۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
مهمترین اخبار جهانی و رویدادهای هفته گذشته بر اقتصاد جهانی 
 بازار گزارش می دهد؛  

مهمترین اخبار جهانی و رویدادهای هفته گذشته بر اقتصاد جهانی 

آبله میمونی، کاهش تقاضای نفت چین، گزارش های اوپک و آژانس بین المللی انرژی از مهمترین خبرهای هفته پیش بود.

بازار، گروه جهان: بازارهای جهانی هفته گذشته پس از موج شدید فروش که در ابتدای ماه جاری به بازارهای جهانی وارد شد، به بهبود خود ادامه دادند، به ویژه با انتشار داده‌های مثبتی که اعتماد سرمایه‌گذاران به عملکرد اقتصاد ایالات متحده را تقویت کرد. از جمله این داده های مثبت، کاهش مطالبات بیکاری، کاهش نرخ تورم سالانه و رشد بیش از حد انتظار در خرده فروشی بود.

همچنین هفته گذشته شاهد انتشار گزارش‌های ماهانه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی بودیم که نگرانی‌های بازار را در مورد رشد آینده تقاضای جهانی نفت طی سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ افزایش داد.

سازمان بهداشت جهانی نیز یک روز پس از اعلام مشابهی از سوی مراکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اتحادیه آفریقا، به دلیل شیوع ویروس «آبله میمون» یا «ام‌باکس» در قاره آفریقا وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. همچنین خبرهایی مبنی بر شیوع این بیماری در اروپا منتشر شده است.

در ادامه به مهمترین اخبار اثرگذار در اقتصاد جهانی می پردازیم:

دوشنبه ۲۲ مرداد

- اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را اندکی کاهش داد. این پیش بینی بر اساس تخمین کاهش مصرف نفت در چین است.

- طلا از ۲۵۰۰ دلار فراتر رفته و رکود جدید قیمتی ثبت کرد. قیمت‌های آتی طلا در معاملات روز دوشنبه با افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن در سایه تنش‌های ژئوپلیتیکی جدید، در بحبوحه انتظارات مبنی بر پایان دادن به چرخه انقباض پولی در سپتامبر، قیمت‌های طلا را تقویت کردند و پس از کاهش کمی در طول هفته بار دیگر امروز شنبه رکورد جدید را تجربه کرد.

سه شنبه ۲۳ مرداد (۱۳ آگوست)

- آژانس بین‌المللی انرژی انتظارات خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ حفظ کرد و نسبت به مازاد عرضه به دلیل برنامه‌های ائتلاف اوپک پلاس برای افزایش عرضه هشدار داد.

- تورم قیمت تولیدکننده در ایالات متحده در طول ماه جولای در هر دو سطح ماهانه و سالانه کاهش یافت که با کاهش قیمت خدمات، به ویژه خدمات تجهیزات و نمایندگی‌های خودرو حمایت شده است.

- مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آفریقا که بالاترین مقام بهداشتی در این قاره است، به دلیل شیوع آبله میمون "Mbox" وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد.

چهارشنبه ۲۴ مرداد (۱۴ آگوست)

نرخ تورم سالانه در ایالات متحده در قرائت ماه ژوئیه، برخلاف انتظارات برای ثبات آن، ۲.۹ درصد کاهش یافت و پایین‌ترین سطح رشد در بیش از ۳ سال گذشته را ثبت کرد، که از احتمال کناره‌گیری فدرال رزرو از سیاست انقباض پولی خود در ماه آینده حمایت می‌کند.

- ذخایر نفت در ایالات متحده در هفته گذشته ۱.۴ میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که انتظارات حاکی از کاهش ۱.۹ میلیون بشکه ای بود.

- سازمان جهانی بهداشت با شیوع گونه جدیدی از ویروس Mbox که باعث آبله میمون در آفریقا می شود و شیوع آن در بین کودکان و بزرگسالان بیش از ده کشور جهان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

پنجشنبه ۲۵ مرداد

نرخ رشد تولید صنعتی چین در ماه جولای کاهش یافت، در حالی که خرده فروشی شتاب گرفت و سیگنال های متفاوتی در مورد عملکرد دومین اقتصاد بزرگ جهان ارائه کرد.

- تعداد درخواست‌های دریافت مزایای بیمه بیکاری در ایالات متحده در هفته منتهی به ۱۰ اوت با ۷۰۰۰ کاهش به ۲۲۷۰۰۰ نفر رسید که پایین‌ترین سطح در پنج هفته اخیر است.

- خرده فروشی در ایالات متحده در ماه ژوئیه بیش از حد انتظار افزایش یافت، که با حمایت از رشد خرده فروشی خارج از فروشگاه ها، نشان دهنده تداوم حرکت مصرف کننده در بزرگترین اقتصادهای جهان است.

جمعه ۲۷ مرداد

- خرده فروشی در انگلیس پس از کاهش حدود ۱ درصدی در ماه قبل به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی که منجر به محدود کردن هزینه های مصرف کننده شد، در ماه جولای افزایش یافت.

- بیکر هیوز اعلام کرد تعداد دکل های اکتشاف نفت در آمریکا طی هفته منتهی به ۲۵ مرداد با دو دکل کاهش به ۴۸۳ دکل رسید.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha