۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
خالی بازی با  شاخص های نمادین بورس!
بازار گزارش می دهد

خالی بازی با شاخص های نمادین بورس!

به جای اینکه زیان سنگین سهامداران جبران شود، مدیران با خالی بازی در نمایشگاه ها و مثبت کردن شاخص های نمادین بورس سعی در عصبانی کردن سهامداران و گول زدن خودشان دارند.

هادی بهرامی؛ بازار: همانطور که میدانید بازار بورس محلی برای جمع آوری، گردش و هدایت نقدینگی به سمت و سوی کسب و کار و فعالیت های اقتصادی است که با نوسانات مثبت سهام میتوان به اثرگذاری سودسازی شرکت ها بر بازدهی سرمایه سهامداران کمک کرد؛ اما متاسفانه زیان پرتفوی سهامداران به دنبال افت قیمت سهام شرکت ها روز به روز در حال افزایش است و این نشان میدهد فعلا هیچ حمایتی از بورس وجود ندارد. البته در این یکی دو هفته اخیر، با خبر درمانی، جلسات فانتزی و نمایشگاه بازی میخواستند که بازار را کمی مثبت و سهامداران را آرام کنند اما باید برنامه ریزی اساسی و اقدام به اصلاحات از ریشه شود تا بازاری درست و حسابی ببینیم وگرنه با توجه به طولانی شدن وضعیت ضرر سهامداران حقیقی و رسیدن به بلوغ فکری پرهزینه، این نوع کارها که شبیه خاله بازی است دیگر برای سرمایه گذار خرد جذابیت ندارد!

به گزارش بازار شاخص کل بورس طی یک هفته اخیر به میزان ۰.۴ درصد افزایش یافته و از محدوده ۲ میلیون و ۳ هزار واحد به ۲ میلیون و ۱۲ هزار و ۳۵۷ واحد رسیده است. شاخص کل در حال حاضر، حمایت ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد را از دست داده است که حمایت معتبر ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد در دسترس میباشد و بنظر میرسد ریزش تا حمایت گفته شده ادامه دار باشد. احتمال از دست رفتن حمایت معتبر ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد ضعیف است مگر آن که نا آرامی در منطقه فراگیر شود. لذا بنظر میرسد با حفظ آن میتوان به صعود شاخص تا اهداف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد امیدوار بود.

شاخص هم وزن بورس نیز طی یک هفته اخیر به میزان ۰.۱ درصد افزایش یافته و از محدوده ۶۳۴ هزار و ۵۰۰ واحد به ۶۳۵ هزار و ۵۰۰ رسیده است. شاخص در حال حاضر، حمایت معتبر ۶۵۸ هزار واحد را از دست داده است و اولین حمایت معتبر محدوده ۶۱۰ هزار واحد میباشد. همانطور که میدانید، شاخص هم وزن از شاخص کل نوسانات بیشتری دارد و در صورت ریزش شاخص کل، شاخص هم وزن اصلاح بیشتری خواهد کرد.

خالی بازی با  شاخص های نمادین بورس!


بیشترین ورود پول هفتگی را صنعت چند رشته ای که شامل شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی، هلدینگ غدیر، گروه توسعه ملی و سرمایه گذاری امید میباشد، تجربه کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی در هفته گذشته را صنایع فلزات اساسی به مبلغ ۷۳ میلیارد تومان، شیمیایی ۷۳ میلیارد تومان و سرمایه گذاری ۷۱ میلیارد تومان تجربه کردند. طی یک هفته اخیر، تمام سکه به میزان ۲.۷ درصد کاهش، نیم سکه ۳.۴ درصد کاهش، ربع سکه ۵.۳ درصد کاهش، بیت کوین ۱.۶ درصد کاهش، شاخص کل بورس ۰.۴ درصد افزایش و دلار آزاد ۳.۵ درصد کاهش را به ثبت رساندند.

قسمت دردناک و غم انگیز ماجرا اینجاست که بورس ژاپن و آمریکا پس از ریزشی که داشتند، به سرعت با حمایت بانک مرکزی و کنترل درست سیستم های مدیریتی، ریزش های قیمتی سهام را جبران کردند و به حالت عادی خود برگرداندند. در مقابل، بورس ایران هم پس از ۳ سال ریزش و ترکیدن بزرگ ترین حباب های قیمتی، هنوز هم که هنوز است به حالت عادی خود برنگشته و روند فرسایشی همچنان ادامه دارد. مثبت کردن یکی دو درصدی شاخص های نمادین بورس، زخم سهامدار زیان دیده را درمان نمیکند و باید سهام شرکت ها (از کوچک تا بزرگ) حداقل ۱۰۰ درصد رشد کنند تا زیان پرتفوی سرمایه گذاران جبران شود.

کد خبر: ۳۰۰٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha