۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
بازدهی فوق العاده سهام بزرگ ترین شرکت مدیریت دارایی بیت کوین!
تحلیل شرکت مایکرواستراتژی

بازدهی فوق العاده سهام بزرگ ترین شرکت مدیریت دارایی بیت کوین!

مایکرواستراتژی نه یک ونچرکپیتال خطرپذیر است و نه یک صندوق هزار میلیارد تومانی! بلکه یک شرکت بزرگ بورسی آمریکایی میباشد که به دلیل ذخایر عظیم بیت کوینی توانست بازدهی ۱۴۳۸ درصدی را به ثبت برساند.

هادی بهرامی؛ بازار: یکی از متریک های مهم تحلیل بنیادی سهام شرکت های مدیریت دارایی و هلدینگ ها، بررسی صورت وضعیت پرتفوی آن ها میباشد. شرکت مایکرواستراتژی بزرگ ترین سرمایه گذار بیت کوین میباشد که همواره به ذخایر خود اضافه میکند و قیمت سهام آن به دنبال رشد قیمت بیت کوین در یکسال اخیر، بازدهی فوق العاده ای را تجربه کرده است. در ادامه به تحلیل بنیادی شرکت از لحاظ صورت وضعیت پرتفوی و سود و زیان و همچنین تکنیکال قیمت سهام MSTR میپردازیم تا علت بازدهی بالای سهام شرکت و ارتباط آن با بیت کوین را ریشه یابی کنیم.


تاریخچه فعالیت شرکت
شرکت آمریکایی مایکرواستراتژی در سال ۱۹۸۹ توسط مایکل سیلور تاسیس شد و خدماتی نظیر هوش تجاری، نرم‌افزار های موبایل و سرویس ‌های ابری ارائه میدهد. منظور از هوش تجاری، استراتژی و فناوری ‌هایی است که این شرکت برای تجزیه و تحلیل داده‌ های مهم یک کسب و کار انجام میدهد. مایکرواستراتژی یک شرکت عمومی است و دفتر مرکزی آن در تایسونز کرنر ویرجینیای شمالی ایالات متحده آمریکا قرار دارد که سهام آن نیز در بورس نزدک خرید و فروش میشود.

فعالیت شرکت micro strategy در سال ۱۹۸۹ با بستن یک قرارداد مشاوره‌ ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار با شرکت dupont به طور رسمی آغاز شد. این شرکت با استفاده از ریاضیات خطی شروع به تولید نرم افزار برای داده کاوی و هوش تجاری کرد و پس از آن توانستند قرارداد های چند میلیون دلاری بسته و مشتریان زیادی هم جذب کنند. قضیه ورود شرکت مایکرواستراتژی به بازار رمزارز و خرید بیت کوین بر میگردد به سال ۲۰۲۰ که یک بیت سیزن و آلت پارتی فوق العاده به همراه کرونا داشتیم و درصد بازدهی برخی از رمزارز ها به بیش از ۱۰ هزار درصد رسیده بود...! این شرکت با تصمیم مایکل سیلور در سال ۲۰۲۰ شروع به خرید ۲۵۰ میلیون دلاری بیت کوین کرد و پس از آن، با هدف حفظ ارزش پول در مقابل تورم و تضعیف دلار با استفاده از اصول میانگین گیری قیمت یا همان استراتژی DCA به صورت پله ای بیت کوین خریداری میکرد و امروز به عنوان بزرگ ترین دارنده بیت کوین شناخته میشود.


مایکل سیلور کیست؟
البته مایکل سیلور یک شخصیت معروف و پر طرفدار در شبکه های اجتماعی است که صحبت های او بر سهام شرکت و جذابیت بیت کوین تاثیر گذار بوده و هست. وی در حال حاضر پس از گذشت حدود ۳۳ سال از زمان تاسیس این شرکت هنوز به عنوان رئیس هیئت مدیره مایکرواستراتژی فعالیت میکند. سیلور تفکرات فراتر از موقیت خود در شرکت دارد و تا جایی که یادمان می آید در سیکل نزولی و دوران کاپیتولاسیون وحشتناک بازار رمزارز در کف زیر ۲۰ هزار دلار به همه طرفداران خود میگفت بیت کوین های بیشتری انباشت و به ذخایر خود اضافه میکند. از آن زمان به بعد تنها خود بیت کوین با نصف ارزش کل بازار رمزارز توانست ۳۶۲ درصد بازدهی را به ثبت برساند و به جایگاه هشتم بزرگ ترین دارایی های جهان دست یابد.

بازدهی فوق العاده سهام بزرگ ترین شرکت مدیریت دارایی بیت کوین!


صورت وضعیت پرتفوی
شرکت مایکرواستراتژی به میزان ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ سکه بیت کوین در ذخایر صندوق دارایی خود دارد و در رنکینگ اول بزرگ ترین سرمایه گذاران نهادی بیت کوین قرار دارد. طبق آخرین بررسی ها، قیمت بیت کوین ۵۹ هزار دلار میباشد که در مجموع، این شرکت به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار بیت کوین با میانگین قیمت خرید ۳۵ هزار دلار انباشت کرده است و طبق گفته مایکل سیلور، همواره در حال اضافه کردن به ذخایر خود میباشد که میتواند مبلغ کل دارایی را تا سال ۲۰۲۶ و پس از بولران بازار رمزارز به ۵۰ میلیارد دلار برساند! ارزش ذاتی شرکت مایکرواستراتژی به ازای هر سهم ۶۹ دلار میباشد که ۹۰ درصد بالای NAV معامله میشود و پس از رشد چشمگیری که داشت، ارزش بازار اشباع شده ای را به خود گرفته است.


بررسی صورت سود و زیان
در سال مالی ۲۰۲۳، جمع درآمد های شرکت به مبلغ ۴۹۶ میلیون دلار، بهای تمام شده ۱۱۰ میلیون دلار، سایر هزینه ها ۱۱۵ میلیون دلار و در نهایت سود خالص ۴۲۹ میلیون دلار میباشد که جمع درآمد ها ۱ درصد کاهش، بهای تمام شده ۷ درصد افزایش، سایر هزینه های اداری و مالی ۸۱ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است و کارکرد خالص نیز از ۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار زیان در سال ۲۰۲۲ به ۴۲۹ میلیون دلار سود در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است. حاشیه سود ناخالص شرکت ۷۸ درصد میباشد که نسبت به سال گذشته ۱ درصد کاهش یافته است و حاشیه سود خالص نیز ۸۶ درصد میباشد.

در حالت کلی، جمع درآمد ها و نهایتا سود خالص شرکت در سال ۲۰۲۳ بسیار رضایت بخش بوده و در مقایسه با سال های گذشته ارقام خوبی را به ثبت رسانده است. با توجه به بولران پیش رو، پیش بینی میشود سود خالص شرکت در سال مالی ۲۰۲۴ مثبت و حداقل ۱۵۰ میلیون دلار باشد؛ علت کمتر بودن سود برآوردی نسبت به سال ۲۰۲۳ این است که بازدهی بیت کوین ممکن است در بازار گاوی پیش رو بیشتر از ۱۰۰ درصد نباشد.


تحلیل نسبت های مالی
شاخص بازده دارایی شرکت مایکرواستراتژی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۰ درصد میباشد که نسبت به یکسال گذشته نصف شده و نسبت به دو سال گذشته ۲۹ درصد کاهش یافته که نشان میدهد عملیات شرکت در فروش نرم افزار و خدمات مالی-تجاری و همچنین خرید های بیت کوین در مقابل دارایی هایی که دارد، بیش از انتظار مثبت نبوده و صرفا دارایی های آن اضافه شده است نه سودسازی. البته حجم دارایی های که به ذخایر شرکت اضافه شده است، بسیار زیاد شده است و میتواند بر روند سودسازی شرکت از طریق عمده دارایی های بیت کوینی تاثیر گذار باشد. سود خالص شرکت به ازای هر سهم ۲.۲ دلار میباشد؛ در حالیکه قیمت بازار سهم ۱۳۱ دلار است و این یعنی نسبت قیمت به درآمد ۳۲. نسبت قیمت به فروش شرکت هم به ازای هر سهم ۲.۵ دلار میباشد که در یکسال گذشته ۲.۵۷ دلار و در دو سال گذشته ۲.۶۲ دلار به ثبت رسیده است.


تحلیل تکنیکال MSTR
کف تاریخی قیمت سهام شرکت مایکرواستراتژی با نماد MSTR در محدوده ۳۰ سنت بوده است که طی ۲۲ سال اخیر به میزان ۶۶ هزار و ۶۶۶ درصد رشد داشته است که در مقابل سایر شرکت ها رقم بسیار خوبی میباشد. سقف تاریخی قیمت در سال ۲۰۰۰ در محدوده ۳۳۰ دلار ایجاد شد و از آن زمان به بعد دیگر قیمت به این سطح نتوانست دست یابد. سال ۲۰۲۳ قیمت از محدوده ۱۳ دلار به دنبال رشد قیمت بیت کوین شروع به رشد کرد و با افزایش ۱ هزار و ۴۳۸ درصدی به محدوده ۲۰۰ دلار رسید که پس از ایجاد یک پیوت ماژور با کاهش ۳۴ درصدی مواجه شد. در حال حاضر قیمت سهام بین در یک کانال تریدینگ رنج بلند مدتی بین حمایت ۱۰۰ دلاری و مقاومت ۲۰۰ دلاری قرار دارد که با رسیدن به کف گفته شده و یا شکست مقاومت میتوان انتظار یک رشد دیگر را داشت.

بازدهی فوق العاده سهام بزرگ ترین شرکت مدیریت دارایی بیت کوین!

سال ۲۰۲۳ قیمت سهام مایکرواستراتژی با نماد MSTR از محدوده ۱۳ دلار به دنبال رشد قیمت بیت کوین شروع به رشد کرد و با افزایش ۱ هزار و ۴۳۸ درصدی به محدوده ۲۰۰ دلار رسید که پس از ایجاد یک پیوت ماژور با کاهش ۳۴ درصدی مواجه شد. در حالت کلی، جمع درآمد ها و نهایتا سود خالص شرکت در سال ۲۰۲۳ بسیار رضایت بخش بوده و در مقایسه با سال های گذشته ارقام خوبی را به ثبت رسانده است. شرکت مایکرواستراتژی به میزان ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ سکه بیت کوین در ذخایر صندوق دارایی خود دارد و در رنکینگ اول بزرگ ترین سرمایه گذاران نهادی بیت کوین قرار دارد.

نام سهام یا رمزارز

آغاز روند صعودی

پایان روند صعودی

درصد بازدهی

Bitcoin

۲۰۲۳

۲۰۲۴

۳۷۷

Mstr

۲۰۲۳

۲۰۲۴

۱۴۳۸










نتیجه تحلیل ها
اولین نکته ای که از مقایسه بازدهی سهام شرکت مایکرواستراتژی با بیت کوین یاد میگریم، این است که شرکت های مدیریت دارایی امروزه توجه زیادی به بیت کوین دارند و نگاه سنتی موسسات مالی و اعتباری تبدیل شده است به ریسک پذیری بیشتر ونچر کپیتال های بزرگ جهان. دومین نکته اشاره به مایکل سیلوری دارد که در اوج کاپیتولاسیون بازارها، سرمایه گذاران خرد و کلان خرید های بیت کوینی او را مسخره میکردند؛ اما همان افراد حسرت خرید سهام شرکت او را دارند تا بازدهی ۴ برابری سهام MSTR را نسبت به بیت کوین که آن هم در رنکینگ اول بازدهی دارایی های بزرگ است، کسب میکردند! و آخرین نکته مرتبط با تاثیر دارایی خوب بر صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر و شرکت های سرمایه گذاری میباشد؛ در واقع، تشکیل و پذیرش صندوق های سرمایه گذاری بیت کوین در بورس ایران میتواند یکی از بهترین اتفاقات اقتصادی برای بازار و سرمایه گذاران و نهاد های مالی باشد ...

کد خبر: ۲۹۹٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha