۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
گوشزد گلوگاه های بخش تعاونی به وزرای اقتصاد، تعاون و کشاورزی

گوشزد گلوگاه های بخش تعاونی به وزرای اقتصاد، تعاون و کشاورزی

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: گردش مالی شرکت های تعاونی در فرانسه ۱۱۷میلیارد دلار است درحالی که سهم تعاونی ها در اقتصاد ایران حداکثر ۷درصد برآورد می‌شود.

به گزارش بازار، بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون ایران در نشستی با برخی از وزرا پیشنهادی در محل اتاق تعاون با تأکید بر سهم تعاونی‌ها در اقتصاد، گفت: ۸۵ درصد بنگاه‌ها وابسته به تسهیلات بانکی هستند و در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی بانک‌ها و بدهی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی آنها شرایط برای فعالیت واحدهای تولیدی سخت شده است.

وی با اشاره به ناترازی عمده ۲۵ بانک کشور، افزود: بانک توسعه تعاون به عنوان کوچک‌ترین بانک فقط ۶ هزار میلیارد تومان (همت) سرمایه در اختیار دارد در حالی که برای رسیدن سهم تعاونی‌ها به ۲۵ درصد در اقتصاد نیاز به تامین منابع است.

وی با بیان اینکه حدود دو دهه از خصوصی سازی صحبت می‌شود اما کمتر از ۱۵ درصد تصدی‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: کمتر از ۳ درصد از این ۱۵ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار گردیده و تعداد زیادی از بنگاه‌های تولیدی به عنوان رد دین به نهادهای وابسته به دولت داده شده که قرار است سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد داشته باشند.

رییس اتاق تعاون ایران یادآور شد: قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه این ۲۵ درصد محقق شود در حال حاضر برنامه هفتم توسعه آغاز شده و سهم تعاونی‌ها در اقتصاد حداکثر ۷ درصد است.
عبدالهی با اشاره به نقش تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف تولیدی گفت: سهم تعاونی‌ها در بخش تولید کشاورزی ۵۵ درصد، در صنعت ۱۲ درصد، در معدن ۸ درصد، در حمل و نقل ۷۵ درصد و در تولید محصولات آبزی ۹۰ درصد است. ما

وی افزود: در نظام پولی و بانکی کشور سهم ما کمتر از ۳ درصد است که باید سهم تسهیلات ۱۵ درصد باشد.

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ۳۰۰ تعاونی برتر در جهان بیشتر از ۲۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند، تصریح کرد: جالب است بدانید ۲۰۰ شرکت تعاونی از این آمار مربوط به کشورهای توسعه یافته با اقتصاد آزاد است.

وی اضافه کرد: گردش مالی تعاونی‌ها در فرانسه ۱۱۷ میلیارد دلار و در آلمان ۸۶ میلیارد دلار است.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه ۴۵ درصد از تعاونی‌ها معادل ۵۰ هزار تعاونی بخش کشاورزی می‌شود، در پایان عنوان کرد: دوگانگی تعاونی‌ها در بخش دولتی یعنی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور و سایر شرکت‌های تعاونی در بخش خصوصی باید حل و یکسان سازی شود.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha