۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
شوک سنگین به صنعت کشاورزی با ۶ برابر شدن قیمت کود اوره
رئیس اتاق بازرگانی گرگان انتقاد کرد؛

شوک سنگین به صنعت کشاورزی با ۶ برابر شدن قیمت کود اوره

گرگان- یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: ۶ برابر شدن قیمت کود اوره شوک سنگینی به صنعت کشاورزی وارد کرده و کشاورزان قادر به پذیرش این مساله نیستند.

امیر یوسفی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با شش برابر شدن قیمت کود نیترات آمونیوم یا همان اوره در روزهای پایانی دولت سیزدهم در شرایطی که دولت نتوانسته بهای محصولات خریداری شده شامل گندم، جو و کلزا را به کشاورزان پرداخت کند، شوک سنگینی به کشاورزان وارد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه افزایش یکباره قیمت کود اوره محل ابهام است و کشاورزان قادر به پذیرش این مطلب نیستند، یادآور شد: در گذشته پالایشگاه های ما آنقدر کود نیترات آمونیوم تولید می کردند که ما قادر به جذب آن نبودیم و برای صادرات این محصول تلاش می کردیم.

وی ادامه داد: ناگهان چه اتفاقی افتاده که قیمت این نهاده اصلی که در کشت پاییزه، بهاره و تابستانه کاربرد دارد شش برابر افزایش قیمت یافته است؟

یوسفی با بیان اینکه برخی احتمال قاچاق کود اوره به کشورهای همسایه را علت این امر می دانند، تصریح کرد: برخی نیز عدم پرداخت یارانه و سوبسید به کارخانجات پتروشیمی را دلیل این گرانی می دانند.

وی افزود: علت هرچه باشد فعلا دولت بر سر سفره کشاورزان نشسته از تولید آنان بهره برداری و شکم مردم را سیر می کند ولی سفره کشاورزان ما روز به روز کوچکتر می شود.

کسی پاسخگوی پرداخت مطالبات کلزاکاران نیست

یوسفی در ادامه با اشاره به عدم پرداخت مطالبات کلزاکاران گلستانی گفت: علی رغم تولید حدود ۱۰۰ هزار تن کلزا در استان و تحویل آن، متاسفانه تا کنون کمتر از ۴۰ درصد بهای آن به کشاورزان استان پرداخت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: پیگیری های به عمل آمده از بخش های مختلف تا این تاریخ بدون نتیجه بوده است و کسی در خصوص پرداخت مطالبات پاسخگو نبوده است.

وی با اشاره به اینکه از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید و تجارت محصولات اساسی انتظار داریم به این چشم انتظاری پایان دهد، بیان کرد: کشاورزان حدود سه ماه است که محصول خود را تحویل داده اند اما موفق به دریافت مطالبات خود نشده اند.

یوسفی تاکید کرد: در همین مقطع بانک ها برای دریافت اقساط تسهیلات به کشاورزان فشار وارد کرده و جریمه و دیرکرد دریافت می کنند که به هیچ وجه عادلانه نیست.

کد خبر: ۲۹۹٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha