۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
ارسنیک‌زدایی، حذف شوری و بو از پساب تصفیه‌خانه‌ها با کمک فناوری‌های ایرانی
مدیر عامل آبفای استان قزوین خبرداد:

ارسنیک‌زدایی، حذف شوری و بو از پساب تصفیه‌خانه‌ها با کمک فناوری‌های ایرانی

مدیر عامل آبفای استان قزوین از حذف ارسنیک، شوری، بو و طعم از پساب تصفیه خانه‌ها با بهره گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در این استان خبر داد.

به گزارش بازار، بیرانوند در مراسم رونمایی از سامانه‌ نانو کلر در تاکستان استان قزوین، با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب با توجه به شرایط کشور دستخوش تحولات و تغییرات در راستای به‌روز رسانی فناوری هستند، افزود: در زمانی آلودگی ارسنیک در محدوده خاصی بود ولی در حال حاضر به دلیل بروز خشکسالی ها، مشکلات ما در تامین آب شرب بسیار زیاد شده است.

وی با بیان اینکه رفع مشکل تامین آب با فناوری های قدیمی میسر نیست، اظهار کرد: این در حالی است که دسترسی به فناوری‌های روز ارتباط مستقیم با تحریم‌ها دارد و از سوی دیگر صنعت آب یک صنعت هزینه‌بر است. بنابراین لازم است که از ظرفیت های دانش بنیان ها بهره برداری کنیم.

بیرانوند، یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان را عدم آشنایی آنها به چالش های صنعت عنوان کرد و یادآور شد: رویکرد وزارت نیرو حل مشکلات کشور در حوزه های مرتبط با همکاری فناوران است و بهره برداری از سامانه نانو کلر اولین تفاهم نامه ما در این راستا است.

مدیر عامل آبفای استان قزوین با اشاره به کاربرد فناوری های تولید داخل در صنعت تصفیه آب گفت: فیلترهای سرامیکی در استان قزوین از جمله فناوری‌هایی است که از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان با انعقاد قرار دادی توسعه یافته است. این فناوری برای تامین آب به ویژه در مناطق صعب العبور کاربرد دارد.

وی تجهیزات و سامانه های گندزدایی را از دیگر دستاوردهای فناورانه عنوان کرد که از سوی یکی از شرکت های دانش در راستای حذف شوری آب کاربرد دارد و گفت: سامانه حذف یون نیترات و ارسنیک و تعمیر و بازسازی دستگاه‌ها و تجهیزات معیوب از دیگر خدمات دانش بنیان ها است که در استان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته وی، فناوری های مورد استفاده وارداتی است و در صورت معیوب شدن هزینه های زیادی می طلبند ولی شرکت‌های دانش‌بنیان با هزینه کمتری اقدام به تعمیر این تجهیزات وارداتی کردند.

بیرانوند، طراحی سیستم حذف یون ارسنیک با گرانول آهن بازسازی شده را از دیگر فناوری های مورد استفاده در این استان ذکر کرد و ادامه داد: مواد جاذبی از سوی شرکت ها عرضه شد که قادر به حذف همزمان رنگ و بو و ارسنیک بهتر از نمونه های خارجی است.

مدیر عامل آبفای استان قزوین خوردگی و فرسودگی مخازن هوایی را از دیگر چالش های آبفای استان دانست و گفت: مخازن پوشش داده شده با اپوکسی راهکار شرکت های دانش بنیان است.

کد خبر: ۳۰۰٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha