۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۳
دولت امتحان خود را پس داده| ضرورت ورود بخش خصوصی به تولید مسکن انکار ناپذیر است 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛ 

دولت امتحان خود را پس داده| ضرورت ورود بخش خصوصی به تولید مسکن انکار ناپذیر است 

گرگان- ویزواری، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان با بیان اینکه دولت ها امتحان خود را در این حوزه به خوبی پس داده اند، گفت: سیاست بخش دولتی باید صرفا تقویت بخش خصوصی باشد.

حسین ویزواری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مسکن مشکلی پیچیده و ریشه دار است و در طول سالیان به مشکلات آن افزوده شده که انتظار برطرف شدن این معضلات در آینده ای نزدیک امکانپذیر نیست.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان افزود: انتظار داریم رییس جمهور و وزیر پیشنهادی در راستای کاهش معضلات در این بخش حرکت کند.

وی گفت: اعتقاد شخصی بنده این است که دولت تحت هیچ شرایطی نباید در ساخت مسکن مداخله کند زیرا اصلا سازنده نیست.

ویزواری اضافه کرد: این موضوع نه تنها در بخش مسکن بلکه در سایر بخش ها نیز صدق می کند و با ورود دولت نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد لذا سیاست بخش دولتی باید صرفا تقویت بخش خصوصی باشد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش های مجلس، مداخله دولت در بخش مسکن را عامل اصلی کمبود و گرانی مسکن می داند.

لزوم تقویت انجمن های صنعت ساختمان

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان با تاکید به اینکه دولت ها امتحان خود را در این حوزه به خوبی پس داده اند، گفت: به نوعی مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی همه یک طرح هستند و ورود دولت به این حوزه باعث می شود مسائل و مشکلات حل نشده باقی بماند.

وی بیان کرد: دولت ها باید مشکلات بخش خصوصی که شامل سازندگان، انجمن انبوه سازان مسکن، انجمن شرکت های ساختمانی و تاسیساتی، سازمان نظام مهندسی ساختمان می شود را برطرف و آنها را تقویت کند و خود نقش حاکمیتی و سیاست گذاری را بر عهده بگیرد.

ویزواری ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بازوان فنی بهره برداران آینده صنعت ساختمان در حال پیگیری دغدغه های مردم بوده و قطعا نیازمند تقویت است.

وی با بیان اینکه برخی سازندگان و سرمایه گذاران برای کاهش هزینه های ساخت و ساز بعضاً از مصالح بی کیفیت و غیر استاندارد استفاده می کنند، تصریح کرد: امروز انتظار برای خانه دار شدن مردم به بیش از ۵۰ سال رسیده و ساختمان هایی وجود دارد که فاقد کیفیت هستند.

وی معتقد است مهمترین مشکل سازندگان و مهندسان تسهیل امور اداری و بروکراسی بوده که در ساخت مسکن وجود دارد و به نوعی افرادی که چرخه صنعت ساختمان را به گردش درآورده اند عموما سرمایه های آنان در گیر و دار بروکراسی اداری شهرداری ها، نظام مهندسی، دستگاه های خدمات رسان آب، برق و گاز و اداره ثبت معطل می ماند.

باید تمرکز سازنده روی ساخت باشد نه بروکراسی های اداری

ویزواری افزود: برطرف کردن این بروکراسی ها نیازمند سیاست گذاری درست از طریق استانداری، راه و شهرسازی، شورای شهر، شهرداری و سازمان نظام مهندسی است تا در کنار تعامل از تجربیات سال های گذشته نیز در جهت بهبود شرایط بهره ببرند.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: می توان اقداماتی انجام داد تا دغدغه این افراد کمتر شده و بیشتر تمرکز آنها روی موضوع ساخت و ساز باشد.

وی در انتها افزود: دولت می تواند با ارائه تسهیلات و بسته های پیشنهادی شامل تخفیفات و معافیت های مالیاتی، ایجاد دسترسی آسان به مصالح استاندارد و مناسب و دخیل کردن بخش خصوصی در صنعت ساختمان بسیاری از مشکلات این حوزه را مرتفع کند.

کد خبر: ۳۰۰٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha