۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
ارزش معاملات نات کوین، 2 برابر ارزش معاملات فملی!| بورس فعلا نقدشونده نیست
وضعیت اسفناک بورس

ارزش معاملات نات کوین، 2 برابر ارزش معاملات فملی!| بورس فعلا نقدشونده نیست

نقدشوندگی بازار بورس این روز ها بسیار پایین آمده به طوری که ارزش معاملات بزرگ ترین شرکت بورسی ایران با نماد فملی، نصف ارزش معاملات ارز دیجیتال نات کوین (توکن بازی کلیکی تلگرام) میباشد...!

هادی بهرامی؛ بازار: ارزش معاملات نات کوین که توکن یک بازی کلیکی در تلگرام بود، بیشتر از ارزش معاملات بزرگ ترین سهام بازار بورس یعنی فملی میباشد و این مسئله برای سهامداران بورسی بسیار دردناک است که قلب تپنده اقتصاد ایران مورد تمسخر یک شت کوین قرار گرفته است ...! ارزش بازار شرکت ملی صنایع مس ایران به مبلغ ۵۰۰ همت و ارزش بازار نات کوین به تومان ۶۴ همت میباشد و این نشان میدهد بزرگ ترین شرکت های بورسی ما در مقابل شت کوین های کلیکی تلگرام تا زانو خم شده و سر تعظیم فرود می آورند؛ پس با این وجود باید به حال شرکت های کوچک بازار بورس گریه کرد.

صرافی نوبیتکس به عنوان بزرگ ترین صرافی ایرانی، نخستین ‌بار در سال ۱۳۹۶ و به دنبال تحریم ایرانیان توسط پلتفرم ‌های خارجی ایجاد شد. در واقع این پلتفرم سعی دارد تا با ارائه بستری مطمئن و کارآمد، زمینه ورود ایرانیان به بازارهای بین‌المللی را فراهم کند. ارزش معاملات نات کوین با نماد NOT فقط در این اکسچنج به مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان میباشد؛ این در حالیست که طبق آخرین بررسی ها، ارزش معاملات سهام فملی ۵۵ میلیارد تومان است.

چند صد هزار میلیارد تومان نقدینگی به عنوان سود خالص، سود انباشته و دارایی در شرکت های بورسی ما خوابیده است؛ اما ارزش بازار و معاملات ذلیلی دارند. اگر میخواهید به عمق فاجعه و درد ها پی ببرید، بگذارید چند مثال بزنیم : ایران خودرویی که ۷۰ همت می ارزد، ۷۰۰ همت از مردم برای پیش فروش ماشین ها و چندین طرح بی اساس نقدینگی جمع کرده و آن را قفل میکند. چرا باید ارزش بازار بزرگ ترین شرکت خودروسازی کشور از جذب سرمایه ای که انجام میدهد ناچیز باشد؟ در میان این همه طرح و رقابت، هم خودرو ساز ضرر میکند هم مردم؛ پس سود اصلی کجا میرود!؟

ارزش معاملات نات کوین، 2 برابر ارزش معاملات فملی!| بورس فعلا نقدشونده نیست


جمع ارزش معاملات چهار شرکت بزرگ پالایشی فعال در صنعت فرآورده های نفتی در بازار بورس به ۱۰۰ میلیارد تومان نمیرسد؛ این در حالیست که جمع دارایی ها و تجهیزات همین چهار شرکت را اگر بخواهیم به دلار حساب و کتاب کنیم، میلیارد دلار می ارزد. برخی مسائل نظیر سیکل های رفتاری شاخص های بورس یا نوسانات قیمت ها را نمیشود بی اساس به مدیریت یا ساختار بازار ربط داد؛ اما هدایت درست نقدینگی کاملا به نقشه ها و برنامه ریزی مدیران و مسئولین بورس ربط دارد و باید هر چه سریع تر ساختار بازار را اصلاح کنند.

بازار بورس ما آنقدر ضعیف است که تحمل آزاد کردن دامنه نوسان یا خبر درمانی را ندارد و برنامه هایی مثل حمایت از بازار، تزریق نقدینگی و یا خبر کنترل کردن بازار دیگر برای بورس و سرمایه گذار تکراری شده است. همانطور که گفته شد، در شرکت های بورسی کشور آنقدر نقدینگی انباشت شده است که در صورت تزریق به بازار، شاخص ۸ میلیونی هم دور از ذهن نیست! بنظر تحلیلگر و نویسنده این مقاله، با رصد فعالیت های حقوقی و بررسی پرتفوی آنها متوجه میشویم که رشد بازار نیاز چندانی به p/e پایین بودن شرکت ها یا رئیس شازمان بورس و امثالهم ندارد و تزریق نقدینگی توسط حقوقی ها برای رشد چند صد درصدی سهم ها کفایت میکند. به طور مثال، شرکت گوشت مرغ ماهان در سال ۱۴۰۱ سودسازی و وضعیت مالی جالب نداشت؛ اما قیمت سهامش به لطف هلدینگ کشاورزی کوثر به میزان ۵۷۵ درصد رشد کرد.

کد خبر: ۳۰۰٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha