۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
روزهای طلایی بندر فریدونکنار| رقابت شانه به شانه با ابربنادر
بازار گزارش می دهد؛

روزهای طلایی بندر فریدونکنار| رقابت شانه به شانه با ابربنادر

فریدونکنار- بندر فریدونکنار تنها بندر خصوصی کشور در شمال محسوب می شود که روزهای طلایی را از نظر اقتصادی و تجارت در منطقه رقم زده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بندر فریدونکنار دارای ۶۹ هکتار وسعت است و یکی از مسیرهای دسترسی آسان به بازارهای مصرف کشورهای حوزه دریای خزر به شمار می رود که در کنار سایر بنادر مازندران، به جهش اقتصادی در این استان کمک می کند.

بندر فریدونکنار یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه است و به طور متوسط سالانه صدها هزار تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد این بندر می‌شود.

بهره‌مندی از ۲ پست اسکله با ظرفیت بیش از یک میلیون تن و آبخور ۴.۲ متری و کاربری چند منظوره «جنرال کارگو» از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر فریدونکنار است و این بندر از طریق دریا می تواند با سایر بنادر حاشیه دریای خزر در کشور روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان ارتباط مستقیم دریایی داشته باشد.

مدیر عامل بندر فریدونکنار درگفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که بندر فریدونکنار تنها بندر در ایران بوده که زیرساخت آن به طور کامل بخش خصوصی است، افزود: در سال گذشته با پهلو گرفتن ۱۲۱ کشتی ۲۰۰ درصد رشد در صادرات را شاهد بودیم.

هادی شفیعیان با اشاره به اینکه صادرات در این بندر به صورت فله است گفت: در سال جدید علاوه بر صادرات سیمان که رتبه اول را کسب کردیم، چسب رزین و میلگرد و فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، سنگ، آهن، چوب و نمک نیز از جمله کالاهای صادراتی به کشورهای حاشیه دریای خزر بوده است.

وی در خصوص رشد ۸۰درصدی ترانزیت کالا از این بندر گفت: کالا از روسیه و کشورهای حاشیه خزر به کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای دیگر از طریق بندر ترانزیت شود و این فرایند به رشد اقتصادی شهر هم کمک زیادی می کند.

شفیعیان، مدیر عامل بندر فریدونکنار: بی شک وجود فعال این بندر تجاری برای شهرستان، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم دارد و تجارت در این شهر بندری باعث جذب سرمایه گذار می شود

شفیعیان در رابطه با فواید این بندر گفت: بی شک وجود فعال این بندر تجاری برای شهرستان، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم دارد و تجارت در این شهر بندری باعث جذب سرمایه گذار می شود.

روزهای طلایی بندر فریدونکنار| رقابت شانه به شانه با ابربنادر

مدیرعامل بندرفریدونکنار با اظهار این که در حال حاضر اعلام منطقه ویژه اقتصادی در فریدونکنار از جمله نیازهای اساسی است که مقدمات آن در حال مهیا سازی است، افزود: منطقه ویژه شدن بندر فریدونکنار این شهر را در کشور ویژه می کند.

شفیعیان با بیان اینکه فریدونکنار یک شهرستان توسعه‌ یافته از نظر وزارت کشور است، خاطرنشان کرد: این منطقه به دلیل کانال آبراه و به دلیل نزدیکی به جاده ترانزیتی فیروزکوه قابلیت فراوانی دارد و همچنین ۷۲هزار تن کالا صادر شده است.

وی با اظهار این که در حال افزایش تنوع سبد کالای صادراتی هستیم، افزود: بندر فریدونکنار برای کشور و تمامی صنایع درآمدزایی می کند و این بندر نیاز به حمایت دارد.

این مسئول در رابطه با گردشگری شهرستان فریدونکنار گفت: در داخل بندر فریدونکنار کار صنعتی و تجاری انجام می شود و هیچ گونه تناسبی برای گردشگری و تفریحی حتی در اطراف بندر وجود ندارد.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی

مدیرعامل بندر فریدونکنار ایجاد صنایع تبدیلی را ضروری دانست و گفت: زمین های خالی در اطراف بندر وجود دارد که می توان به عنوان کارخانه های بسته بندی وانبارهای نگهداری و سردخانه مورد استفاده قرار گیرد و یا به تجار بزرگ مازندران و استان های دیگر برای سرمایه گذاری داده شود و این هم باعث اشتغالزایی و درآمدرزایی می شود و همچنین می توان با استفاده از این فضا در صادرات مرکبات پیشرو بود.

این مسئول در مورد پسروی و لایروبی ساحل خزر گفت: یکی از چالش هایی که آینده این بندر و بنادر دیگر در حاشیه دریای خزر را مورد تهدید قرار می دهد کمبود آبخور کشتی ها در محل اسکله های لنگرگیری است زیرا کشتی های موجود در مسیرهای حمل و نقل دریای خزر دارای پتانسیل حمل ۶ هزار تن کالا هستند درحالی که عمق آب موجود تنها می‌تواند پاسخگوی بهره‌برداری از نصف ظرفیت کشتی ها باشد.

وی در این باره افزود: پس روی ساحل در بندر بطور جدی مشهود است و شاید یکی از دلایل آن جلوگیری آب ریزهایی باشد که به خزر می ریخت و کاهش ورودی آب موجب کاهش صرفه اقتصادی حمل و نقل دریایی در این مسیر می شد و می تواند سرمایه گذاری انجام شده در این بندر را با خطر مواجه کند.

روزهای طلایی بندر فریدونکنار| رقابت شانه به شانه با ابربنادر

بندر فریدونکنار همچنین از طرق دریای خزر – رود ولگا – دریای بالتیک به بنادر عمده شمال اروپا مانند هامبورگ، کپنهاک، استکهلم و روتردام ارتباط پیدا می کند. فریدونکنار از طریق دریای خزر - کانال ولگا – دن می تواند به دریای ازوف متصل شده و از راه دریای سیاه به دریای مدیترانه برسد و از این طریق به بنادر جنوبی اروپا و همچنین بنادر شمالی آفریقا و سایر بنادر جهان متصل شود.

احمدی عضو هیات مدیره بندر فریدونکنار نیز با اظهار این که بندر فریدونکنار بین بنادر شمالی شناخته شده است، افزود: بهترین حمایت دولت از بخش خصوصی این است که هیچ کمکی نکند زیرا شرایط بخش خصوصی با دولتی فرق دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که صنایع تبدیلی در فریدونکنار افزایش یابد، گفت: اگر بندر فریدونکنار به منطقه آزاد تبدیل شود می توان صنایع تبدیلی را با حمایت بخش خصوصی احیا کرد.

وی با عنوان این که بنادر خصوصی آزاد در شمال کشور وجود دارد، گفت: اگر صنایع تبدیلی در منطقه فعال شود، نیروی کارگری و متخصص زیادی به کار گرفته می شود.

روند تخلیه و بارگیری کالا و تجارت آن در بنادر مازندران از جمله فریدونکنار در سال جاری رشد یافته است و رفع موانع فراروی این بندر خصوصی می تواند، حلقه بنادر سه گانه استان مازندران برای رونق اقتصادی بیش از پیش محکم تر کند.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha