۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
مگس مدیترانه‌ای باغات حومه کاشان را آلوده کرد| تهدید جدی برای محصولات باغی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

مگس مدیترانه‌ای باغات حومه کاشان را آلوده کرد| تهدید جدی برای محصولات باغی

اصفهان - رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان گفت: مگس مدیترانه ای که تهدید جدی برای ۲۵۰ گونه گیاهی است، بخش زیادی از باغات حومه کاشان را آلوده کرده است و باغداران باید در این زمینه دقت لازم را مبذول دارند.

علی محلوجی در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به آلوده شدن باغات حومه کاشان به آفت «مگس مدیترانه ای» اظهار کرد: این مگس یکی از آفات مهم باغی است که بیش از ۲۵۰ گونه محصول کشاورزی را آلوده می کند.

وی با بیان اینکه این آفت تهدید جدی برای محصولات باقیمانده باغی از جمله انار و خرمالو است، افزود: مگس میترانه ای بسیاری سریع پخش شده و می تواند در مدت کوتاه باغات هلو، شلیل، مرکبات، خرمالو، سیب، گلابی، انار، انجیر، آلو، انگور را آلوده کرده و موجب خسارت اقتصادی برای بخش کشاورزی باشد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به اینکه این لارو این مگس با تغذیه از میوه، موجب خراب شدن آن می شود، گفت: با توجه به اینکه حشرات بالغ در میان دیگر آفت های گیاهی، قدرت ماندگاری و زنده ماندن حتی در شرایط سخت آب و هوایی را دارد و از سویی تولیدمثل آن نیز بالاست، قدرت تخریبی بالایی دارد.

وی روش‌های کنترلی مانند استفاده از تله حاوی طعمه، طعمه‌پاشی با ترکیب پروتئین هیدرولیزات و سم، جمع‌آوری و امحاء میوه‌های آلوده به شکل روزانه و شخم و پاکنی باغات در زمستان را از روش های مهم مبارزه با این آفت دانست و گفت: باغداران کاشانی تا حدودی موفق به مهار و کاهش مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های خود شده‌اند اما حضور این حشره برای نهمین سال متوالی در شهرستان کاشان موجب آلوده شدن سه هزار هکتار از باغات حومه شهر کاشان از جمله فین، طاهرآباد و راوند از بخش مرکزی و برخی مناطق در بخش نیاسر، قمصر و برزک به این آفت آلوده شد.

تهدید جدی برای محصولات باقیمانده باغی از جمله انار و خرمالو

محلوجی گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش دما در اواخر تابستان، جمعیت آفت مگس مدیترانه ای افزایش یابد و این امر تهدید جدی برای محصولات باقیمانده باغی از جمله انار و خرمالو خواهد بود و باغداران باید با همکاری با کارشناسان جهاد کشاورزی با جدیت بیشتری برای مبارزه با این آفت در باغات خود تلاش کنند.

کد خبر: ۲۹۹٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha