۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
بورس به شدت نیاز به تفکر نو و مدیر متخصص فعال می خواهد!
بورس در یک نگاه؛

بورس به شدت نیاز به تفکر نو و مدیر متخصص فعال می خواهد!

بازار بورس عمیقاً نیازمند یک تفکر نو و تخصص‌گرایی در سطوح مختلف مرتبط با آن است.

سمیه شوریابی؛ بازار: ۳۰ مرداد ماه با کاهش حدود ۵۲۰۰ واحدی شاخص کل به پایان رسید و این نماگر در سطح دو میلیون و ۳۲ هزار واحدی متوقف شد.
در بازار کم رمق امروز ارزش معاملات خرد حدود ۲۰۶۵ میلیارد تومان ثبت شد، از لحاظ ورود خروج نقدینگی نیز مجموعا حقیقی ها ۱۸۵ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.
در رابطه با خبر کاهش سقف اهرم صندوق های اهرمی باید توجه داشت که صرفاً یک پیشنهاد به هیئت مدیره سازمان بورس است و هنوز بررسی نشده است، در صورت تصویب نیز ماه ها طول خواهد کشید تا اجرا شود و احتمال رد این پیشنهاد نیز وجود دارد.
متأسفانه در اطلاع رسانی این خبر تمامی جوانب درنظر گرفته نشده است.


شاخص_کل
دقیقاً اهمیت محدوده مقاومتی دو میلیون و چهل هزار واحد مشخص هست برای همین بازار دیروز نیز کمی با عرضه روبرو شد.
اما اصلی ترین مقاومت های پیش روی شاخص محدوده ۲.۱۰۰ و ۲.۱۴۰ هزار واحد می باشد فعلاً باید به شاخص فرصت داد تا از محدوده ۲.۰۴۰ هزار واحد عبور نماید و محتمل هست فلذا بهتر است حدضرر منطقی داشته باشید تا اگر بازار با رشد روبرو شد از بازار عقب نمانید.
در خصوص وضعیت بازار می‌توان گفت بازار بورس نه تنها مفهوم ذاتی و وجودی خود را از دست داده است، بلکه به لحاظ ظاهری هم دچار آشفتگی عمیقی شده و به مرحله‌ای رسیده‌ که حتی توانایی حفظ ظاهر را نیز ندارد! شرایط استراتژیک منطقه با تنش‌های سیاسی و نظامی عجین شده و در هر زمانی امکان وقوع یک رویداد غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد چنانچه قرار باشد با کوچکترین اتفاق، دامنه نوسان سهام در بازار بورس به یک یا دو درصد یا سه درصد و... کاهش یابد و این دستکاری‌ نابخردانه به شکل مداوم و بی حساب‌ و کتاب اعمال شود و تداوم یابد، فعالیت بازار مانند وضعیتی که اکنون دارد عملاً بی‌معنی خواهد بود.

بورس به شدت نیاز به تفکر نو و مدیر متخصص فعال می خواهد!

بازار بورس عمیقاً نیازمند یک تفکر نو و تخصص‌گرایی در سطوح مختلف مرتبط با آن است، با این وضعیت انتهای مسیر برای بازار تماما بن‌بست و نابودی کامل خواهد بود، برای بهبود قطعی روند بازار اولاً دامنه نوسان سهام باید به حالت عادی بازگردد و در مرحله بعد هم شرایط برای ورود نقدینگی به چرخه معاملات سهام فراهم شود که این امر جز با اعتمادسازی قابل انجام نخواهد بود.


اخزاء
به نظر مهم ترین مشکل ساختاری بازار نرخ بهره باشد، نرخ سپرده به ۳۰ درصد رسیده است، نرخ بهره در بازار خودرو ماهی ۵ درصد و به صورت مرکب بالای ۶۰ درصد است، نرخ بهره در بازار مسکن همان ۳ درصد سابق معاوضه رهن- اجاره است و سقف نرخ اخزاء نیز فعلا ۳۷ درصد است.
اما بازار بیشتر نرخ سپرده را شاخص نرخ بهره در کل اقتصاد قرار می دهد و سرمایه گذاران فکر می کنند که با کاهش احتمالی تورم، نرخ بهره اسمی کاهش نمی یابد و دولت اول وفاق ملی، نرخ بهره حقیقی را در حد ۴ تا ۵ درصد مثبت نگه می دارد.
امیدواریم زودتر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مشخص شود تا بتوان از نظرات مسئولین به سیاست مورد نظر ایشان پی برد.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha