۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
بهای بلیت هواپیما کاهش ندارد| تدوین لایحه جدید دولت برای تعیین قیمت توسط شورای عالی هواپیمایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با بازار:

بهای بلیت هواپیما کاهش ندارد| تدوین لایحه جدید دولت برای تعیین قیمت توسط شورای عالی هواپیمایی

محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه با حذف نرخ دستوری بلیت هواپیما، بهای بلیت کاهش نیافته است گفت: شورای عالی هواپیمایی حذف شدنی نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با ورود دیوان عدالت اداری به موضوع بهای بلیت هواپیما در حقیقت نرخ دستوری بلیت هواپیما از حدود دو ماه پیش حذف شد و این ایرلاین ها بودند که نرخ را تعیین و بر روی سایت خود بارگذاری کردند.

حال با گذشت چند ماه از این اقدام مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت‌های به روز شده در بازار را تا ۵٠ درصد کاهش داده است و در حال حاضر، هر ایرلاینی بر اساس همان هر ساعت پرواز ۴٠ دلار برای هر مسیری قیمت‌گذاری کرده‌ است و قیمت‌ها در سایت شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده و شاهد افزایش عرضه بلیت دربازار هستیم.

بهای بلیت هواپیما کاهش ندارد| تدوین لایحه جدید دولت برای تعیین قیمت توسط شورای عالی هواپیمایی

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: رای دیوان عدالت در خصوص آزادسازی نرخ‌گذاری بلیت هوایپما تاکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که در برنامه ششم توسعه نیز بر اجرای آن تاکید شده است.

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ اجرایی شد و اثرات مثبتی برای زندگی مردم داشت

وی افزود: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ اجرایی شد و اثرات مثبتی برای زندگی مردم داشت؛ به طوری که سال ۱۳۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر داخلی داشتیم که این عدد در سال ۱۳۹۷ به ۲۴ میلیون نفر رسید؛ این یعنی آزادسازی نرخ باعث افزایش جابجایی مسافران شد. برای ایرلاین صرفه ندارد و ایرلاین مجبور است بلیت خود را به دلال واگذار کند تا با قیمت بالاتری بفروشد.

بهای بلیت هواپیما کاهش ندارد| تدوین لایحه جدید دولت برای تعیین قیمت توسط شورای عالی هواپیمایی

اما محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که بیش از یک ماه است که تعیین و قیمت دستوری بلیت هواپیما منتفی شده است. ایران ایر و انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام می کنند که با لغو دستوری تعیین قیمت بلیت هواپیما هم تعداد پروازها بیشتر شده و هم قیمت ها کاهش یافته است؟ گفت: بهای بلیت هواپیما کاهش نیافته است. اقتصاد هوانوردی موضوع مهم صنعت هوایی در کل دنیا است را نمی توان چشم پوشی کرد. یعنی اگر اقتصاد معیوبی داشته باشید حتما آسیب خواهید دید.

شورای عالی هواپیمایی بر اساس ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری عالی ترین مرجع نرخ گذاری است و تمام مولفه ها و ملاحظات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی را در نظر می گیرد

محمدی بخش ادامه داد: نکته دوم این است که شورای عالی هواپیمایی بر اساس ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری عالی ترین مرجع نرخ گذاری است و تمام مولفه ها و ملاحظات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی را در نظر می گیرد. چرا که اعضای آن جلسه اعضایی هستند که از چند وزارتخانه تشکیل می شوند و برای تعیین قیمت بلیت هواپیما تصمیم می گیرند.

نظر عالی ترین مرجع نرخگذاری بلیت هواپیما( شورای عالی هواپیمایی) امروز به این است که سرکوب و رها شدگی قیمت غلط است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآوری کرد: نظر عالی ترین مرجع نرخگذاری بلیت هواپیما( شورای عالی هواپیمایی) امروز به این است که سرکوب و رها شدگی قیمت غلط است. قانونگذار راهی به نام شورای عالی هواپیمایی گذاشته است. شورای عالی هواپیمایی قیمت گذاری می کند و انتظار ما این است چون حوزه ایمنی و امنیت است و حوزه بسیار مهمی که بتوانیم توسعه شبکه پروازی بدهیم باید نرخ بلیت هواپیما واقعی شود.

محمدی بخش خاطر نشان کرد: در حال حاضر به غیر از نرخ سود بقیه مولفه هایی که در صنعت هواپیمایی اتفاق می افتد آزادسازی قیمت بلیت از سال ۹۴ تا همین الان است.

او ادامه داد: یعنی در قانون برنامه پنجم توسعه و ششم این اتفاق افتاده است و امروز خدمات در بقیه حوزه ها به صورت تعرفه ای نیست و تعرفه های آن دستوری نبوده و بر اساس آزادسازی اتفاق می افتد. و این تعرفه ها و بخش های مختلف پروازی است که از سمت بلیت مسافر تامین می شود. دنیا هم این را پذیرفته است.

نکته و استنباط سازمان هواپیمایی از رای دیوان عدالت اداری این است که شورای عالی هواپیمایی حذف شدنی نیست

محمدی بخش در پاسخ به این پرسش که یعنی الان شورای عالی هواپیمایی نمی تواند قیمت تعیین کند؟ گفت: نکته و استنباط سازمان هواپیمایی از رای دیوان عدالت اداری این است که شورای عالی هواپیمایی حذف شدنی نیست. امروز لایحه ای از سمت دولت در حال ارائه شدن است که این اتفاق نیافتد که به رای شورای عالی هواپیمایی استناد کنیم و شورای عالی هواپیمایی وارد قیمت گذاری با تعرفه ها شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اتفاقا الان بهترین زمان ارائه این لایحه با تشکیل دولت جدید است گفت: جلسات خوبی با وزیر جدید راه و شهرسازی در این خصوص داشتیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که آیا فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی می تواند مشکلات بخش هوایی را حل کند؟ گفت: وزیر راه و شهرسازی از بدنه این وزارتخانه است. به هر حال او زمانی در هیات رئیسه و معاونت راه و شهرسازی حضور داشته است و اشراف و اطلاعات او می تواند بسیار به بدنه وزارت راه و شهرسازی کمک کند. به هر حال این تصمیم یک تصمیم خوبی بود که رئیس جمهور گرفتند.

او گفت: ما تمام وقت و تمام قد وظیفه شرعی خود می دانیم که به دولت کمک کنیم و هر آنچه که می توانیم ارائه و ارائه دهیم. تغییر دولت ها مانند رشته ورزشی دو و میدانی است که باید تمام توان خود را بگذارید و خود را به نفر بعدی برسانید و نفر بعدی هم خود را به نفر بعدی برساند.

وی افزود: قصد ما این نیست که به عقب باز گردیم چرا که مسیر، مسیر روشنی است. رئیس جمهور چندین سند راهبردی ارائه کرده اند که یکی از آنها موضوع برنامه هفتم توسعه و سند چشم انداز است. یعنی اینکه در طول این مسیر باید حرکت کرد و کسی نمی تواند به عقب بازگردد.

کد خبر: ۳۰۰٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha