۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
تغییری که داد کشاورزان کرمانی را در آورد| «سطح محور» جایگزین «ماشین محور» شد
گزارشی از تغییر روش تخصیص سوخت؛

تغییری که داد کشاورزان کرمانی را در آورد| «سطح محور» جایگزین «ماشین محور» شد

کرمان- در حالی کشاورزان کرمانی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که حالا اجرای طرح تغییر روش تخصیص سوخت به ماشین آلات کشاورزی چالشی جدید برای آنها ایجاد کرده است.

بازار- گروه استان ها؛ اسما محمودی: تغییر روش توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی از تابستان امسال با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت در استان کرمان اجرایی شده است.

بر اساس طرح مصوب نمایدگان مجلس از سال ۱۴۰۰ مرجعیت تعیین میزان سوخت مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی و واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی به عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شده است.

تغییر روش توزیع سوخت از «ماشین محور» به «سطح محور» بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق و ارز در کرمان اجرایی شده که البته باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان و تراکتورداران شده است. این در حالیست که کشاورزی نقش اساسی در اقتصاد استان کرمان ایفا می کند.

اخذ تصمیمات ناگهانی که منجر به قطع یا کاهش سهمیه سوخت کشاورزان می شود و آنها را در شرایطی قرار می دهد که به یکباره و بدون آماده سازی ذهنشان اجرا می شود ضمن ایجاد نارضایتی باعث لطمه زدن به کشاورزی و در نتیجه اقتصاد می شود.

حالا کشاورزانی که برای تامین نهاده ها، آب، برق و سوخت دچار مشکل بودند حالا دغدغه هایشان در زمینه تامین سوخت بیشتر هم شده است. در سال‌های اخیر، تفاوت زیاد قیمت سوخت دولتی و آزاد در خارج از مرزها، برخی افراد سود جو را ترغیب به انتقال سوخت به آن‌ سوی مرزها کرده که سود قابل توجهی برایشان داشته است. این وضعیت موجب شده تا همه کشاورزان، چه مقصر و چه بی‌گناه، تحت تأثیر قرار بگیرند و دولت نیز با سهمیه‌بندی سوخت، محدودیت‌هایی ایجاد کند که دامن‌گیر باغات و مزارع کشاورزی نیز شده است.

جلوگیری از قاچاق دلیل تغییر روش توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص چرایی تغییر روش توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به روند افزایشی استفاده از سوخت در سراسر کشور و ثابت ماندن سطح زیر کشت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از قاچاق سوخت اقدام به این کار کرد.

علی باقری با اشاره به اینکه در گذشته دستورالعمل توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی به صورت ماشین محور بود، افزود: در این روش سهمیه بر اساس قدرت تراکتور تعیین شده است.

باقری: میزان گازوئیلی که به کشاورزی اختصاص داده می شود بر اساس میزان کشت در هر ساعت و نوع تراکتور تعیین می شود

وی ادامه داد: امسال به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی به صورت کشوری تصمیم گرفته شد تخصیص سوخت ماشین آلات کشاورزی از «ماشین محور» به «سطح محور» تغییر کند. بر این اساس میزان گازوئیلی که به کشاورزی اختصاص داده می شود بر اساس میزان کشت در هر ساعت و نوع تراکتور تعیین می شود.

باقری با بیان اینکه میزان سوخت به صورت جداگانه برای هر هکتار زراعت و باغ محاسبه و به استان ها تخصیص داده می شود، افزود: در استان هم بر همین اساس، میزان سهمیه شهرستان ها بر اساس سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص داده می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: مشکلی که ممکن است برای کشاورزان، تراکتورداران و صاحبان ادوات کشاورزی پیش بیاید، این است که در این روند ممکن است مقداری سهمیه آنها کاهش پیدا کند.

«سطح محور» جایگزین «ماشین محور» شد

وی دلیل این مساله را تغییر روش از ماشین محور به سطح محور دانست و افزود: در روش جدید سنجیده می شود که بر اساس سطح زیر کشت محصولات چه میزان از ماشین الات کشاورزی استفاده می شود و همچنین در نظر گرفته می شود که این ماشین آلات چقدر به سوخت احتیاج دارند.

باقری با تایید نارضایتی تراکتورداران از این روش توزیع سوخت عنوان کرد: در گذشته هر شخص می دانست که چه میزان سهمیه دارد و به صورت فصلی آن را دریافت می کرد اما اکنون تخصیص سهمیه بر اساس ساعت کارکرد ادوات کشاورزی در هکتار است.

وی یکی از مشکلات در این زمینه را تراکتورهای خدماتی دانست و افزود: سطح زیرکشتی برای این تراکتورهای متفاوت بوده و در یک فصل بیشتر و در فصلی دیگر کمتر است و این مساله، کار را مشکل کرده است. برای حل این مشکل بر اساس فصل و میزان نیاز ماشین آلات به آنها گازوئیل تخصیص داده می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: با توجه به موارد گفته شده ممکن است سهمیه ها کاهش یافته و باعث ایجاد نارضایتی شود.

کاهش مصرف سوخت چندانی در بخش کشاورزی کرمان شاهد نیستیم

وی شمار تراکتورهای فعال در شمال استان کرمان را ۲۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه دانست و گفت: روند مصرف سوخت توسط ماشین آلات کشاورزی دهه ۹۰ تا سال ۱۴۰۳ هر ساله افزایشی بوده است.

باقری بیان کرد: با اجرای این طرح کاهش چندانی را در کرمان شاهد نبودیم این در حالیست که در استان های مرزی شاهد کاهش چشمگیری هستیم.

وی گفت: سالانه در شمال استان کرمان ۱۲۴ میلیون لیتر سوخت توسط ماشین آلات کشاورزی استفاده می شد اما اکنون این میزان به ۱۰۴ میلیون لیتر رسیده است.

باقری با اشاره به بحران آب در استان و کرمان و متکی بودن کشاورزی به آب افزود: اگر سطح زیرکشت متناسب با ادوات افزایش یابد سهمیه هم زیادتر می شود اما اگر فقط ادوات کشاورزی افزایش پیدا کند، سهمیه سوخت بر اساس میزان ساعت و کارکرد دستگاه یا تراکتور برآورد می شود.

وی در خصوص نحوه محاسبه تعداد ساعت کارکرد گفت: ما در استان کرمان محاسبات لازم در این زمینه را انجام دادیم و نتیجه را به تهران ارائه کردیم. در وزارت جهاد کشاورزی آمار را از کل کشور جمع آوری کرده بودند که بعد از چکش کاری به کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق با کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت سهمیه بر اساس نوع محصولات کشاورزی و میزان نیازشان به ادوات، ساعت و میزان مصرف سوخت دستگاه یا تراکتور تعیین و به استان ها تخصیص داده می شود.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص روش توزیع سوخت اظهار کرد: به دلیل اینکه کشاورزان در گذشته تراکتورهایشان را پلاک کرده و در سامانه ثبت کرده اند، سوخت به تراکتورهای ثبت شده تخصیص می یابد چرا که دارای پلاک هستند و می توان وضعیت آن ها و سطح زیر کشت را مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: کشاورزانی که در این زمینه دچار مشکل هستند می تواند به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

باقری در خصوص سامانه های تخصیص سوخت اظهار کرد: سامانه ای که شرکت نفت برای این منظور در نظر گرفته سامانه «سدف» است. تمامی ۲۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور موجود در استان کرمان در این سامانه ثبت شده اند.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: میزان سطوح هم از سوی نظام مهندسی استان کرمان در حال اضافه شدن به آمار است.

وی گفت: اطلاعات سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی توسط جهاد کشاورزی برآورد کرده و در سامانه «سدف» بارگذاری می شود.

تصمیمات مهم حوزه کشاورزی از آغاز فصل کشت باشد نه اواسطش!

باقری با اشاره به مشکلی که در اجرای این طرح ایجاد شد، افزود: در سطح کشوری در اواسط سال زراعی این طرح را کلید زدند. متاسفانه چند فصل سوخت به صورت ماشین محور توزیع شده بود و یکباره در وسط سال زراعی به سطح محور تبدیل شد. این مساله برای همکاران ما مشکل ایجاد کرد. با پی گیری های انجام شده سهمیه مدنظر برای فصلی که در آن قرار داریم را در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص چالش های به وجود آمده برای کشاورزان در اثر اجرای روش جدید توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی اظهار کرد: بسیار مهم است که تصمیمات و اصلاحات این چنینی از ابتدای سال زراعی کلید بخورد متاسفانه از اواسط سال این اتفاق افتاد.

باقری:  باید این فرصت به ما داده می شد تا اطلاعات مدنظر در سامانه بارگذاری و در این زمینه اطلاع رسانی شود تا کشاورز به یکباره با یک شرایط جدید مواجه نشود

باقری با اشاره اینکه ستاد قاچاق کالا و ارز این طرح را مطرح کرد، ادامه داد: باید این فرصت به ما داده می شد تا اطلاعات مدنظر در سامانه بارگذاری و در این زمینه اطلاع رسانی شود تا کشاورز به یکباره با یک شرایط جدید مواجه نشود.

وی گفت: کار کشاورزی یک کارخانه نیست که تعطیلش کنیم؛ کشاورزی در واقع کار با موجود زنده است و نمی توان وسط عملیات کاشت، داشت و برداشت تصمیمات ناگهانی برای آن اتخاذ کرد.

تصمیمات ناگهانی به کشاورزی ضربه می زند

باقری با انتقاد از اینکه نمی توان سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی را قطع کرده و سپس تصمیم بگیریم، افزود: همان گونه که نمی توان چند جایگاه سوخت را در یک شهر یک دفعه قطع کنیم در بحث کشاورزی هم نمی توان چنین کاری کرد. متاسفانه این تصمیم مسلما یکسری نارضایتی ایجاد خواهد کرد.

وی با تایید اینکه این تصمیم حتی به کشاورزی هم لطمه می زند، بیان کرد: این در شرایطی است که کشاورزی با کمبود برق هم مواجه است و حالا اضافه شدن این مورد و سایر موارد، لطمات زیادی به تولید محصولات کشاورزی وارد می کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه پایه اقتصاد اکثر شهرستان های استان کرمان بر پایه کشاورزی است، افزود: اگر کشاورزی فلج شود صنایع وابسته به آن هم متاثر می شوند.

وی گفت: علیرغم رونق ایجاد شده در بخش صنایع و معادن، هنوز در اقتصاد استان کرمان «کشاورزی» نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. این مساله در کنار بحث مهم تامین امنیت غذایی است.

باقری پسته، خرما، مرکبات و...را از جمله مهم ترین محصولات کشاورزی کرمان برشمرد و ادامه داد: باید توجه داشت اقتصاد جمعیت قابل توجهی از مردم کرمان بر اساس کشاورزی است.

وی در خصوص نظارت بر تراکتورها بیان کرد: برای اینکه حقی از کشاورزی ضایع نشود تمامی تراکتورها در هر فصل بازدید می شود. باید تراکتور موجود در در حال کار کردن باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: همانگونه که از حق و حقوق کشاورزان دفاع می کنیم، منافع و منابع کشور هم برایمان اهمیت دارد و برای جلوگیری از قاچاق تلاش می کنیم.

باقری با اشاره به اینکه این تصمیم به صورت کشوری اتخاذ شده است، گفت: معمولا چنین طرح هایی از شهرهای مرزی آغاز می شود.

کشاورزان همه مناطق را به یک چشم نبینیم

وی با بیان اینکه در شمال استان کرمان مشکل چندانی در زمینه سوخت نداشتیم، افزود: زمانی که چنین طرحی قرار است اجرا شود نباید همه کشاورزان را به یک چشم نگاه کنیم چرا که این کار باعث ایجاد مشکل می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به جداگانه بودن مدیریت جهاد کشاورزی در شمال و جنوب استان کرمان اظهار کرد: این در حالیست که هر دو منطقه تحت پوشش یک شرکت پخش فرآورده های نفتی هستند. طی جلسه ای که اخیرا با حضور دستگاه های نظارتی، شرکت نفت و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد قرار بر این شد که شرکت نفت شمال و جنوب جدا شود و کاربرها هم جدا شود تا با تفکیک سهمیه ها حقی از کسی ضایع نشود.

وی با اشاره ه تفکیک سهمیه شهرستان ها و مراکز بخش کشاورزی گفت: در شهرستان هم سهمیه هر بخش به صورت جداگانه مشخص می شود.

باقری گفت: میزان گازوئیلی که در بخش کشاورزی استفاده می شود فقط ۹ درصد از کل سوخت مصرفی است.

وی گفت: در کنار اینکه باید با نظارت دقیق از عرضه سهمیه اضافه به کشاورزان جلوگیری شود تا از قاچاق جلوگیری شود اما باید در این زمینه همه جوانب را در نظر گرفت تا لطمه ای به این بخش وارد نشود.

جزئیات روش جدید تخصیص سوخت به ماشین آلات کشاورزی

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم در گفتگویی اظهار کرد: باید سامانه پهنه‌بندی در وزارت جهاد کشاورزی که سطوح زیر کشت تمام بخش کشاورزی استان در آن ثبت شده است با سامانه سدف ارتباط داده شود و بعد این سامانه سوخت را محاسبه و میان دارندگان وسایل کشاورزی توزیع شود اگر این اتفاق بیافتد همه ابهام ها برطرف خواهد شد اما متاسفانه هنوز این سامانه ها به یکدیگر مرتبط نشده اند.

علی خوارزمی ادامه داد: قرار است در توزیع سوخت به شیوه سطح‌محور، ادوات کشاورزی براساس پلاک انتظامی وسیله مورد نظر در سامانه سدف ثبت‌نام کنند و بعد از آن در شهرستان‌ها درخواست مراجعه کنندگان به مجموعه ما با سامانه پهنه بندی نیز تطبیق داده شود که براین اساس سوخت وسایل کشاورزی بسیار متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: قرار است در توزیع سوخت به شیوه سطح‌محور، ادوات کشاورزی براساس پلاک انتظامی وسیله مورد نظر در سامانه سدف ثبت‌نام کنند و بعد از آن در شهرستان‌ها درخواست مراجعه کنندگان به مجموعه ما با سامانه پهنه بندی نیز تطبیق داده شود که براین اساس سوخت وسایل کشاورزی بسیار متفاوت خواهد بود، به طور مثال یک تراکتور ممکن است یک هزار لیتر و تراکتور دیگری ۲ هزار لیتر سوخت دریافت کند.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه سوخت ماشین‌آلات کشاورزی تا قبل از تابستان سال جاری در حوزه شمال که در مسئولیت این سازمان است به صورت دستگاه‌محور به کشاورزان در استان تحویل می‌شد، گفت: به این صورت بود که به ازای هر دستگاه تراکتور با توجه به توان و قدرت آن وسیله، سوختی در ماه برای آن درنظر گرفته می‌شد و محدودیتی در عرضه سوخت وجود نداشت.

وی ادامه داد: در این طرح برای تراکتورهای ۶ سیلندر ماهانه یک هزار و و ۲۰۰ لیتر سوخت، تراکتورهای چهار سیلندر ۷۵۰ لیتر سوخت و تراکتورهای سه سیلندر ۴۰۰ لیتر سوخت در نظر گرفته شده بود.

خوارزمی: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از ما خواسته که از ابتدای تابستان سال جاری تحویل سوخت به ادوات کشاورزی براساس سطوح زیرکشت باغی و زراعی انجام شود

خوارزمی تاکید کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از ما خواسته که از ابتدای تابستان سال جاری تحویل سوخت به ادوات کشاورزی براساس سطوح زیرکشت باغی و زراعی انجام شود.

وی بیان کرد: در این طرح مصرف سوخت ادوات کشاورزی براساس سطوح کشاورزی و باغی سنجیده و این سوخت به استان داده و ما هم بر همین اساس به کشاورز می‌دهیم.

نارضایتی شدید کشاورزان از قطع سوخت ادوات کشاورزی کرمان

رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: در تهران از ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری به همین بهانه سوخت ادوات کشاورزی استان را قطع کردند و تا ۱۵ تیرماه جاری این سامانه قطع بود تا اصلاح توزیع صورت گیرد، این مهم، نارضایتی شدید کشاورزان و تراکتوردارها را به دنبال داشت.

وی بیان کرد: بعد از پیگیری‌های به وجود آمده و رفت و آمدهای رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به تهران، بالاخره در تهران مصوب شد که با توجه به سطح زیر کشتی که در این استان داریم حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت برای مصرف ادوات کشاورزی در فصل تابستان در نظر گرفته شد که نسبت به مصرف ما در تابستان سال گذشته حدود ۲ میلیون لیتر کمتر بود و ما این میزان سوخت را در بین شهرستان‌های استان به نسبت سطح زیر کشت کشاورزی تقسیم کردیم.

خوارزمی ادامه داد: در سازمان جهاد کشاورزی کرمان حدود ۲۳ هزار تراکتور فعال و مشغول به کار در بخش کشاورزی هستند که طبق روال قدیمی توزیع سوخت نیاز سالانه این تعداد دستگاه ۱۱۲ میلیون لیتر سوخت بوده و اکنون در روال جدید و با فرمول محاسبات جدید حدود ۱۰۵ میلیون لیتر شده است.

وی اظهارداشت: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت تابستان امسال وسایل کشاورزی در استان به صورت جسته گریخته نارضایتی های وجود دارد اما سعی کردیم توزیع این سوخت را به‌خوبی در شهرستان‌ها مدیریت کنیم.

با توجه به اینکه بخش کشاورزی نقشی اساسی در اقتصاد و معیشت مردم و همچنین امنیت غذایی ایفا می کند نمی توان در مورد آن بی گدار به آب زد و باید تمامی تصمیمات در این بخش با درایت و در نظر گرفتن تمامی جوانب اتخاذ شود.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha