۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
موانع رشد تولید، افزایش درآمدهای ارزی و تامین مواد اولیه صنایع فلزی برطرف شد
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

موانع رشد تولید، افزایش درآمدهای ارزی و تامین مواد اولیه صنایع فلزی برطرف شد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی بر صنعت فلزات اساسی گفت: با گشایش صورت گرفته، از این پس صادرکنندگان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از محل ارز حاصل از صادرات تامین کنند.

به گزارش بازار، بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، به تاثیر برنامه حمایتی بانک مرکزی بر صنعت فلزات اساسی اشاره کرد و گفت: این اقدام می‌تواند بر صنعت فلزات اساسی اثر مثبتی داشته باشد.

بهرام سبحانی با اشاره به وجود ۲ معضل اساسی صنعت فلزات اساسی توضیح داد: در گذشته، با وجود آن‌که شرکت‌های صادر کننده، مواد اولیه و کالاهای واسطه تولید خود را عملا بر مبنای نرخ ارز بازار آزاد تامین می‌کردند و در نتیجه هزینه تمام شده تولیدشان نیز بر مبنای همین نرخ تعیین می‌شد، مجبور بودند ارز حاصل از صادراتشان را با قیمتی بسیار پایین تر از نرخ بازار آزاد، در سامانه نیما به فروش برسانند که این امر باعث وارد شدن ضرر و زیان سنگین به صادرکنندگان شده بود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به دومین مشکل صنایع فلزی در حوزه ارز، اعلام کرد: تاکنون صادرکنندگان به تحویل ارز حاصل از صادرات و ثبت‌نام ارز مورد نیاز خود، برای تامین مواد اولیه ملزم بودند، این اتفاق به معنای آن بود که، صادرکنندگان امکان استفاده از ارز به دست آمده از محل فعالیت خود را نداشتند.

او تاکید کرد: با تصمیم اخیر بانک مرکزی، اکنون گشایشی در کار صنایع فلزی ایجاد شده، به این معنی که، صادرکنندگان از این پس می‌توانند ارز مورد نیاز خود را، برای تامین اولیه، از محل ارز حاصل از صادرات تامین کنند. این اقدام بانک مرکزی، روند فعالیت شرکت‌های فعال در صنایع فلزی را تسریع خواهد کرد.

سبحانی گفت: به دنبال این تصمیم بانک مرکزی، تولیدکنندگان محصولات خود را صادر و در مقابل با تایید وزارت صمت به واردات محصولات مورد نیاز خود اقدام خواهند کرد. همچنین در این میان تولیدکنندگان می‌توانند تجهیزات مورد نیاز دیگر شرکت‌ها را در زنجیره فولاد و با نرخ توافقی تامین کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد تاکید کرد: دولت پزشکیان اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد و معتقد است بازار باید تعیین کننده نرخ کالاها باشد، این موضوع اتفاق مثبتی است که به مرور شاهد اثر مثبت آن بر صنایع مختلف از جمله صنعت فلزات اساسی خواهیم بود.

کد خبر: ۳۰۰٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha