۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
چشم انداز بازار آهن تا آخر تابستان

چشم انداز بازار آهن تا آخر تابستان

باوجود کاهش جزئی قیمت میلگرد و برخی مقاطع فولادی ظاهرا بازار آهن آلات به ثبات نسبی رسیده. کاهش قیمت شمش بلوم در بورس کالا نیز به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات نهایی فولادی مطرح شده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: گزارش‌ها از قیمت روز آهن آلات حاکی از تداوم روند اصلاح جزئی و ثبات نرخ غالب مقاطع فولادی در بازار داخلی است. به طوری که قیمت روز میلگرد در بیشتر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما در برخی کارخانه‌ها با کاهش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی همراه بود. به عنوان نمونه قیمت میلگرد میلگرد نیشابور ۲.۶۰۰ تومان اعلام شد و قیمت میلگرد ظربناب نیز ۲۹.۳۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت هر شاخه تیرآهن در غالب مبادی فروش با کاهش ۱۰ تا ۱۵۰ تومانی همراه بود اما برخی کارخانه‌ها نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت انواع ورق سیاه نیز عمدتا ثابت اعلام شدند و تنها قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه با کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌ها همراه بود، همچنین قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در کاهش ۳۰۰ تومانی داشتند.

قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی و صنعتی و سایر پروفیل‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما قیمت پروفیل نیکان در بخی ضخامت‌ها ۲۰۰ تومان کاهش داشت، به همین ترتیب قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثابت اعلام شد.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و سپری آهنی هم در بیشتر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند و تنها قیمت نبشی آریان فولاد ۲۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت دلار هم که از ابتدای هفته با کمی اصلاح وارد کانال ۵۹ هزار تومانی شده بود، در پایان روز گذشته مجدد افزایش یافته و ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای دیروز حاکی از کاهش ۰.۶درصدی قیمت شمش بلوم است؛ به این صورت که روز گذشته ۱۰۲ هزار تن شمش در بورس عرضه شد که از این میزان حدود ۵۹.۵ درصد به فروش رسید. گفتنی است قیمت هر کیلو شمش ۲۲.۶۵۳ هزار تومان اعلام شد که نسبت به عرضه قبلی کاهش ۰.۶ درصدی را ثبت کرد. شایان ذکر است با وجود قطعی برق حجم عرضه حدود ۲۵ درصد افزایش داشت اما تقاضای چندانی شکل نگرفت که بیانگر انتظا نوردکاران برای کاهش قیمت این محصول است.

آنچه از گزارش‌ها و آمار موجود برآورد می‌شود بازار فولاد هنوز راه نیفتاده و تقاضا نیز کماکان ضعیف است اما معاملات شمش بلوم در بورس روز گذشته از ثبات قیمت آهن آلات یا اصلاح جزئی قیمت‌ها تا پایان هفته حکایت دارد.

علاوه‌بر این با در نظر گرفتن اوضاع بازارهای جهانی، وضعیت صادرات فولاد، میزان تقاضا دربازار داخلی، کاهش قیمت قراضه و تا حدودی شمش بلوم، و احتمال رفع محدودیت‌های برق فولادسازان در شهریورماه، می‌توان انتظار کاهش هزار تومانی قیمت‌ آهن آلات را پیش بینی کرد؛ البته این پیش‌بینی در صورتی محقق می‌شود که اوضاع سیاسی و قیمت دلار تا حدودی ثبات داشته باشد. با این حال طبق تجربه سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت آهن آلات در نیمه دوم سال، توصیه می‌شود در وضعیت ثبات و اصلاح قیمت‌ها به خرید مقاطع فولادی مرفی خود اقدام کنید.

کد خبر: ۲۹۹٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha