرخ های بهره را کاهش می دهد، قیمت کمتر طلا را جذاب تر می کند و باعث می شود قیمت آن با رشد تقاضا افزایش یابد. این یک رویه و باور رایج در بازارها است.

در هر صورت، درکنار نوسانات کوتاه مدت و بدون توجه به عوامل موثری چون تنش های منطقه ای، بیماری های فراگیر و... داده ها نشان می دهد که از سال ۲۰۰۱ (محدوده نرخ بهره بین ۵.۵ تا ۰ درصد) قیمت طلا بدون توجه به سطح نرخ بهره آمریکا در حال افزایش بوده است.

از مارس ۲۰۲۲، فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره از ۰ درصد کرد و قیمت طلا به زیر ۱۹۰۰ دلار رسید، اما اکنون، پس از رسیدن بهره به ۵.۵ درصد، قیمت طلا از ۲۵۰۰ دلار فراتر رفته که نشان می دهد گاهی اوقات ترس بر بازار حاکم شده است.

با توجه به نرخ های بهره واقعی، تغییری رخ داد و جی پی مورگان در یک مقاله تحقیقاتی اظهار داشت که این رابطه در اوایل سال ۲۰۲۲ به طور اساسی تغییر کرد، زیرا قیمت طلا در مسیر صعودی قرار گرفت در حالی که بازده واقعی اوراق قرضه همچنان در حال افزایش بود.

برآوردهای سازمان زمین شناسی ایالات متحده نشان می دهد که جهان در طول تاریخ حدود ۲۴۴۰۰۰ تن طلا کشف کرده است که ۱۸۷۰۰۰ تن از آن استخراج شده است، علاوه بر این حدود ۵۷۰۰۰ تن ذخایر ثابت شده است

آیا انس طلا در ۲۰۲۵ به ۳۰۰۰ دلار می رسد؟

آیا فشار سمت عرضه وجود دارد؟

علاوه بر تأثیرات بر تقاضا، یک عنصر محرک در سمت عرضه نیز وجود دارد (حداقل برای برخی)، که انتظار می رود عرضه این فلز گرانبها در سطح جهانی طی دو دهه آینده کاهش یابد.

برآوردهای سازمان زمین شناسی ایالات متحده نشان می دهد که جهان در طول تاریخ حدود ۲۴۴۰۰۰ تن طلا کشف کرده است که ۱۸۷۰۰۰ تن از آن استخراج شده است، علاوه بر این حدود ۵۷۰۰۰ تن ذخایر ثابت شده است.

با نرخ تولید سالانه ۳۰۰۰ تن، این بدان معناست که ذخایر جهانی این فلز گرانبها قبل از سال ۲۰۵۰ تمام خواهد شد. با این حال، برخی خوش بینان می گویند که پیشرفت فنی باعث افزایش کارایی استخراج طلا، وبازیافت ذخایر غیراقتصادی قبلی و بهبود بازیابی خواهد شد.

آیا انس طلا در ۲۰۲۵ به ۳۰۰۰ دلار می رسد؟

در هر صورت، صرف نظر از اینکه ۲۰ سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، نتیجه نهایی این است که افزایش اخیر طلا ناشی از کاهش نرخ‌های واقعی، ضعیف‌تر شدن دلار، پویایی عرضه و تقاضا و همچنین انتظارات از کاهش نرخ و تنش‌های بین‌المللی بوده است.

اکنون سوال مهم این است؛ در حالی که این عوامل هنوز فعال هستند و برخی در حال توسعه هستند، آیا طلا تا سال آینده می تواند سطح ۳۰۰۰ دلار را بشکند یا این سطح برای مدتی دور از دسترس خواهد بود؟

کد خبر: ۳۰۱٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha