۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
احتمال بلک اوت شبکه برق وجود دارد؟ | پایداری شبکه قربانی سیاست گذاری های اشتباه
ولتاژ و فرکانس در شبکه برق افت کرد

احتمال بلک اوت شبکه برق وجود دارد؟ | پایداری شبکه قربانی سیاست گذاری های اشتباه

یک فعال صنعت برق گفت: قطعی و محدودیت برق صنایع نتوانست جلو خاموشی در بخش خانگی را بگیرد. حتی در برخی از مناطق ولتاژ و فرکانس هم پایین آمده و این مساله پایداری شبکه برق را تهدید می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کسری برق حالا به تهدیدی جدی برای پایداری شبکه برق تبدیل شده است. این نوسانات به شدت افزایش یافته و ولتاژ و فرکانس برق هم افت کرده است. یکی از فعالین صنعت برق که به شدت نگران پایداری شبکه برق است، در گفتگو با بازار نسبت به بلک اوت شدن هشدار می دهد.

او در گفتگو با بازار می گوید: قطعی و محدودیت برق صنایع نتوانست جلوی خاموشی در بخش خانگی را بگیرد و شاهد اعمال قطع برق در منازل و خانه ها هستیم. حتی در برخی از مناطق ولتاژ و فرکانس هم پایین آمده و این مساله پایداری شبکه برق را تهدید می کند و نگران این هستیم که نتوانیم بار شبکه را مدیریت کنیم.

لازم به یادآوری است پدیده بلک اوت ( black out ) حالتی درشبکه قدرت برق هست که دیسپاچینگ یا مرکز کنترل شبکه برق دراثر اتفاقات ناخواسته‌ای کنترل بخشی از شبکه یا همه شبکه را ازدست می‌دهد

اما سوال اینجاست که این افت ولتاژ و فرکانس در شبکه برق سهوی است یا توانیر برای تامین نیاز کشور دست به این کار زده است؟ جالب است که بدانید طبق گفته های این فعال صنعت برق، یک رابطه مستقیمی بین فرکانس پایین و توان اضافی وجود دارد.

وقتی فرکانس کاهش می یابد مثل این است که یک توان اضافی در شبکه برق ایجاد می شود. در واقع با این کار توانیر برق بیشتری را برای در شبکه تزریق می کند اما این کار پیامدهای بسیار خطرناکی را برای شبکه و تجهیزات برقی می تواند داشته باشد

او می گوید وقتی فرکانس کاهش می یابد مثل این است که یک توان اضافی در شبکه برق ایجاد می شود. در واقع با این کار توانیر برق بیشتری را در شبکه تزریق می کند اما این کار پیامدهای بسیار خطرناکی را برای شبکه و تجهیزات برقی می تواند داشته باشد.

این کارشناس صنعت برق در ادامه سخنان خود ادامه داد: با وجود اینکه در آخرین ماه پایانی مصرف بالا در سال قرار داریم همچنان شبکه برق کشور تحت فشار بوده و مصرف برق کشور چیزی حدود ۷۵ هزار مگاوات اعلام می شود. همچنین بر اساس آمار اعلامی مصرف برق هم اکنون حدود ۵ هزار مگاوات بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته او، اگر مدیریت مصرف برق به درستی انجام نشود و کاهش بار پیش‌بینی شده در بخش تقاضای مصرف برق نداشته باشیم امکان افزایش حوادث برق همچنان وجود دارد.

این فعال صنعت برق ادامه داد: از دولت چهاردهم و وزیر نیروی جدید انتظار می رود که هر چه سریع تر نسبت به اصلاح سیاست گذاری های اشتباه در سال های گذشته اقدام کند. آقای علی آبادی که خود از بدنه صنعت برق است به خوبی می داند که تشکیل نهاد رگلاتوری و اصلاح اقتصاد برق و قیمت گذاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا تا چه اندازه در این صنعت حیاتی است چرا که اگر فکری به حال این صنعت نشود، خیلی زود با بحران های شدیدتری در کشور مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به وعده و وعیدهایی که در ابتدای شروع دولت های قبلی برای اصلاح وضعیت صنعت برق داده می شد، اظهار داشت: به عنوان مثال در ابتدای دولت سیزدهم صحبت از کاهش تصدی گری وزارت نیرو در این صنعت و واقعی شدن قیمت ها به نفع بخش خصوصی بود. اما شاهد بودیم که در نهایت نه تنها خبری از کاهش تصدی گری نبود بلکه در نهایت قیمت برق هم به نفع دولت گران شد. طوری که همچنان بخش خصوصی به قیمت ناچیز برق خود را به توانیر می فروشد.

به گفته این کارشناس انرژی، اگرچه وزیر نیرو جدید روی کاغذ برنامه هایی را برای برای مهار ناترازی‌ها و کاهش آن ارایه داده است، اما خود آقای علی آبادی هم به خوبی می داند که در پیاده سازی برنامه‌های اعلامی راهی سخت را پیش رو دارند.

کد خبر: ۳۰۱٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha