۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
قیمت آهن داخلی تابع قیمت جهانی

قیمت آهن داخلی تابع قیمت جهانی

قیمت جهانی فولاد به ویژه در چین کاهشی است، بازار مسکن در رکود شدیدی به سر می‌برد و تقاضا نیز بسیار ضعیف است، قیمت دلار روند اصلاحی دارد و احتمال افزایش عرضه فولاد در روزهای آینده قابل پیش بینی است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: گزارش‌ها از وضعیت بازار آهن حاکی است که بازار فولاد در مقیاس جهانی و با لیدری چین، در رکود و نزول است و گزراش‌ها گواه وضعیت کاهش بی‌سابقه قیمت‌های جهانی آهن آلات به‌ویژه قیمت مواد اولیه و سنگ آهن است به طوری که قیمت سنگ آهن ۹۷ دلار در هر تن اعلام می‌شود.

قیمت‌ محصولات صادراتی ایران نیز تحت تأثیر قیمت‌های جهانی بسیار افت داشته است. با توجه به الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات، در شرایطی که نرخ دلار نیمایی ۴۵ هزار تومان گزارش می‌شود و دلار بازار آزاد هم حدود ۵۹ هزار تومان است، همچنین با در نظر گرفتن دامپینگ فولاد چین و روسیه و کاهش قیمت‌ جهانی، صادرات فولاد برای تولیدکنندگان داخلی چندان به صرفه نخواهد بود.

چنین وضعیتی برای فولادسازان داخلی فرصتی بود تا قیمت آهن آلات را در بازار داخلی افزایش دهند به طوری که قیمت میلگرد آجدار که تا کف ۲۵ هزار تومان پایین آمده بود در حال حاضر در کف ۲۸ هزار تومان شنیده می‌شود.

اما باید به این نکات توجه کرد که با بازگشت تولیدکنندگان به مدار تولید و رفع محدودیت برق کارخانه‌ها، افت محسوس ساخت و ساز و کاهش چشمگیر تقاضا، هر نوع عرضه مهندسی برای افزایش قیمت آهن و میلگرد را خنثی می‌کند.

چشم انداز عرضه افزایشی است و هر چقدر بورس کالا تلاش کند قیمت‌ها را بالا نگه دارد با توجه به فاکتورهایی که اشاره شد، قیمت‌ها دست‌کم تا پایان تابستان کاهشی خواهد بود.

زیرا کارخانه‌ها برای دریافت سود بیشتر حواله‌های اعتباری می‌فروشند و خریداران این حواله‌ها هم کسانی هستند که دنبال نقدینگی هستن نه مصرف‌کننده واقعی، بر همین اساس می‌بینیم که قیمت‌ها در بورس کالا بالاتر از بازار است.

دلار نیز فعلا در حال اصلاح جزئی است و در قیمت‌های پایین‌تری عرضه می‌شود، اگرچه تأثیر نرخ دلار روی بازار فولاد کمتر شده اما اگر جنگی رخ دهد، مجددا افزایش خواهد یافت.

شمش صادراتی ایران ۴۶۰ دلار فوب اعلام می‌شود، در بازار داخلی ۴۴۵ دلار محاسبه می‌شود. این میزان ضرب در دلار ۴۵ هزار تومانی نیمایی و به اضافه سقف مارجین قیمت میلگرد که ۱۶ درصد است، آدرس میلگرد ۲۶ هزار تومانی را می‌دهد. با در نظر گرفتن کلیه مؤلفه‌های بنیادین چشم‌انداز بازار آهن فعلا کاهشی است و فرصت مناسبی برای خرید میلگرد و آهن مورد نیاز است.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha