۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
ارتش نیجریه ۲۷ پالایشگاه غیرقانونی را منهدم کرد

ارتش نیجریه ۲۷ پالایشگاه غیرقانونی را منهدم کرد

سخنگوی ارتش نیجریه از کشف و انهدام ۲۷ پالایشگاه غیرقانونی و توقیف محموله‌های سرقتی نفت خام خبر داد.

به گزارش بازار، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی ارتش نیجریه گفت: ارتش نیجریه حداقل ۲۷ واحد پالایشی غیرقانونی را منهدم و نفت خام سرقتی را در پی حملات این هفته به مراکز ذخیره‌سازی غیرقانونی نفت در دلتای رود نیجر توقیف کرده‌ است.

سرقت نفت خام سالانه میلیون‌ها دلار به نیجریه خسارت وارد می کند.

نیجریه یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سال‌ها پیش صحنه بروز خشونت‌هایی در بخش نفتی «دلتای نیجر» واقع در جنوب این کشور است، سرقت نفت خام از خطوط لوله نیجریه، به زیرساخت‌های این کشور آسیب جدی وارد کرده و عامل اصلی کاهش تولید و صادرات این کشور بوده و از نظر مالی دولت بولا تینوبو، رئیس‌جمهوری آفریقا را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خود روبه‌رو کرده است.

دانجوما جونا دانجوما، سخنگوی موقت ارتش گفت: در جریان این حمله‌ها حدود ۱۰۰ هزار لیتر نفت خام سرقت‌شده کشف و توقیف شد، سه خودروی حامل نفت پالایش‌شده غیرقانونی نیز کشف و ضبط شده است.

وی تصریح کرد: این حمله‌ها بخشی از عملیات جاری برای جلوگیری از سرقت نفت است.ساکنان دلتای نیجر معتقدند سرقت نفت حق آنهاست، زیرا در ازای نشت نفت و آتش‌سوزی‌های ناشی از گاز که محیط زیست آنان را تباه و منابع کشاورزی و ماهیگیری آنها را نابود کرده است، غرامت ناچیزی به آنها پرداخت شده است.

بسیاری از پالایشگاه‌های نفتی غیرقانونی واقع در امتداد نهرهای منطقه جنوب دلتای نیجر بیش از ۴۰ مترمربع مساحت ندارند.

بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، سارقان نفتی که در زبان محلی به آنها «بانکرینگ» گفته می‌شود از عاملان نشت نفت در نیجریه به‌شمار می‌روند، سرقت نفت که در اصطلاح محلی نیجریه «بارگیری غیرقانونی» خوانده می‌شود به عامل اصلی اختلال در صادرات نفت نیجریه بدل شده است.

سرقت نفت در نیجریه که به‌شدت درآمدهای نفتی این کشور را تحت تأثیر قرار داده، به آلودگی نفتی در منطقه دلتای نیجر منجر شده است.

تبهکاران به‌طور معمول با آسیب رساندن به خطوط انتقال، نفت را می‌دزدند و از آن در پالایشگاه‌های محلی استفاده می‌کنند، یا با نفتکش به خارج از کشور انتقال می‌دهند.

تحلیلگران بر این باورند که خریداران اصلی محموله‌های دزدی نفت خام نیجریه مجرمان سازمان‌یافته در حوزه بالکان و پالایشگران در سنگاپور هستند.

به تله انداختن نفت و مکش آن در مسیر خطوط لوله انتقال، بخش عمده این آسیب‌ها را شامل می‌شود که بازار سیاه بسیار جذابی را به‌وجود آورده و اغلب این دزدی‌ها با انفجار، آتش‌سوزی و آلودگی نفتی همراه بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیجریه با تولید روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام، سالانه میلیون‌ها دلار از درآمدهای نفتی خود را به‌دنبال این سرقت‌ها از دست می‌دهد.

کد خبر: ۳۰۰٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha