۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
اختلاف ۴ هزار تومانی کف و سقف میلگرد

اختلاف ۴ هزار تومانی کف و سقف میلگرد

نوسانات متعددی در قیمت دلار و آهن آلات مشاهده شد. کاهش موقت نرخ دلار در ابتدای هفته، امیدواری‌هایی را برای کاهش قیمت آهن آلات ایجاد کرد؛ اما با بازگشت مجدد دلار به کانال قبلی، این امیدها رنگ باخت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: گزارش از بازار آهن و دلار حکایت از نوسانات قیمت‌ها در این بازارها دارد. با وجود اینکه نرخ دلار در ابتدای هفته برای مدت کوتاهی به کانال ۵۷ هزار تومان رسید، اما این کاهش دوام چندانی نداشت و روز گذشته بلافاصله به کانال قبلی خود بازگشت. در حال حاضر، نرخ دلار در حدود ۵۸ هزار و ۷۵۰ تومان در نوسان است و به نظر می‌رسد در محدوده قیمتی ۵۹ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان با مقاومت مواجه شده است.

قیمت آهن آلات روز گذشته شاهد نوسانات متعددی بود؛ در حالی که ۳۲ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا منتظر خریدار بود، فروشندگان میلگرد تلاش می‌کردند با افزایش قیمت، بازار را فعال‌تر کنند.

کف قیمت میلگرد در برخی مبادی حتی به کانال ۲۷ هزار تومان رسید و شمار معدودی نیز حتی قیمت‌های ۲۶ هزار تومان را پیشنهاد می‌دادند؛ این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان احتمالا افزایش اخیر قیمت دلار، این تحرکات را در بازار ایجاد کرده است؛ اما با توجه به شرایط فعلی بازار، به نظر می‌رسد این افزایش قیمت موقتی باشد و تأثیر زیادی بر روند کلی بازار نگذارد. از طرفی، ورود برخی کارخانه‌های بزرگ مانند ابرکوه و جهان فولاد سیرجان با قیمت‌های رقابتی، باعث افزایش تقاضا برای محصولات آن‌ها شد.

گزارش از روند نوسانات قیمت آهن آلات در بازار دیروز حاکی است که قیمت روز میلگرد با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی عرضه شد. فاصله قیمت کف و سقف بازار میلگرد حال حاضر ۴ هزار تومان اعلام می‌شود که این رقم بی‌سابقه است؛ بسته به بارگیری و نوع بار و بار جور از کف ۲۶ تا سقف ۳۰ که یه رکورد قابل توجه است. به عناون مثال قیمت میلگرد نیشابور کارخانه در کانال ۲۵ هزار تومانی و قیمت میلگرد ذوب آهن نیز در مرز کانل ۳۰ هزار تومان گزارش می‌شود.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در هر شاخه بین ۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان کاهش داشت. قیمت روز ورق سیاه و سایر ورق‌های گرم در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها با کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود، همچنین قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق گالوانیزه و ورق استیل نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل سبک و پروفیل در و پنجره نیز در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند، قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز ثبات داشتند. قیمت روز نبشی، قیمت روز ناودانی و قیمت سپری نیز غالبا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی و ناودانی آریان فولاد ۱۰۰ تومان کاهش داشت.

کاهش قیمت شمش فولاد در بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالای روز دوشنبه حاکی است بازار شمش فولاد در بورس کالای ایران همچنان با روند نزولی قیمت مواجه است. خبر کاهش قیمت شمش فولاد در بورس کالا، نشان‌دهنده وضعیت پیچیده و چالش‌برانگیز بازار فولاد کشور است. عوامل موثر بر این کاهش قیمت را می‌توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

کاهش تقاضا در بازار داخلی: رکود در بازار ساخت‌وساز و کاهش فعالیت‌های عمرانی به دلیل تغییر دولت و تعطیلات تابستانی، باعث کاهش چشمگیر تقاضا برای محصولات فولادی شده است.

مشکلات تولید: قطعی برق مکرر در کارخانه‌ها، تولید را با اختلال مواجه کرده و توانایی تولیدکنندگان برای تامین تقاضا را کاهش داده است.

رکود بازارهای جهانی: کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی به ویژه چین، بر قیمت‌های داخلی نیز تاثیر گذاشته است.

مشکلات صادراتی: محدودیت‌های صادراتی و الزام بازگشت ارز با نرخ نیمایی، صادرات محصولات فولادی را غیرقابل توجیه اقتصادی کرده است.

نبود نقدینگی: مشکلات تامین مالی و نبود نقدینگی کافی در بازار نیز بر کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.

کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا، می‌تواند به تشدید رکود در صنعت فولاد و کاهش فعالیت‌های تولیدکنندگان منجر شود همچنین کاهش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های تولید، فشار زیادی بر تولیدکنندگان فولاد وارد می‌کند و می‌تواند به زیان‌دهی برخی از آن‌ها منجر شود. کاهش فعالیت در صنعت فولاد، بر صنایع وابسته مانند حمل‌ونقل، ماشین‌آلات و ساخت‌وساز نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

با توجه به عوامل موثر بر کاهش قیمت شمش فولاد، بهبود وضعیت بازار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد. احیای تقاضا در بازار ساخت‌وساز، رفع مشکلات تولید، بهبود شرایط صادراتی و تامین نقدینگی کافی، از جمله عواملی هستند که برای بهبود شرایط بازار مورد نیاز هستند.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha