۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
تقابل عرضه و تقاضا در بازار آهن

تقابل عرضه و تقاضا در بازار آهن

بازار آهن و فولاد ایران همچنان در گرداب نوسانات قیمتی دست و پا می‌زند. افزایش قیمت دلار، کاهش تولید و چالش‌های ناشی از قطعی برق، صنعت فولاد را به کام رکود کشانده است.

به گزارش بازار، به نقل از آهن پرایس گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد در پایان هفته حاکی از روند نسبتا ثابت و نوسانات جزئی در برخی مبادی فروش است. ماه مرداد با نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات در قالب مبادی فروش همراه بود که این روند با نرخ دلار همسو بود. نرخ دلار در ابتدای مرداد حدود ۵۸ هزار تومان اعلام می‌شد و چند نوسان افزایشی و کاهشی، در پایان ماه روی کانال ۵۹ هزار تومان معامله شد.

طبق آمار کف قیمت میلگرد آجدار در محدوده ۲۷.۲۰۰ تا ۲۷.۵۰۰ تومان اعلام شد و میانگین نرخ میلگرد بازار هم بین ۲۸ تا ۲۸.۵۰۰ تومان برآورد شد.

براساس نمودار قیمت میلگرد نیشابور در ابتدای مرداد ماه، ۲۷.۵۰۰ تومان اعلام شد اما در پایان مرداد حدود ۲۸.۵۰۰ تومان برآورد شد که بیانگر افزایش هزار تومانی قیمت این محصول است. قیمت میلگرد فایکو نیز در یک ماه گذشته حدود هزار تومان افزایش داشت به این صورت که قیمت هر کیلوگرم میلگرد فایکو از ۲۷.۷۰۰ تومان به ۲۸.۸۰۰ تومان رسید.

قیمت تیرآهن نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در برخی بنگاه‌ها شاهد نوسان جزئی قیمت تیرآهن به ویژه در نرخ تیر ذوبی بودیم. قیمت قوطی ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها ثابت اعلام شدند، قیمت لوله مانیسمان، لوله گازی، لوله داربستی و سایر لوله‌ها هم ثبات داشتند. قیمت پروفیل ۲ میل ورق مبارکه در محدوده ۳۸.۵۰۰ تا ۳۹.۰۰۰ تومان اعلام می‌شود.

قیمت پروفیل اصفهان نیز که در ابتدای ماه ۴۰ هزار تومان بود در پایان ماه به ۳۹.۵۰۰ تومان رسید. با وجود بروز نوسانات افزایشی قیمت پروفیل در نیمه‌های ماه، در پایان شاهد کاهش جزئی نرخ این محصول بودیم.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز چهارشنبه حاکی است حدود ۴۸.۴۵۵ تن میلگرد عرضه شده حدود ۴۳.۷۵۹ تن از آن به صورت اعتباری عرضه شد و تنها ۲ درصد از آن به صورت نقدی معامله شد.

به عقیده برخی کارشناسان، ورود حجم بالایی از میلگرد به بازار داخلی احتمالا به تعدیل قیمت این محصول در روزهای آتی منتهی خواهد شد؛ علاوه‌بر این احتمال وصل شدن برق صنایع فولادی در شهریور ماه و افزایش تولید مقاطع فولادی به تعدیل قیمت آهن آلات دامن خواهد زد؛ البته با توجه به عدم نقدینگی در بازار، افت ساخت‌وسازها و همچنین تعطیلی‌های مذهبی در ماه شهریور ممکن است با افت معاملات و کاهش تقاضا مواجه باشیم.

کاهش ۵ درصدی تولید فولاد

گزارش‌های منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد از کاهش تولید فولاد ایران در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۳ حکایت دارد که در مقایسه با ایم مشابه سال گذشته حدود ۵ درصد برآورد شده است.

قطعی زودهنگام برق تولیدکنندگان فولاد در خرداد امسال و افت میزان تولید آهن آلات، بازگشت ارز حاصل از صادرات و کاهش ۱۹ درصدی صادرات فولاد در ۳ ماه نخست سال، صنعت فولاد کشور را دچار چالش کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، رسول خلیفه در این زمینه اظهار کرد: عدم هماهنگی بین چند وزارتخانه، نبود برنامه جامع برای موضواعت اقتصاد تولیدی، و نبود یک فرمانده اقتصادی از عمده‌ترین علل بروز وضعیت فعلی بازار آهن داخلی است.

به عقیده خلیفه تا زمانی که چندنرخی بودن ارز حل نشود، تولید و صادرات همچنان دچار چالش خواهد بود. فضای صنعت فولاد کشور بسته است و گر آزادی عمل داشته باشد صادرات ۸ میلیارد دلاری سال گذشته، تا پایان امسال به ۱۰ میلیارد نیز می‌رسد.

کد خبر: ۳۰۱٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha