۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
مزرعه نمونه کشاورزی حفاظتی در «چهارده» کردکوی؛ این زمین ۸ سال دستکاری مکانیکی نشده است

مزرعه نمونه کشاورزی حفاظتی در «چهارده» کردکوی؛ این زمین ۸ سال دستکاری مکانیکی نشده است

گرگان- پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی درباره یک مزرعه نمونه و شاخص کشاورزی حفاظتی در روستای «چهارده» کردکوی توضیح می دهد که هشت سال دستکاری مکانیکی نشده است.

محمد اسماعیل اسدی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مزرعه نمونه کشاورزی حفاظتی در کشور که خاک آن مدت هشت سال است دستکاری مکانیکی نشده و به طور کامل به صورت بی خاک ورزی و با حفظ بقایا و با رعایت اصول تناوب زراعی کشت و مدیریت شده است.

پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی افزود: این مزرعه متعلق به برادران کشیری ساکنین روستای چهارده از توابع شهرستان کردکوی استان گلستان است که تاکنون در این مزرعه مبادرت به کشت های گندم، سویا، کلزا، پنبه، باقلا و غیره کرده اند.

وی اضافه کرد: نتیجه آن ایجاد خاک سالم در مزرعه که سرشار از موجودات زنده نظیر کرمهای خاکی، خرخاکی، هزارپا و انواع باکتری ها و میکروب های مفید خاک است که طی مدت هشت سال به میزان یک درصد ماده آلی این خاک افزایش یافته است.

اسدی ادامه داد: خاک این مزرعه به صورت اسفنجی در آمده و دارای ظرفیت نگهداشت آب بالا بوده و حداقل تبخیر از سطح خاک را دارد. پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی بیان کرد: کمیت و کیفیت محصولات تولیدی این مزرعه بسیار عالی بوده به طوریکه عملکرد رکورد ۶ تن‌ پنبه در سال ۱۳۹۹ و ۳.۵ تن سویا در سال ۱۴۰۰ بوده است.

اسدی گفت: همچنین مزرعه این کشاورز به عنوان یک کانون آموزشی سامانه پایدار کشاورزی حفاظتی یا Conservation Agriculture HUB محسوب شده و تاکنون کارگاه ها و کلاس های آموزشی و روز های مزرعه بسیاری در این مزرعه برگزار کرده ایم.

گفتنی است، «حسینعلی کشیری» ۴۴ ساله در سال ۱۴۰۲ خادم نمونه خاک کشور شد و در محل وزارت جهاد کشاورزی در تهران و در روز جهانی خاک مورد تجلیل واقع شد.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha