۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به یک شرط| نهضت مسکن ملی نیازمند خط اعتباری بانک مرکزی
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار اعلام کرد

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به یک شرط| نهضت مسکن ملی نیازمند خط اعتباری بانک مرکزی

عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی در دستور کار است گفت: نهضت مسکن ملی نیازمند خط اعتباری بانک مرکزی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بعد از تصویب شورای عالی مسکن که سقف وام خرید مسکن از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت حالا متقاضیان نهضت ملی مسکن این انتظار را دارند که نرخ سود این تسهیلات نیز به زیر ۱۸ درصد برسد.

مدیر عامل بانک مسکن می گوید که هر گونه کاهش نرخ سود وام نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است اما معتقد است که اگر سقف سرمایه بانک افزایش یابد می توان دایره اعطای تسهیلات را گسترش داد.

اگر چه در قانون بودجه امسال پیش بینی شده است که سرمایه بانک مسکن به ۱۰۰ همت افزایش یابد اما قطعا اگر هم چنین اقدامی هم صورت بگیرد باید دید بانک مسکن حاضر خواهد بود تسهیلات مسکن ملی را روان تر از قبل پرداخت کند یا اینکه مجبور خواهد بود با این افزایش سرمایه، ناترازی خود را بهبود ببخشد.

حال با توجه به اینکه بانک ها زیر بار پرداخت تسهیلات مسکن نمی روند به نظر می رسد که دولت باید چاره ای اساسی برای جلوگیری از طفره نرفتن بانک ها بیاندیشد.

مصوبه افزایش سقف وام مسکن ملی به ۸۰۰ میلیون تومان از سوی شورای عالی مسکن برای این است که پروژه ها به اتمام برسند

هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای عالی مسکن به جای افزایش سقف وام مسکن ملی، نرخ سود تسهیلات مسکن ملی را از ۱۸ درصد کنونی کمتر نکرد؟ باز پرداخت اقساط همین الان هم برای متقاضیان سخت است گفت: مصوبه افزایش سقف وام مسکن ملی به ۸۰۰ میلیون تومان از سوی شورای عالی مسکن برای این است که پروژه ها به اتمام برسند. بنابراین کاهش نرخ سود مسکن ملی در گام بعدی یعنی بعد از افزایش سقف وام مسکن ملی انجام خواهد شد.

برای کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن راهکارهایی وجود دارد که یکی از آنها موضوع افزایش ۱۰۰ همتی سرمایه بانک مسکن است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا متقاضیان می توانند به کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن امیدوار باشند؟ تاکید کرد: برای کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن راهکارهایی وجود دارد که یکی از آنها موضوع افزایش ۱۰۰ همتی سرمایه بانک مسکن است که اتفاقا در بودجه ۱۴۰۳ به آن تاکید شده است.

وی خاطر نشان کرد: طرح نهضت ملی مسکن با سرعت مناسبی در حال اجرا است و در حال حاضر پروژه هایی که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند برای تکمیل آنها نیازمند تامین منابع مالی قوی هستیم. به هر حال پروژه ها در حال تکمیل شدن هستند. پس بنابراین در درجه اول حجم و افزایش سقف تسهیلات مهمتر از کاهش نرخ سود است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ اگر افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اجرایی شود این مبلغ می تواند با هزینه کمتر تجهیز منابع شود و راحت تر نرخ سود عملیاتی شود.

در مورد کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن باید تاکید کنم که نیازمند خط اعتباری همانند مسکن مهر هستیم

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که شاید حتی با افزایش سرمایه بانک مسکن هم نرخ سود کاهش نیابد؟ تصریح کرد: در مورد کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن باید تاکید کنم که نیازمند خط اعتباری همانند مسکن مهر هستیم. همانطور که در مسکن مهر خط اعتباری به درستی داده شد در بحث نهضت مسکن ملی هم باید خط اعتباری داده شود.

او ادامه داد: در خط اعتباری هزینه تمام شده پول صفر درصد است و ما می توانیم تسهیلات با نرخ کمتر بدون ایجاد بار مالی بر دولت به پروژه های ساخت مسکن ملی پرداخت کنیم.

کد خبر: ۲۹۹٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha