۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کارخانه های لبنیات گلستان هم «تق و لق» شد| استیصال دامداران از پرداخت ۱۰۰ روز یکبار مطالبات
بازار بررسی می کند؛

کارخانه های لبنیات گلستان هم «تق و لق» شد| استیصال دامداران از پرداخت ۱۰۰ روز یکبار مطالبات

گرگان- با افزایش هزینه های تولید و نرخ گذاری دستوری شیر و گوشت، دامداری توجیه اقتصادی ندارد، ضمن اینکه کارخانه های لبنیات نیز با کاهش محسوسی در ظرفیت فعالیت و تولید مواجه شده اند.

هنگامه خاندوزی، بازار؛ گلستان جایگاه ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد و بخش دامپروری استان حدود شش و نیم درصد از نیاز پروتئین کشور را تامین می‌کند. در حال حاضر ۲۶ هزار راس دام سنگین صنعتی و غیر صنعتی و همچنین یک میلیون و ۲۶۰ هزار راس دام سبک در سطح استان وجود دارد.

اما این بخش با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است که عدم رسیدگی به موقع به مشکلات این حوزه مخصوصا تامین نهاده و نقدینگی در سال های گذشته سبب کاهش دام و در نتیجه افزایش چندین برابری قیمت گوشت قرمز شد و این مساله زمینه نگاه تا حدودی جدی تر مسئولان به این حوزه را فراهم ساخت.

با برنامه ریزی ها و تلاش های دولت مشکل تامین نهاده تا حدودی مرتفع شد و در حال حاضر نهاده های دامی در بازارگاه برای همه دامداران عرضه می شود اما آنچه در حال حاضر شرایط را برای دامداران سخت کرده افزایش قیمت نهاده و در عین حال قیمت گذاری دستوری شیر و گوشت و همچنین عدم پرداخت مطالبات از سوی کارخانه های لبنی است.

به گفته فعالان صنعت دامپروری؛ در بهترین شرایط، دامداری ها صرفا می توانند تامین کننده هزینه ها باشند و در چنین شرایطی عایدی چندانی نصیب دامدار نمی شود

این مشکلات دامداران را با کاهش نقدینگی مواجه کرده است به همین دلیل دامدارای های استان توان فعالیت با تمام ظرفیت را ندارند و به گفته فعالان این صنعت؛ در بهترین شرایط، دامداری ها صرفا می توانند تامین کننده هزینه ها باشند و در چنین شرایطی عایدی چندانی نصیب دامدار نمی شود.

در روزهای اخیر مراکزی که شیر دامداران سنتی را تحویل می گرفتند از خرید این محصول خودداری کرده و دامدار به ناچار شیر را به سختی و با روش های مختلف به فروش می رساند. از آنجا که فساد پذیری این محصول بسیار بالاست، عملا دامدار برای فروش آن فرصت چندانی ندارد لذا این نگرانی، چالش بزرگی را برای دامداران استان به وجود آورده است.

کارخانه های لبنیات گلستان هم «تق و لق» شد| استیصال دامداران از پرداخت ۱۰۰ روز یکبار مطالبات

صنعت دامپروری سوددهی ندارد

یکی از دامداران نیمه صنعتی گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: از زمان احداث دامداری حدود ۳۰۰ کیلوگرم شیر تولید می کرد که در یک مقطع تولید تا ۷۰۰ کیلوگرم نیز رسید، اما در حال حاضر توان تولید این دامداری ۴۰۰ کیلوگرم شیر است.

حمید عامری گرگان با بیان اینکه هفته ای دو الی سه گاو نیز برای کشتار می رود، خاطرنشان کرد: برای پروار شدن دام حدود ۱۴ ماه زمان نیاز است تا به رشد مد نظر برسد که در این مدت نیازمند تامین خوراک و نهاده زیادی هستند تا بتوانیم دام را به کشتار بفرستیم.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ راس دام در این دامداری وجود دارد که ۲۰ دام آن شیری و باقی گوشتی و تلیسه هستند، افزود: دامداری ها همیشه با چالش های زیادی روبه رو اند، از دریافت تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش تا تامین خوراک و افزایش قیمت نهاده های دامی که می توان از جمله مشکلات این حوزه برشمرد.

عامری افزود: در حال حاضر نهاده سویا را کیلویی ۲۴ هزار تومان و جو و ذرت را کیلویی ۱۱ هزار تومان به بالا خریداری می کنیم و به دلیل اینکه در این بخش سرمایه گذاری کرده ایم، مجبور به ادامه هستیم در حالی که قیمت نهاده با قیمت گذاری خرید شیر و گوشت همخوانی ندارد.

وی متذکر شد: در گذشته بارها پیش آمده دچار خسارت و ضرر و زیان شدیم اما اکنون دامداری به مرحله ای رسیده که می تواند خود را نگه دارد اما سود دهی چندانی برای دامدار ندارد.

در حال حاضر دام گوشتی کیلویی ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و شیر نیز به قیمت دستوری کیلویی ۱۵ هزار تومان از دامدار خریداری که در برخی مواقع با تشویقی ها شاید تا کیلویی ۱۶ هزار تومان نیز تمام شود اما با توجه به هزینه های تمام شده دامدار این قیمت های تعیین شده نمی تواند سودی را برای آنان رقم بزند.

دامداران از سهمیه سوخت محرومند

مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران نیز بر این چالش ها تاکید دارد، اما او در کنار همه این مسائل عدم تخصیص سوخت سهمیه ای را یکی از مشکلات این حوزه برشمرد و اذعان کرد: همه صنایع از سوخت سهمیه ای برخوردار هستند، حتی مرغداری ها نیز سوخت سهمیه ای دارند اما برای دامداران تنها برای تراکتورهای آنها که آن هم متعلق به بخش کشاورزی است سهمیه سوخت در نظر گرفته شده و دامداران متاسفانه از این سهم محروم هستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی گرگان: یکی از اصلی ترین چالش های دامداری ها عدم تخصیص سوخت سهمیه ای به این صنعت است و با همه پیگیری ها و مذاکراتی که داشتیم اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیدیم

محمد تیموریان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در ماه های گذشته به دلیل تامین نهاده، دامداران با دغدغه های کمتری نسبت به قبل مواجه بودند و تا حدودی می توان گفت در حال حاضر دامداری هزینه های خود را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی گرگان افزود: اما یکی از اصلی ترین چالش های دامداری ها عدم تخصیص سوخت سهمیه ای به این صنعت است و با همه پیگیری ها و مذاکراتی که داشتیم اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیدیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دامداران سوخت را از بازار آزاد تهیه می کنند، خاطرنشان کرد: دامداران سوخت را در بازار آزاد لیتری پنج هزار تومان آن هم به صورت محدود تهیه می کنند و تاکنون با همه جلساتی که برگزار کردیم شرکت پخش فرآورده های نفتی با ما همکاری نداشته است.

تیموری با بیان اینکه با وجود همه مشکلات این حوزه قیمت شیر از سال گذشته تاکنون تغییری نداشته، خاطرنشان کرد: زمزمه هایی برای افزایش قیمت شیر وجود دارد و فروش شیر کیلویی ۱۵ هزار تومان با افزایش قیمت های تولید این محصول، صرف اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات دامداران از سوی کارخانه های لبنی هر ۱۰۰ روز یک بار انجام می شود، بیان کرد: به همین دلیل همیشه با کمبود نقدینگی برای تامین خوراک، تعمیرات دامداری ها، تامین ادوات و پرداخت حقوق کارگران با چالش مواجه هستیم.

کارخانه های لبنی نیازمند بازار صادراتی هستند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از دلایل عدم پرداخت به موقع مطالبات دامداران، کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت تولیدی صنایع لبنی در استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان: صنایع لبنی استان اعلام می کنند که یکی از دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات دامداران، کاهش ۴۰ درصدی تولیدات است

صاحب خیراندیش افزود: چندین جلسه با صنایع تبدیلی در زمینه شیر و پرداخت مطالبات دامداران برگزار کردیم تا بتوانیم شرایط و چالش های موجود در بحث پرداخت دامداری ها را مرتفع سازیم.

کارخانه های لبنیات گلستان هم «تق و لق» شد| استیصال دامداران از پرداخت ۱۰۰ روز یکبار مطالبات

وی با بیان اینکه تولید و فروش محصولات لبنی بر اساس عرضه و تقاضا انجام می شود، افزود: صنایع لبنی استان اعلام می کنند که یکی از دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات دامداران، کاهش ۴۰ درصدی تولیدات است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام سیاست های تولیدی آینده را بر این اساس بنا می نهیم چرا که هر واحد شیری مخصوصا دامدار سنتی نمی تواند ۹۰ روز برای پرداخت مطالبات خود صبر کند و به دلیل کمبود نقدینگی مجبور به فروش دام خود می شود.

خیراندیش با اشاره به اینکه وضعیت دامداری های صنعتی به نسبت بهتر است، بیان کرد: با توجه به اینکه این دامداری ها علاوه بر دام شیری، دام گوشتی نیز تولید می کنند می توانند گردش مالی مجموعه را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید صنایع لبنی پایین آمده، یادآور شد: با توجه به کشش بازار اگر به دنبال ایجاد ظرفیت جدید باشیم، سرمایه گذاری ها با چالش مواجه می شوند مگر اینکه ظرفیت جدیدی در زمینه صادرات و بازار ایجاد کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان متذکر شد: در حال حاضر دامداران صنعتی وضعیت خوبی دارند و اگر یک تیم مدیریتی متوسط داشته باشند هر ۹۰ روز با دریافت مطالبات می توانند خود را بروزرسانی کنند.

به گزارش بازار، دولت در طی سال ها برنامه های مختلفی برای علاج بخشی و بهبود شرایط دامداران انجام داده است، اما با همه این تلاش ها ادامه فعالیت این قشر صرفا به دلیل سرمایه گذاری که کرده اند و تنها برای حفظ بقا است و انگیزه ای برای افزایش تولید ندارد. حتی در بیشتر مواقع نیز با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند در حالی که کشور برای حفظ امنیت غذایی نیازمند افرایش تولیدات این بخش است.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha