۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
بازرگانی دولتی  متعهد به خرید کلزای داخلی است| مدیران ارشد گلستان ورود پیدا کنند
دبیر خانه کشاورز گلستان:

بازرگانی دولتی متعهد به خرید کلزای داخلی است| مدیران ارشد گلستان ورود پیدا کنند

گرگان- ایمانی، دبیرخانه کشاورز گلستان گفت: در شرایط فعلی که بخش خصوصی رغبتی برای خرید کلزای داخلی ندارد، بازرگانی دولتی با توجه به اینکه این محصول در لیست خرید تضمینی قرار دارد، متعهد به خرید است.

علیقلی ایمانی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: قرار بر این بود بخش خصوصی کلزا داخلی را خریداری و به ازای خرید هر یک کیلوگرم محصول داخلی، مجوز واردات ۴۸ کیلو گرم از این محصول را دریافت کند اما متاسفانه کسانی که متعهد بودند که با این ساز و کار خرید را انجام دهند، از این کار امتناع کردند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه در حال حاضر کامیون های حمل بار برای خالی کردن کلزای خارجی در کارخانه های روغن کشی استان صف بستند، افزود: مگر این دانه خارجی پول نمی خواهد؟ برای ۹۰ درصد واردات این محصول مجوز، پول و ارز تخصیص می دهیم اما برای پرداخت حداقل مطالبات کلزاکاران پول نداریم.

وی تاکید کرد: کشاورز هشت ماه زحمت کشیده تا محصول به برداشت برسد و سه ماه نیز منتظر است تا مطالبات خود را دریافت کند، حدود یک ماه دیگر نیز باید بذر کلزا را کیلویی ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان بخرد و کشت کند در حالی که هنوز مطالبات سال گذشته پرداخت نشده است.

وضعیت اسفناک کشاورزان گلستانی

ایمانی گفت: این نه عقل، نه انصاف و نه دیانت است و کشاورزان در وضعیت بسیار اسفناکی قرار دارند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با تاکید بر این مساله که کسی برای خرید کلزا اقدام نمی کند و شرکت هایی که محصول را تحویل گرفتند نیز اعلام کردند که این محصول در انبارها در معرض خراب شدن است، یادآور شد: تنها راه این است که بخش خصوصی که متعهد شده کلزای کشاورزن را خریداری کند و یا بازرگانی دولتی برای خرید محصول وارد شود چرا که کلزا قانون خرید تضمینی دارد و دولت متعهد به خرید محصولات کشاورز است.

ایمانی افزود: کارخانه های روغن کشی دانه کلزا را تحویل گرفتند، خشک کن زدند و اکنون در انبار نگهداری می کنند و حکم آسیابان را دارند، صنایع تبدیلی استان خریدار یک کیلوگرم دانه های روغنی کلزا هم نبوده اند.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی که در استان ایجاد شده ارزشی برای استان ندارد، بیان کرد: برای کارخانه دارها، واردات به صرفه و راحت تر است و برای خرید محصول خارجی به آنها ارز نیمایی تعلق می گیرد.

صنایع تبدیلی ایجاد شده ارزشی برای استان ندارد

دبیرخانه کشاورز گلستان تاکید کرد: متاسفانه صنایع تبدیلی استان که برای آن سرمایه گذاری شده است به درد کشاورزان گلستانی نمی خورد و تسهیلات دریافتی برای توسعه کار را در صنعت ساختمان سازی هزینه می کنند لذا این صنایع تبدیلی هیج ارزشی برای استان ندارند.

وی ادامه داد: نزدیک شش کارخانه روغن کشی در گلستان وجود دارد که اگر هر کدام ۱۰ هزار تن کلزا را خریداری می کردند یک بار بزرگ از روی دوش دولت برداشته می شد.

ایمانی متذکر شد: متاسفانه این موضوعات جزو معضلات گلستان است که مدیران ارشد استان باید در این زمینه توجه داشته باشند و نمایندگان مجلس که مدعی این هستند که نماینده مردم اند باید در این مواقع از حق کشاورز دفاع کنند.

کد خبر: ۳۰۰٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha