۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
آسیب زدن یک کشتی چینی به خط لوله گاز در اتحادیه اروپا

آسیب زدن یک کشتی چینی به خط لوله گاز در اتحادیه اروپا

یک کشتی کانتینری با پرچم هنگ‌کنگ که متعلق به یک شرکت چینی بود، در پاییز گذشته، به خط لوله گازی میان استونی و فنلاند صدمه زد.

به گزارش بازار، منابع آگاه به نشریه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفتند: مقامات چینی به استونی و فنلاند اعلام کردند صدمه دیدگی خط لوله گازی میان این دو عضو اتحادیه اروپا، کار یک کشتی چینی بوده است اما این اتفاق، تصادفی روی داد.

خط لوله «بالتیک کانکتور» میان استونی و فنلاند در دریای بالتیک، در اکتبر سال ۲۰۲۳، آسیب دید. تحقیقات اولیه، به احتمال خرابکاری متمرکز بود زیرا خرابکاری در خط لوله گازی نورد استریم در سال قبل، هنوز موضوع تازه‌ای در دفاتر دادستان‌های سراسر اتحادیه اروپا مانده است.

یک کشتی چینی در این حادثه دخیل بوده است. دفتر تحقیقات ملی فنلاند بر این باور بود که آسیب دیدگی خط لوله گازی، ناشی از نیروی خارجی بوده که مکانیکی بوده است، نه یک انفجار و بعدا فاش کرد که یک لنگر بزرگ متعلق به یک کشتی ۱۶۹ متری، در نزدیکی خط لوله پیدا شد و به احتمال زیاد با کشیده شدن در کف دریا، شکسته شده است.

خط لوله زیردریایی «بالتیک کانکتور» که گاز طبیعی را از فنلاند به استونی منتقل می‌کند، به دلیل نشت مشکوک که در ساعات اولیه ۸ اکتبر سال ۲۰۲۳ روی داد، بسته شد. این خط لوله، گاز طبیعی را از فنلاند که پایانه واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) دارد، به استونی می‌رساند.

بعد از حادثه آسیب دیدگی خط لوله، فنلاند دسترسی به بخش‌هایی از پایانه واردات ال‌ان‌جی خود در بندر اینکو را محدود کرد و نروژ هم، امنیت تاسیسات کلیدی نفت و گاز خود را افزایش داد.

اکنون چینی‌ها اعتراف کرده‌اند این کشتی متعلق به چین با پرچم هنگ‌کنگ بود که به خط لوله آسیب رساند، اما طبق تحقیقات داخلی مقامات چینی که نشریه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گزارش شده، این اتفاق، تصادفی و در نتیجه توفان شدید در دریای بالتیک روی داد. با این حال، این نشریه خاطرنشان کرد این گزارش به عنوان مدرک رسمی قابل قبول نیست.

استونی و فنلاند به تحقیقات مشترک خود درباره آسیب‌دیدگی خط لوله با تمرکز بر کشتی چینی ادامه می‌دهند و از چین خواسته‌اند تا به درخواست‌های اطلاعاتی درباره کشتی مربوط، پاسخ دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، فعالیت خط لوله «بالتیک کانکتور» در آوریل سال ۲۰۲۴، پس از گذشت ۶ ماه از این حادثه و انجام کارهای تعمیراتی و تست‌های لازم، ازسرگرفته شد.

کد خبر: ۲۹۹٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha