۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
تولید حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین کشور با استاندارد یورو ۴
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد؛

تولید حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین کشور با استاندارد یورو ۴

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین کشور با استاندارد یورو ۴ و ۷۰ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو خبر داد.

به گزارش بازار، جلیل سالاری امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مرداد) در حاشیه سیزدهمین نشست بررسی تازه‌ترین وضع طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی با اولویت کاهش نفت کوره که به میزبانی پالایشگاه شیراز و با حضور جمعی از مدیران پالایشگاه‌ها برگزار شد، گفت: براساس برنامه پنجم توسعه باید در حوزه فرآورده‌های نفتی منطبق با استانداردهای ملی پیش برویم و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به پیشرفت کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در سه سال اخیر، افزود: بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین کشور استاندارد یورو۴ دارد و هم‌اکنون در مجموع حدود ۷۰ میلیون بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو است.

به گزارش بازار، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رشد همه‌ پالایشگاه‌های کشور در تولید بنزین باکیفیت، تصریح کرد: تولید بنزین با شاخص اکتان ۹۰ از اهداف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در برنامه هفتم توسعه است.

سالاری با بیان اینکه در بخش تأمین منابع مالی باید گاز مایع (ال‌پی‌جی) را در اختیار شرکت‌های داخلی قرار دهیم تا صادرات توسط خود پالایشگاه‌ها انجام شود، تأکید کرد: باید با تأمین منابع مالی مانع‌های موجود در مسیر روند پیشرفت را کنار بزنیم.

وی با اشاره به بحث تولید مازاد برنامه‌های پالایشگاه‌ها اعلام کرد: باید ظرفیت‌های مازاد از برنامه تولیدی پالایشگاه‌ها را بررسی کنیم و مجوزهای لازم به‌منظور انجام صادرات تولید مازاد ازسوی خود پالایشگاه‌ها اخذ شود.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های پالایشگاه‌ها برای ایجاد مجموعه‌ای از نخبگان استفاده کنیم و یک شرکت دانش‌بنیان و برند ملی تشکیل دهیم، افزود: ایجاد توسعه از احداث واحد تازه بهتر است، زیرا احداث نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد دارد، اما زیرساخت‌های توسعه پالایشگاه‌ها در کشور موجود است.

پیشرفت ۹۹درصدی پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز

بر اساس این گزارش، الهه محمدیان، مدیر پروژه‌های شرکت پالایش نفت شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز در قالب دو پروژه کیفی‌سازی بنزین و گازوئیل انجام می‌شود، گفت: پروژه کیفی‌سازی بنزین با ظرفیت روزانه ۵ هزار بشکه‌ و با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورو در ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شده و هم‌اکنون به پیشرفت ۹۹درصدی رسیده و در حال راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: بیش از ۷۳درصد تجهیزات این پروژه ساخت داخل است و عمده کالاها سفارش داخل بوده و خرید خارجی نداشته‌ایم که برای ما افتخار است.

مدیر پروژه‌های شرکت پالایش نفت شیراز بیان کرد: هم‌اکنون اگر حجم آب واحد به‌حد قابل قبولی برای سازنده برسد، این پروژه به‌طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه پروژه کیفی‌سازی گازوئیل از دیگر پروژه‌های پالایشگاه شیراز است، اعلام کرد: قرارداد کیفی‌سازی گازوئیل از سال ۱۳۹۸ با بودجه ۱۸۴ میلیون دلار با شرکت اودی‌سی‌سی امضا شد و بیش از ۸۰درصد کالاهای مورد استفاده در این پروژه ساخت داخل هستند.

وی با بیان اینکه این پروژه شامل واحد دی‌اچ‌دی و واحدهای جانبی مانند واحد هیدروژن و واحد اس‌آرسی است و تاکنون به پیشرفت بالای ۹۰درصد رسیده است، افزود: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ همه واحدهای پروژه کیفی‌سازی گازوئیل را راه‌اندازی کنیم.

گزارش عملکرد پالایشگاه‌های مختلف در این نشست بررسی شد که بر این اساس پروژه‌هایی مانند اجرای طرح های‌تک، اجرای الگوی ای‌پی‌سی‌ام برای اجرای قراردادها برای نخستین بار در ایران، اتصال به شبکه ریلی سراسری به‌منظور تسهیل صادرات، تأمین و ارسال سوخت به ۱۷ استان مهم کشور، پایش برخط آلایندگی‌ها، احداث مخازن راهبردی آب با ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب از جمله اقدام‌های مهم و تأثیرگذار پالایشگاه اصفهان بود.

کد خبر: ۳۰۰٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha