۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
بحران بازار آهن در ایران و جهان

بحران بازار آهن در ایران و جهان

نوسانات قیمت آهن و فولاد در روزهای اخیر، این بازار را با واضعیتی تراژیک مواجه کرده است. از طرفی بحران جهانی فولاد و افزایش نرخ ارز، از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر روند قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

به گزارش بازار، به نقل از آهن پرایس: بازار ارز در روز گذشته که روند صعودی داشت تا کانال ۵۹ هزار تومان بالا رفت و در نیمه‌های روز مجددا عقب‌نشینی کرد و ۵۸.۸۰۰ تومان معامله شد. قیمت اهن آلات نیز در برخی حوزه‌ها به ویژه در بازار میلگرد روند افزایشی داشت.

طبق آمار موجود قیمت میلگرد در برخی کارخانه‌ها افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی داشت و در عمده مبادی فرش بدون تغییر عرضه شد. کف قیمت میلگرد ابرکوه، جهان فولاد سیرجان در بازار در محدوده ۲۷.۰۰۰ تا ۲۷.۵۰۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور به عنوان میلگرد شاخص بازار در برخی مبادی فروش بین ۲۸.۲۰۰ تا ۲۸.۴۰۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد میانه، قیمت میلگرد پردیس و آریان فولاد نیز در همین محدوده اعلام شدند.

به طور کلی قیمت میلگرد در محدود ۲۷.۳۰۰ تا ۲۹.۳۰۰ تومان برآورد شد که با کاهش ۶۵۰ تومانی قیمت میانگین آن ۲۸.۴۶۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان با افزایش ۱۰ تا ۴۰ هزار تومانی همراه بود و برخی کارخانه‌ها هم تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت و سایر کارخانه‌ها ثابت بودند اما قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و شیروانی با افزایش ۵۰۰ تومانی عرضه شد. علاوه‌بر این قیمت نبشی و ناودانی هم در برخی مبادی فروش افزایش ۲۰۰ تومانی داشت.

طبق گزارش‌ها قیمت پروفیل ۲ میل فولاد مبارکه حدود ۳۸.۵۰۰ تا ۳۹.۰۰۰ تومان اعلام شد که بیانگر کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی قیمت انواع قوطی پروفیل است.

گزارش‌ها حاکی است امروز حدود ۵۰۴ هزار و ۳۰۷ تن انواع مقاطع فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود ۲۸۸ هزار و ۸۴۲ تن به میلگرد و ورق گرم و تیرآهن اختصاص دارد. به عبارتی حجم میلگرد عرضه شده ۲۲۶ هزار و ۲۱۷ تن است؛ حجم ورق فولاد ۴۵ هزار و ۱۰۰ تن و حجم تیرآهن نیز ۱۷ هزار و ۵۲۵ تن اعلام شده است.

بحران قریب‌الوقوع در بازار جهانی فولاد؛ زمستانی سردتر از گذشته

بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، بائو استیل چین، زنگ خطری جدی به صدا درآورده است. این شرکت معتقد است صنعت فولاد چین درگیر یک «زمستان سخت» شده که نه تنها طولانی‌تر، بلکه سردتر و سخت‌تر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. این شرایط بحرانی که پتانسیل گسترش به سراسر جهان و فرو بردن صنعت فولاد در یک رکود عمیق‌تر را دارد، به مراتب بدتر از بحران‌های سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ توصیف شده است.

تمرکز سرمایه‌گذاران بر اقتصاد رو به زوال چین و احتمال رکود اقتصادی در آمریکا، همراه با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، اوضاع را پیچیده‌تر کرده است. بائو استیل به طور خاص به کاهش تقاضا و قیمت‌ها و همچنین افزایش تهاجمی صادرات فولاد از چین اشاره می‌کند.

نشانه‌های هشداردهنده در بازار فولاد چین به وضوح دیده می‌شود. رکود طولانی‌مدت بازار مسکن که هیچ نشانه‌ای از بهبود ندارد، در کنار ادامه فعالیت کارخانه‌ها، وضعیت را نگران‌کننده‌تر کرده است. با توجه به سهم ۷ درصدی بائو استیل در تولید فولاد جهان، هشدارهای این شرکت به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این هشدار برای رقبای چینی در سراسر جهان نیز نگران‌کننده است. افزایش صادرات فولاد چین به حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال جاری، بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶، نشان از تلاش تولیدکنندگان چینی برای جبران کاهش تقاضای داخلی دارد.

صنعت فولاد چین در بحران‌های مالی گذشته نیز ضربات شدیدی را متحمل شده بود. با این حال، بسته‌های حمایتی دولتی در آن زمان توانستند اوضاع را بهبود بخشند اما برای سال ۲۰۲۴، چنین حمایتی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

در مجموع، صنعت فولاد جهانی با چالش‌های جدی روبرو است. کاهش تقاضا، افزایش صادرات چین و عدم اطمینان اقتصادی جهانی، آینده‌ای نامعلوم را برای این صنعت رقم زده است که به طور قطع در بازار داخلی آهن و فولاد ایران نیز اثرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۳۰۰٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha