۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
مشتری در بازار مسکن کمیاب شد/ رشد قیمت ملک ۱۰ درصد و اجاره ۵۰ درصد
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد

مشتری در بازار مسکن کمیاب شد/ رشد قیمت ملک ۱۰ درصد و اجاره ۵۰ درصد

بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید: قدرت خرید متقاضیان و عموم مستأجران کاهش یافته و همین موضوع دلیلی بر رکود بازار مسکن شده و می توان گفت که این روزها مشتری کمیاب شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رکود ادامه دار این روزهای بازار مسکن اگر چه از یک جهت می تواند از رشد بیشتر از نرخ تورم مسکن تا حدودی جلوگیری کند اما از یک جهت موجب کاهش سرمایه گذاری و در نهایت کاهش ساخت و ساز و عرضه می شود.

هر چند طبق تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران، در شرایطی که ساخت‌وساز مسکن در تهران وارد فاز رکودی شده، در سایر شهرها رونق نسبی ساخت مسکن را شاهد هستیم.

به گفته مرکز آمار ایران، تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به زمستان ۱۴۰۱ با کاهش ۵۰.۷ درصدی مواجه بوده اما در همین دوره تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهرداری‌های کل کشور افزایش ۱۱.۸ درصدی داشته است.

اما سوال این است که آیا قدرت خرید متقاضیان مسکن به خصوص مستاجران در این شرایط نیز رشد داشته است؟ پاسخ قطعا منفی است.

قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و نرخ اجاره بها نیز ۵۰ درصد افزایش داشته است

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن و افزایش نیافتن قیمت مسکن در این روزها آیا قدرت خرید متقاضیان افزایش یافته است؟ گفت: اگر بخواهیم مقایسه آماری نسبت به سال گذشته داشته باشیم باید اذعان کنیم که قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و نرخ اجاره بها نیز ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که رشد اجاره بها بالاتر از نرخ تورم بوده است و قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن کوچ کرده‌اند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: قدرت خرید ملک عموم مستأجران حتی با پرداخت وام ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی نیز کاهش پیدا کرده و بازار مسکن در تاریکی قرار دارد، زیرا مشتری نیست.

تعیین سقف اجاره‌بها تأثیری در بازار مسکن آنطور که باید و شاید نداشت

او در پاسخ به این پرسش که تعیین سقف اجاره بها می تواند راهکاری مناسب برای مقابله با گرانی اجاره بها باشد؟ گفت: تعیین سقف اجاره‌بها تأثیری در بازار مسکن آنطور که باید و شاید نداشت. برای این موضوع نیز به هر حال ادعایی داریم چرا که با اجرای این روش به دلیل برخی مشکلات میان موجر و مستاجر تنها فعالیت های قوه قضائیه افزایش پیدا می‌کند.

بیگی نژاد افزود: زیرا قوانینی که در کشور وضع می‌شود باید بین آحاد جامعه قابلیت اجرا داشته باشد؛ به طور مثال اگر مالک و مستأجر توافق کنند، توافق آنها قطعاً مورد تأیید نیست و از سوی دیگر به توافق افراد نیز در زمینه مسکن خدشه وارد شده است.

او یادآوری کرد: میانگین نرخ اجاره‌بها در استان تهران نسبت به سال گذشته بیش‌از ۵۰ درصد افزایش داشته است. حالا که رکود تورمی در بازار اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن حاکم است باید اینطور تاکید کرد که دولت چهاردهم باید راهکاری اساسی برای بخش مسکن به خصوص مستاجران بیاندیشد و انتظار زمان خانه دار شدن را کاهش دهد.

مستأجران به علت کاهش توان قدرت مالی از منطقه‌ای که سکونت دارند به مناطق پایین شهر در حال نقل مکان هستند؛ به هر مقداری که در قیمت مسکن تفاوت ایجاد شود، تأثیر چشمگیری در تعداد قراردادهای معامله شده، نخواهد داشت

وی با اشاره به اینکه رکود در بازارهای موازی دیگر نیز وجود دارد و این رکود تنها به بازار مسکن خلاصه نمی شود تصریح کرد: مستأجران به علت کاهش توان قدرت مالی از منطقه‌ای که سکونت دارند به مناطق پایین شهر در حال نقل مکان هستند؛ به هر مقداری که در قیمت مسکن تفاوت ایجاد شود، تأثیر چشمگیری در تعداد قراردادهای معامله شده، نخواهد داشت، زیرا قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش محسوسی یافته و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن کوچ کرده‌اند.

نرخ اجاره‌بها این روزها با توان مالی مستأجران همسو نیست و با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند

بیگی نژاد خاطر نشان کرد: نرخ اجاره‌بها این روزها با توان مالی مستأجران همسو نیست و با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند. متاسفانه نظام بانکی و تسهیلات مسکن نیز در حال حاضر هم به لحاظ سقف و هم به لحاظ نرخ سود به اندازه ای نیست که بتواند قدرت متقاضیان خرید مسکن و مستاجران را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد رکود بازار مسکن فعلا ادامه یابد تاکید کرد: قیمت بالای مسکن باعث شده تا به طور کلی در خانواده‌ها صحبت از برنامه‌ریزی برای خرید ملک در میان نباشد. زیرا با توان آنها فاصله زیادی دارد.

کد خبر: ۳۰۰٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha