۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
صادرات قالی اصفهان به بیش از ۶۰ کشور دنیا| نقش مهم فرش دستباف در تولید ناخالص داخلی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

صادرات قالی اصفهان به بیش از ۶۰ کشور دنیا| نقش مهم فرش دستباف در تولید ناخالص داخلی

اصفهان - توکلی؛ یک کارشناس اقتصادی گفت: حدود ۴۰ درصد از تولید کل فرش کشور در این بازار توزیع و در سطح بین‌المللی، فرش‌ های اصفهان به بیش از ۶۰ کشور صادر می ‌شود.

مهدی توکلی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بازار داخلی، فرش‌ های اصفهان به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند و حدود ۴۰ درصد از تولید کل فرش کشور در این بازار توزیع و در سطح بین‌المللی، فرش‌ های اصفهان به بیش از ۶۰ کشور صادر می ‌شود.

وی افزود: صادرات فرش اصفهان در سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۰۰ میلیون دلار رسید که نشان‌دهنده تقاضای بالا و محبوبیت این فرش‌ها در بازارهای جهانی است.

این کارشناس صنعت فرش با بیان اینکه صنعت فرش، به‌ویژه فرش‌های دستباف اصفهان، نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی ایران دارد، بیان کرد: این صنعت به‌طور مستقیم حدود ۰.۸ درصد از GDP کشور را تشکیل می‌دهد و تأثیر غیرمستقیم آن، شامل تأثیر بر سایر بخش‌های اقتصادی، به حدود دو درصد می‌رسد.

وی با با بیان اینکه این صنعت نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر فرهنگی نیز اهمیت زیادی دارد، گفت: این صنعت، با ایجاد اشتغال و اضافه کردن ارزش افزوده، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

اشتغال ۱۰۰ هزار نفری فرش اصفهان

توکلی ایجاد اشتغال صنعت فرش اصفهان را ۱۰۰ هزار نفری اعلام و تصریح کرد: صنعت فرش از بافندگان تا فروشندگان و طراحان، تأثیر زیادی بر اقتصاد محلی و ملی دارد.

وی تاکید کرد: فرش‌های دستباف اصفهان با کیفیت و طراحی‌های ویژه خود، ارزش افزوده بالایی به اقتصاد کشور اضافه می‌کنند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با وجود اهمیت و جایگاه برجسته فرش اصفهان، این صنعت با چالش‌هایی روبرو است، تاکید کرد: رقبای جدید از کشورهای دیگر، به ویژه چین و هند، فشار رقابتی را افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد: از سویی هزینه‌های بالای مواد اولیه و نیروی کار، بر سودآوری تأثیر گذاشته است و کاهش تعداد بافندگان ماهر و عدم آموزش مناسب برای نسل‌های جدید، یکی از چالش‌های عمده است.

کد خبر: ۳۰۰٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha