۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
بلاتکلیفی ۱۸ساله ۴۷ هزار سهام‌دار | شستا روی «سیمان بیارجمند» را سفید کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ۱۸ساله ۴۷ هزار سهام‌دار | شستا روی «سیمان بیارجمند» را سفید کرد

شاهرود- کارخانه سیمان بیارجمند ۱۸سال است که نیمه کاره رها شده و در آخرین تحولات با ورود شستا به این مجموعه، قرار است که تولید آن از سیمان خاکستری به سفید تغییر کند.

بازار، گروه استان‌ها: کارخانه سیمان بیارجمند همزمان با کارخانه سیمان سبزوار نزدیک به دو دهه قبل کلنگ زنی شد کارخانه سیمان سبزوار امروز یکی از مهمترین کارخانه‌های تولید این محصول در شمالشرق کشور محسوب می‌شود و حتی توانسته شرکت های اقماری مانند بنیان بتون، سنجش سهام، آهک هیدراته و ... را نیز راه.اندازی کند اما سیمان بیارجمند هنوز افتتاح هم نشده است!

سیمان بیارجمند با ۴۷ هزار سهام‌دار امروز در حالی نیمه کاره رها شده که مشکل آن فراتر از یک کارخانه نیمه کاره است مشکل آنجا است که این شرکت از ابتدا روی سرمایه‌های مردمی بنا شده و سهام داران آن امروز بلاتکلیف هستند، در واقع مردم منطقه سهام کارخانه شرکتی را دارند که ۱۷ الی ۱۸ سال است یک خاک انداز سیمان تولید نکرده است! حالا اما با ورود ۶۰ تا و تغییر کاربری این کارخانه به تولید سیمان سفید قرار است که محصولات آن صادر و شاهد ارزآوری خوبی برای کشور باشیم ورودی که بسیار به موقع بود و می‌تواند دغدغه مردم را حل کند.

مردمی که زندگی شان را فروختند

از طرف دیگر آن طور که ابراهیم باقری از اهالی بیارجمند می‌گوید: زمانی که زمزمه ایجاد کارخانه سیمان شد، صد ها نفر از مردم بیارجمند سرمایه زندگی، ماشین، طلا، خانه، زمین کشاورزی و ... را فروختند و بونکر و تریلی خریدند که بعد از راه‌اندازی کارخانه بتوانند نانی در بیاروند یعنی بسیاری از آن‌ها حتی مال شان را هم از دست داده‌اند.

یک شهروند بیارجمند: یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم دست شرکتی است که می خواهد سیمان سفید بدون مشتری تولید کند

وی با بیان ایکه در خوشبینانه‌ترین حالت مردم بیارجمند ضرر نکردند اما سودی هم نکردند، افزود: فرض کنید ما سرمایه‌ای را ۱۷ الی ۱۸ سال بگذارید و هنوز ریالی سود نکنید این درد بزرگ مردم بیارجمند است که روزگاری به کارخانه سیمان امیدوار شدند اما کم کم این امید رنگ باخته و حتی بسیاری شان مهاجرت هم کرده‌اند زیرا باید نان بخورند.

بلاتکلیفی ۱۸ساله ۴۷ هزار سهام‌دار | شستا روی «سیمان بیارجمند» را سفید کرد

کارخانه ای که از ابتدا مشکل داشت

کارخانه سیمان بیارجمند اما یک کارخانه بی مشکل هم نبود از ابتدا برخی عقیده دارند که جانمایی این کارخانه اشتباه بود، برای مثال حسن باقری از دیگر شهروندان بیارجمند می گوید: نماینده اسبق شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی به نوعی مردم را تهییج کرد و وعده داد و با همراهی یکی از نفرات بیارجمندی که در دفتر ریاست جمهوری بود تلاش خودشان را هم کردند که این کارخانه را به بیارجمند بیاورند اما بیشتر مانور تبلیغاتی و انتخاباتی بود.

باقری با بیان اینکه این مانور به بهای از دست رفتن سرمایه و اعتماد و امید مردم تمام شد، تاکید کرد: اصلا کسی آن زمان به جانمایی این کارخانه فکر نکرده بود، کسی فکر نکرده بود که بیارجمند رو به خشکسالی است و تا دو دهه دیگر یعنی عصر حاضر، بحرانی‌ترین وضعیت خود در قبال کم آبی را سپری خواهد کرد که مردمش حتی آب نداشته باشند که بخورند؟

خانی، نماینده سابق شاهرود در مجلس: برای رفع مشکل پیشنهاد شد که سیمان بیارجمند به شکل سیمان سفید ارائه شود

وی با بیان اینکه چه آمایشی است که کارخانه را برای بیارجمند آوردند، گفت: حالا که این کارخانه را آورده‌اند چرا آن را ۱۸ سال رها کرده‌اند؟ حال که این کار شده است چرا مردم باید تاوان کارهای تبلیغاتی نفرات قبلی را بدهند دست کم همین کارخانه فعلی را افتتاح کنند تا بچه‌های این مردم سر کار بروند خودشان که هم سرمایه هایشان را داده اند و هم امیدشان؛

شستا ورود کرد

علی اصغر خانی نماینده سابق شاهرود و میامی در مجلس عقیده داشت که به واسطه وجود سیمان سیاه در شاهرود و سبزوار و بجنورد دیگر کسی برای خرید سیمان سیاه به بیارجمند که ۱۲۰ کیلومتر مسیر فرعی از کریدور تهران - مشهد دارد ( ۶۰ کیلومتر رفت و ۶۰ کیلومتر برگشت) مبادرت نمی ورزد زیرا باید کرایه بیشتری بدهد و در نتیجه سیمان بیارجمند حتی گرانتر هم از سیمان شاهرود و یا سبزوار در می آید پس این صرفه اقتصادی ندارد.

خانی که همان زمان برای رفع مشکل شرکت سیمان جلسات متعددی را نیز برگزار کرده بود، بیان داشت: برای رفع مشکل پیشنهاد شد که سیمان بیارجمند به شکل سیمان سفید ارائه شود و دیگر کارخانه تولید سیمان خاکستری نباشد که این امر مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد که هولدینگ شستا وارد کارزار شود. این موضوع می‌تواند سبب شود که تولید سیمان کارخانه بیارجمند صادر نیز شود.

خانی در زمان تصدی نمایندگی شاهرود و میامی، شستا را به سیمان بیارجمند وارد کرد تا بخشی از سهام توسط هولدینگ‌های بزرگ سیمانی مثل سیمان شاهرود خریداری شود تا هیات مدیره سابق هم از انتفاع ساقط و در نتیجه شرکت بتواند به کمک سیمان شاهرود کم کم راه اندازی و سیمان سفید تولید کند و این یک راهکار بسیار معقولی بود.

بلاتکلیفی ۱۸ساله ۴۷ هزار سهام‌دار | شستا روی «سیمان بیارجمند» را سفید کرد

سیاه به سفید بدل شد

حالا اما مردم بیارجمند راضی نمی‌شوند که کارخانه به سیمان سفید بدل شود محمدرضا احمدی از ساکنان بیارجمند با بیان اینکه سیمان سفید اصلا مصرفی در قبال سیمان خاکستری ندارد، گفت: سیمان سفید برای کارخانه سیمان بیارجمند اصلا مفید و موثر نیست و جز ضرر چیزی نخواهد داشت و مردم هم جلوی آن را خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه شما یک کامیون سیمان سفید را اگر توانستید یک هفته در شاهرود بفروشید، بعد درباره تولید سیمان سفید صحبت کنید، گفت: سیمان سفید مشتری ندارد امروز سیمان خاکستری است که بازار خوبی دارد و اصلا کسی سیمان سفید نمی‌خرد که آقایان می خواهند آن را تولید کنند.

یک ساکن بیارجمند: خیلی از سهام داران خانه هایشان را فروختند و اجاره نشین شدند

این سکنه بیارجمند با بیان اینکه من سهام‌دار شرکت هستم و مانند بقیه بلاتکلیف اما عقیده دارم با این روال شرکت نابود می شود، بیان کرد: سیمان سفید آنقدر کم مصرف است که هفته‌ای یک کامیون سیمان در شاهرود توزیع شود کافی است و دیگر نیاز کل بازار شهرستان جواب داده می‌شود نهایتا دو کامیون هم به سبزوار فرستاده شود مگر اینها می‌تواند جوابگوی کارخانه باشد؟

سفید خواهان ندارد!

این نظر بسیاری از مردم بیارجمند است مردمی که عقیده دارند سیمان سفید امروز بازاری در برابر سیمان خاکستری ندارد و از سوی دیگر دستگاه‌های کارخانه سیمان سیاه اگر از کارخانه خارج شود تا مثلاً دستگاه‌های جدید سیمان سفید بیاروند، مردم همین ها را هم از دست می‌دهند و دستگاه‌های جدیدی هم معلوم نیست بیاید! این گزاره نشان می‌دهد که مردم چقدر از دولتمردان و نمایندگان مجلس و مسئولان کلافه و شاکی هستند.

یک شهروند دیگر بیارجمند با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم دست شرکتی است که می‌خواهد بیخیال سیمان شده و سیمان سفیدی را تولید کند که صرفه اقتصادی ندارد، تاکید کرد: مسئولان برای حیف و میل کردن سرمایه‌های مردمی راهکارهای دیگری بلد نبودند؟ ۴۷ هزار مردم سهام دار عمدتاً اهل منطقه محروم بیارجمند هستند که خیلی هایشان طلا و زندگی شان را فروختند و امیدوار به این شرکت شدند و این واقعا درست نیست که چنین برخوردی با آنها شود.

حسین احمدی با بیان اینکه خیلی از سهام داران خانه هایشان را فروختند و اجاره نشین شدند، تاکید کرد: بسیاری از این مردم دیگر مالک خانه نشدند زیرا دچار تلاطم های اقتصادی دو دهه اخیر شدند و امروز مردم حاضر هستند که این یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهام شان را ۴۶۰ میلیارد تومان بفروشند.

بلاتکلیفی ۱۸ساله ۴۷ هزار سهام‌دار | شستا روی «سیمان بیارجمند» را سفید کرد

توضیحاتی بر ورود شستا

رضوانی مدیر شرکت سیمان بیارجمند اما در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه این شرکت سال ۸۴ پذیره نویسی کرده است، گفت: سال ۸۵ با شماره ۲۰۶۲۲۰۰ در شماره اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شهرستان شاهرود این کارخانه به ثبت رسیده اما جواز صنعتی تولید انواع سیمان و فرآورده‌های مرتبط بوده است اما به علل مختلفی مانند هیات مدیره‌ها، مسئولان وقت و ... بوده متاسفانه این طرح به رکورد خورده و سنواتی می شود.

رضوانی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ و سفر اول استانی شهید رئیسی، موضوع به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا واگذار شد تا به روز آوری و مولد سازی طرح‌های راکد در این کارخانه هم اعمال شود، تاکید کرد: این شرکت مشمول ماده ۳۵ قانون تجارت نیز شد چون سهام فروش رفته بود و سهام داران به دلیل سنواتی شدن بخشی از تعهد خودشان را واریز نکرده بودند و عملاً راه دیگری نبود و افزایش سرمایه شرکت هم میسر نبود.

وی با بیان اینکه این سهام بعد از اطلاع رسانی طبق مکانیزم قانونی فروش رفت که شستا به این امر ورود کرد و سیمان شاهرود به نیایت از این شرکت سهام بیارجمند را خریداری کرد، افزود: این اتفاق هم در واقع برای خروج از رکود شرکت سیمان بیارجمند صورت گرفت.

شستا کار کارشناسی خواهد کرد

مدیر شرکت سیمان بیارجمند با بیان اینکه نیمی از سیمان کشور دست شستا است و هلدینگ‌های تخصصی دارد، تاکید کرد: با ورود شستا مطالعات اقتصادی شروع شد اما باید یک نکته را هم گفت آن هم اینکه در سال ۸۴ که سیمان بیارجمند کلنگ زنی شد شرایط سیمان کشور به گونه ای دیگر بود از آن سال تا امروز ۱۰ کارخانه سیمان خاکستری دیگر در ایران به بهره‌برداری رسیده و لذا شرایط متفاوت شده است.

به نظر می رسد که ورود شستا به سیمان بیارجمند یک خون تازه در رگ های این شرکت جاری کرده است

رضوانی با بیان اینکه سیمان سفید حداقل می تواند سود دهی سهام داران و کارخانه را تضمین کند، بیان کرد: شستا بر اساس شاخص های ملی و اقتصادی و کار تحقیقاتی یک چیزی را بیان می کند و لذا مردم اینطور فکر نکنند که شستا به واسطه احساسات ورود به ماجرا دارد به هیچ عنوان اینطور نیست.

وی با بیان اینکه راه اندازی این کارخانه در سال ۱۴۰۵ محقق خواهد شد، گفت: البته این منوط به حل و فصل مشکلات نیز است و ما خواهیم توانست شاهد بهره‌برداری کارخانه سیمان سفید بیارجمند شاهرود باشیم. از طرف دیگر خط تولید سیمان خاکستری نیز فروخته و پول آن در حساب‌های شرکت قرار دارد و با آن ماشین آلات سیمان سفید را خواهیم خرید.

در نهایت به نظر می رسد که ورود شستا به سیمان بیارجمند یک خون تازه در رگ‌های این شرکت جاری کرده است و به زودی شاهد خواهیم بود که سیمان بیارجمند با تولید سیمان سفید، راه اندازی می شود این اقدام می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی مردم منطقه را برطرف کند اما یک گلایه باید کرد و آن هم اینکه مسئولان باید بین مردم بیارجمند حاضر شده و این مسائل را تبیین کنند تا مردم متوجه شوند. امروز سیمان خاکستری در کشور اشباع شده و توان تولید بیشتر نیست از سوی دیگر شستا قصد صادرات سیمان سفید تولیدی در کارخانه بیارجمند را دارد و این می‌تواند برای اقتصاد کشور هم مفید باشد.

کد خبر: ۲۹۹٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha