۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
بررسی شرایط صادرات ورق آهن در سال ۱۴۰۲

بررسی شرایط صادرات ورق آهن در سال ۱۴۰۲

ایران یکی از تولیدکنندگان انواع ورق آهن است و این محصول یکی از بخش‌های اصلی واردات ایران را تشکیل می‌دهد. در سال‌های اخیر نیز میزان صادرات این محصول کاربردی افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش بازار، ایران یکی از تولیدکنندگان انواع ورق آهن است و این محصول یکی از بخش‌های اصلی واردات ایران را تشکیل می‌دهد. در سال‌های اخیر نیز میزان صادرات این محصول کاربردی افزایش چشمگیری داشته است. به دلیل اینکه در تولید ۶۰۰ گروه از محصولات مختلف به استفاده از ورق‌های آهن نیازمند هستیم، توجه به صادرات این محصول اهمیت زیادی دارد. در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، کشورهای اروپایی مقصد اصلی صادرات ورق آهن ایران بودند؛ اما تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشور رویه صادرات را تغییر داد. باید به این نکته اشاره کنیم که صادرات ورق حدود ۱۰ درصد از حجم صادرات فولاد سالانه کشور را تشکیل می‌دهد. برای اطلاع از اقلام صادراتی انواع ورق و کسب اطلاعات بیشتر برای خرید ورق سیاه می‌توانید از وب‌سایت فولادینو کمک بگیرید.

بررسی آنواع ورق های صادراتی

به دلیل تنوع بالای ورق‌های فولادی در کشور قصد داریم به بررسی مهم‌ترین اقلام صادرتی و بیان ویژگی آن‌ها بپردازیم:

ورق گالوانیزه

احتمال زنگ‌زدگی در ورق‌های ساخته‌شده از فولاد خالص بیشتر است؛ اما استفاده از زینک یا فلز روی به دلیل تشکیل یک لایه ضدزنگ روی ورق‌های گالوانیزه، احتمال زنگ‌زدگی آن را به صفر می‌رساند. کشورهایی مانند ارمنستان، افغانستان، عراق و ترکمنستان مقصدهای اصلی صادرات ورق گالوانیزه ایران هستند. پای‌چارت ارزش وزنی، ارزش دلاری و مقاصد صادراتی برتر ورق گالوانیزه در ادامه آورده شده است:

بررسی شرایط صادرات ورق آهن در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲، کشورهای ارمنستان و افغانستان به مقاصد مهم صادراتی ورق گالوانیزه و گالوالوم ایران تبدیل شدند. باید به این نکته اشاره کنیم که در سال گذشته کشور ما ۵۵ هزار تن ورق گالوانیزه را صادر کرد که این میزان از صادرات ۳۰ درصد از سال قبلش کمتر بود. ارزش دلاری این صادرات نیز ۴۷ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال قبلش حدود ۳۷ درصد کاهش داشت. برای اطلاع از آخرین و به‌روزترین قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید به منابع معتبر موجود در اینترنت نیز مراجه نمایید.

ورق روغنی یا سرد

ورق سرد یکی از بهترین محصولات فولادی ایران است که پتانسیل بالایی برای صادرات به کشورهای مختلف دارد. بعد از اعمال تحریم‌های شدید دولت آمریکا علیه ایران، کشور مالزی به مقصد اصلی برای صادرات ورق‌ سرد تبدیل شد.

حال که به‌طور مختصر با شرایط صادرات انواع ورق فولادی آشنا شدیم در ادامه پس از بررسی ارزش وزنی و دلاری صادرات ورق گرم، مقاصد محبوب صادراتی این مقطع فولادی را نیز بررسی می‌کنیم.

بررسی شرایط صادرات ورق آهن در سال ۱۴۰۲

صادرکنندگان برتر ورق گرم

صادرات ورق گرم در سال ۱۴۰۲ به ۴۱۳ هزار تن رسید که ۱۵.۷ درصد از سال قبلش بیشتر بود. صادرات ورق گرم ایران به افغانستان نیز ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. ارزش دلاری صادرات ورق گرم ایران عددی برابر با ۲۴۹ مییون دلار بوده است که نشان از رشد ۸ درصدی دارد.

  • فولاد مبارکه اصفهان: ۴۵.۱ درصد
  • فولاد اکسین: ۱۲.۵ درصد
  • نورد و تولید قطعات فولادی: ۱.۴ درصد
  • سایر: ۴.۱ درصد

صادرکنندگان برتر ورق پوشش دار

به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته در کارخانه‌های اصلی تولید ورق‌های رنگی مانند فولاد مبارکه و صنایع هفت الماس، صادرات این محصول رشد صعودی داشته است.

  • صنایع هفت الماس: ۲۹.۳ درصد
  • فولاد مبارکه اصفهان: ۲۴.۵ درصد
  • فولاد امیرکبیر کاشان: ۱۶.۸ درصد
  • فولاد تاراز: ۱۱.۶ درصد
  • ورق خودرو چهارمحال: ۹.۷ درصد
  • فولاد دشتستان: ۵.۴ درصد
  • سایر: ۵.۴ درصد

بررسی شرایط صادرات ورق آهن در سال ۱۴۰۲

کشورهای سودآور برای صادرات ورق های فولادی

با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، روند و مسیر صادرات ورق‌های فولادی در ۶ سال گذشته تغییر کرده است. با صادرات این محصول کاربردی به کشورهای زیر می‌توان به سود مالی بیشتری دست پیدا کرد.

صادرات به عراق

بازسازی‌های بعد از اتمام دوره طولانی جنگ در عرق، فرصت نسبی برای درات انواع محصولات ساختمانی و فولادی به وجود آورده است. عراق با تداوم روند صعودی خود در واردات ورق گرم، ۳۱ درصد از بازار صادراتی این محصول کشور در سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داد. با توجه به روابط سیاسی مطلوب بین ایران و عراق، کشور ما موظف به تامین ۲۰ درصد از اقلام و محصولات موردنیاز این کشور است. مرزهای چزابه مهران دو بخش مهم برای صادرات انواع ورق های فولادی به عراق هستند. عراق که طی سالیان گذشته مقصد اصلی ورق گالوانیزه و گالوالوم صادراتی بوده در سال ۱۴۰۲ سهم ۱۱ درصدی داشت.

صادرات به امارات متحده عربی

در سال ۱۴۰۲، میزان صادرات ورق‌های آهنی به امارات متحده حدود ۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال قبل (۱۴۰۱) رشد ۳۵ درصدی داشته است.

صادرات به ازبکستان

ازبکستان کشوری در حال توسعه بوده و روابط سیاسی خوبی با ایران دارد. همین امر باعث‌شده که این منطقه بازار اخوبی برای تاجران ایرانی به وجود آورد. پروژه‌های نوسازی زیرساخت‌های شهر، جاده‌ها و ساختمان‌سازی نیاز این کشور به استفاده از ورق‌هی فولادی را افزایش داده است. البته برای صادرات به این کشور باید از مرزهای ترکمنستان استفاده کنید که کمی چالش‌برانگیزتر از کشورهایی است که با آن‌ها مرز مشترک داریم.

صادرات به سوریه

در سال‌های اخیر، کشور سوریه اغلب ورقه‌های فولادی موردنیاز خود را از ایران تامین می‌کند. به دلیل اینکه ایران با سوریه مرز مشترک ندارد برای تبادل کالا به مزرهای عراق نیاز داریم. اما روابط سیاسی خوب دولت‌های ایران و عراق هیچ مشکلی در مسیر صادرات ایجاد نمی‌کند.

بررسی شرایط صادرات ورق آهن در سال ۱۴۰۲

نکات کلیدی برای صادرات ورق آهن

برای موفقیت در مسیر صادرات ورق‌های فولادی باید از یک قانون پیروی کنید. بررسی‌های تیم فولادینو نشان می‌دهد بازاریابی برای جذب مشتری، عقد قرارداد، ارسال کالا به گمرک و مقصد نهایی مراحل اصلی برای صادرات هستند. اطلاع درباره قیمت داخلی و جهانی فولاد در صادرات اهمیت زیادی دارد. برای کسب اطلاعات دقیق درباره قیمت روز این کالای صادراتی به سایت https://fooladino.com مراجعه کنید.

کد خبر: ۳۰۰٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha