۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
پسته های قازانقایه در کشور منحصر به فرد است| رها شدن سرمایه های گردشگری مراوه تپه
پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی:

پسته های قازانقایه در کشور منحصر به فرد است| رها شدن سرمایه های گردشگری مراوه تپه

گرگان- اسدی، پژوهشگر کشاورزی گفت: بهترین نوع پسته در روستای قازان قایه مراوه تپه تولید می شود اما این تولیدات رها شدند، در حالی که با سرمایه گذاری می تواند بهترین گزینه گردشگری کشاورزی باشد.

محمد اسماعیل اسدی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلستان قطب کشاوری است و به همین دلیل سرمایه های گردشگری کشاورزی زیادی در این استان وجود دارد که با ایجاد بستر مناسب می تواند شرایط خوبی را برای استان فراهم کند.

پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی با بیان اینکه برگزاری جشنواره پنبه در سال گذشته توانمندی استان را در این زمینه نشان داد، افزود:۱۶ مهر ماه و هفت اکتبر روز جهانی پنبه است که در همه نقاط دنیا مراسماتی به این مناسبت برگزار می شود اما در گلستان که سرزمین طلای سفید بوده و زمانی ۱۸۰ هزار هکتار پنبه کاری داشت، هیچ خبری نیست، برگزاری این جشنواره در گلستان می تواند تلنگری در این زمینه باشد.

وی یادآور شد: بدون شک گلستان به تنهایی می تواند ۳۶ روز غذای کشور را با تولید غلات، فرآورده های لبنی، گوشت و دیگر موارد تامین کند، این در حالی است که هیچ استانی این توانمندی را ندارد.

اسدی با بیان اینکه باید در زمینه گردشگری روستایی فعالیت های جدی تر و متناسب با ظرفیت های استان در هر منطقه انجام شود، خاطرنشان کرد: با آمارهای ارائه شده، گرگان ۲۷۹ مجموعه بومگردی و هتل دارد اما شهری مانند مراوه تپه تنها شش مورد از این مجموعه ها داشته که این یک شکاف بزرگ محسوب می شود.

وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان مراوه تپه گفت: بهترین پسته ارگانیک کشور در روستای قازانقایه شهرستان مراوه تپه تولید می شود اما متاسفانه این سرمایه رها شده است و هیج کسی از این توانمندی استفاده نمی کند.

پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی برای این محصول می توان این ظرفیت را به همه معرفی و گردشگران زیادی را به این منطقه سوق داد.

وی با بیان اینکه قازانقایه یکی از دهستان‌های مراوه تپه و در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده است، متذکر شد: پسته‌های خودرو منطقه قازانقایه که از آن به نام رویشگاه طبیعی پسته یاد می‌شود در نوع خود در کشور منحصر به فرد است.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها