۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
احیای صنعت ساختمان، یعنی احیای اقتصاد کشور
در گزارش مرکز مطالعاتی CIF تاکید شد

احیای صنعت ساختمان، یعنی احیای اقتصاد کشور

صنعت ساختمان به طور مستقیم و غیر مستقیم برای شمار زیادی از افراد شغل ایجاد می کند و عملکرد بسیاری از صنایع در کشور به رونق بخش ساختمان ارتباط دارد. به همین دلیل است که تلاش برای رونق بخشی به این صنعت در روزهای بحرانی اقتصاد گامی بلند در جهت خروج از رکود و بحران اقتصادی است.

بازار، گروه بین الملل: صنعت ساختمان یکی از صنایع بسیار مهم در هر کشوری است که می تواند زمینه را برای اشتغال شمار زیادی از مردم فراهم کند. این صنعت هم شامل ساخت ساختمان های مسکونی و آپارتمان های بلند مسکونی و تجاری و اداری می شود و هم توسعه زیر ساختهای  کشور را در بر می گیرد. از آنجا فعالیتهای ساختمانی اغلب  بسیار پر هزینه هستند، تامین منابع مالی اجرای این پروژه ها بدون استفاده از منابع بانکی یا منابع مالی موسسات امکان پذیر نیست.

بررسی های انجام شده توسط مرکز مطالعاتی CIF نشان می دهد که سخت گیری های  نظام بانکی در ارایه منابع مالی برای پروژه های ساختمانی مانعی بزرگ در اجرای این طرح ها است. این موسسه  مطالعاتی در این زمینه نوشت: «برای ساخت یک ساختمان باید مصالح ساختمانی زیادی خریداری شود که در طول پروژه استفاده خواهد شد. یک سیاست این است که به تدریج و بر مبنای نیاز این مصالح ساختمانی خریداری شود و روش دیگر این است که در ابتدای کار، کل مصالح مورد نیاز خریداری شود. اغلب افراد و شرکتهایی که در پروژه های ساختمانی بزرگ فعالیت می کنند روش دوم را ترجیح می دهند زیرا بر این باور هستند که  خرید حجم زیادی از مصالح ساختمانی باعث دریافت تخفیف های زیاد توسط آنها می شود. این تخفیف ها می تواند هزینه اجرای پروژه را به شدت کاهش دهد و در قیمت  تمام شده پروژه و سود نهایی آنها بسیار اثر گذار باشد. اما اجرای این کار نیازمند برخورداری از منابع مالی کلانی دارد که اغلب افراد حقیقی از آنها بی بهره هستند. »

 توجه ویژه در دنیا به صنعت ساختمان
این مرکز مطالعاتی در ادامه نوشت: «اهمیت این مساله سبب شده  است تا شمار زیادی از بانکها در دنیا وام های خاصی برای صنعت ساختمان در نظر بگیرند. وام های کم بهره با دوره بازپرداخت طولانی که  بعضا در پروژه های ساختمان های مسکونی،   امکان انتقال این وام ها به خریداران نهایی هم وجود دارد.   اما این تمام ماجرا نیست. در سالهای اخیر بانکهایی ایجاد شده اند که به صورت تخصصی در زمینه تامین سرمایه برای پروژه های زیر ساختی فعالیت می کنند و بانکهایی هم هستند که  هم در بخشهای زیر ساختی و هم در بخش ساختمان های مسکونی و هم در زمینه نوسازی سرمایه گذاری می کنند. شاید این سوال ایجاد شود که چرا اقتصادهای دنیا اینقدر برای تامین منابع مالی پروژه های ساختمانی تلاش می کنند. پاسخ این سوال بسیار ساده است. صنعت ساختمان یکی از مهمترین صنایع است که به دهها صنعت دیگر ارتباط دارد و اگر شمار شاغلان مستقیم و غیر مستقیم در صنعت ساختمان- شامل افرادی که مستقیم در پروژه ساختمانی فعال هستند و افرادی که در کارخانه های  تولید مصالح ساختمانی یا مراکز فروش آنها فعالیت می کنند و حتی افرادی که در بخش فروش واحدهای  مسکونی و اداری ساخته شده در کشور کار می کنند- را در نظر بگیریم در می یابیم که  بالغ بر ۵۰ درصد از شاغلان هر کشوری  در صنایع وابسته به ساختمان فعالیت می کنند. و توجه به این صنعت یعنی توجه به بازار کار، قدرت خرید مردم و در نهایت رشد اقتصادی در کشور.»

سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی مسکونی هم مهم است
سرمایه گذاری های انجام شده در بخش ساختمان را می توان به پروژه های زیر ساختی و بلند مدت و پروژه های ساختمانی مسکونی و کوتاه مدت تقسیم کرد. سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی توسعه اقتصادی کشورها را به همراه می آورد و بسیار سودآور است ولی در سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی کوتاه مدت و تلاش برای حفظ این صنعت و حفظ توان مردم برای خرید مسکن و معامله ملک مساله مهم دیگری است که بانکها باید مد نظر قراردهند.

مرکز مطالعاتی CIF در ادامه گزارش خود نوشت: «در پروژه های زیرساختی، سرمایه گذاریهای بلند مدت هستند و دوره بازگشت سرمای  تا سی سال خواهد بود ولی پروژه های ساختمانی کوچک، دوره بازپرداخت کوتاه تری دارند و منابع مالی مورد نیاز این پروژه ها هم کمتر است.   ارایه منابع مالی توسط بانکها سبب می شود تا این پروژه ها اجرا شود و به دنبال آن فرصت شغلی برای بسیاری از افراد شاغل در این صنعت و صنایع زیردستی تامین شود. این سیاست در کشورهایی که با چالشهای اقتصادی روبرو هستند اهمیت بیشتری دارد.»

نشریه صنعت ساختمان بریتانیا هم به اهمیت توجه بانکها به بخش ساختمان در روزهای بحرانی کنونی که موج بیکاری بزرگی در دنیا وجود دارد اشاره کرد و نوشت: «بانکها و موسسات مالی می توانند از این پروژه ها به عنوان سرمایه گذاری های کوتاه مدت استفاده کنند. تسهیل شرایط برای ارایه منابع مالی به احداث کنندگان ساختمان ها و حتی خریداران آنها می تواند بستر را برای رشد اقتصادی در کشور فراهم کند زیرا گردش مالی را بیشتر می کند و صنعتی را ایجاد می کند که درآمد زیادی دارد. همچنین افزایش توان ساخت مسکن در کشور می تواند عرضه را افزایش دهد و مانع از افزایش قیمت مسکن دربازار شود که امری مطلوب است زیرا در جامعه ای که مردم قدرت خرید مسکن نداشته باشند، ساخت مسکن اهمیت اقتصادی زیادی نخواهد داشت و تنها کالایی تولید شده است که متقاضی کافی برای استفاده از آن وجود ندارد.»

از طرف دیگر ارایه تسهیلات بانکی به خریداران مسکن هم یک طرح مهم دیگر است زیرا زمینه را برای گردش پول در اقتصاد فراهم می کند و به صنعت ساختمان جان تازه می دهد و بانکها باید شرایطی فراهم کنند که تسهیلات بانکی به خریدار امکان خرید ملک را بدهد نه اینکه میزان این مبلغ در مقابل کل ارزش ملک در کشور قابل اغماض باشد.

کد خبر: ۲۹٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha