۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
توسعه خودروهای هوشمند به برنامه هفتم نرسید

توسعه خودروهای هوشمند به برنامه هفتم نرسید

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت درحوزه خودروهای هوشمند از کشورهای دیگر عقب هستیم. حتی قرار بود در قانون هفتم بندی مرتبط با توسعه این خودروها اضافه شود که متأسفانه به نتیجه نرسید.

به گزارش بازار، سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، در توضیح هوشمند شدن خودرو گفت: خودرو برای این که از حالت عادی به هوشمند برسد ۶ مرحله را از متصل و خودران تا هوشمند طی می‌کند. هرچه نقش راننده در هدایت خودرو کمتر باشد خودرو به سمت هوشمندی می‌رود که این مهم یکی از فناوری‌های آینده است.

کرباسی افزود: ما در این مدت اقداماتی در ارتباط با خودروهای هوشمند داشتیم اما تمرکز ما کمتر بوده است. در معاونت علمی با دو ستاد اقتصاد دیجیتال و ستاد حمل و نقل پیشرفته و فضایی برای این مهم در تعامل هستیم. یک سری جلسات نیز با ستادهای همکار در این زمینه برگزار شده اما هنوز این مسیر نیاز به تلاش خیلی بیشتر و قانون‌گذاری خوب دارد.

وی در ادامه گفت: خودروی متصل گام اول برای هوشمندشدن است. باید ابتدا خودرو مثل اینترنت اشیا متصل شود و لوکیشن و اطلاعات لحظه‌ای موتور و نگهداری خودرو و مصرف سوخت در جایی تجمیع شود.

کرباسی عنوان کرد: قرار شد در قانون هفتم بندی مرتبط با توسعه خودروی هوشمند اضافه شود که متاسفانه به نتیجه نرسید. در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت داریم که در حوزه خودروی متصل حرفی برای گفتن دارند؛ اتفاقاتی هم افتاده اما اگر قرار باشد خودروهای هوشمند به صورت عمومی و فراگیر توسعه پیدا کنند، نیازمند هماهنگی دستگاه‌های متعدد است. البته یک سری ملاحظات محرمانگی و اطلاعات خصوصی هم دارد و در صورت عمومی شدن، مسیر آن خیلی هموار نیست.

نقش بیمه در هوشمندشدن خودروها

دبیر ستاد توسعه اتصال‌پذیری و فناوری ارتباطات خاطرنشان کرد: اپراتورها در حوزه هوشمندسازی، کارهای خوبی را با خودروسازها پیش بردند و پلتفرم‌هایی هم دارند. می‌توانیم از طریق بیمه خودرو گزینه‌ای را قرار دهیم که مثلا اگر راننده، متصل بودن خودرو را بخرد، تخفیف بیمه‌ای می‌گیرد. چون در صورت هوشمندسازی خودرو، بیمه در جریان نحوه رانندگی قرار دارد و می‌تواند امتیاز و تخفیف بیمه‌ای دهد. البته در کنار آن ایجاد اطمینان هم باشد و اپراتور امنیت آن را تعهد بدهد.

کد خبر: ۳۰۰٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha