۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
نسبت پول به شبه پول صعودی شد

نسبت پول به شبه پول صعودی شد

براساس آمار های پولی منتشر شده توسط بانک مرکزی نسبت پول به شبه پول که از دی ماه سال گذشته متوقف شده بود مجددا در مسیر صعودی قرار گرفته است.

به گزارش بازار، همانطور که در گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی مشخص است، نسبت پول به شبه در دی ماه سال گذشته ۳۲.۹ درصد بوده و اگرچه تا ۳۱.۶ درصد در فروردین ۱۴۰۳ پایین امده بود اما در خرداد ۱۴۰۳ این نسبت به ۳۲.۶ درصد رسیده و تقریبا هم تراز با دی ماه شده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ,

لازم به ذکر است پول بخشی از نقدینگی است که شامل سپرده های دیداری و کوتاه مدت می شود و روند تبدیل شبه پول ( شامل سپرده های بلند مدت است) به پول نشان از افزایش انتظارات تورمی است که خودش می توان به عنوان موتوری برای تورم محسوب شود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ,

اگرچه اتخاذ سیاست انقباضی چون افزایش نرخ بهره در شرایطی که تورم در سطوح بالاتری نسبت به نرخ بهره وجود دارد سیاست رایجی است که بانک های مرکزی دنیا در پیش می گیرند، اما تبعات این سیاست گریز ناپذیر است.

نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که نرخ بهره ۳۰ درصدی هزینه تامین مالی را برای تولید به شدت بالا برده و طبیعتا مشکل سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را افزایش داده است که از دیگر تبعات این سیاست به شمار می رود.

بازار سرمایه بزرگترین قربانی نرخ بهره بالا

شاید این ادعا چندان بی راه نباشد که بزرگترین قربانی نرخ بهره بالا، بازار سرمایه و بورس است.

در شرایطی که نرخ سود بدون ریسک به ۳۰ درصد (و به طور غیر رسمی بالاتر) افزایش پیدا می کند، p به e بازار سرمایه کاهش پیدا کرده و از جذابیت بازار سهام کاسته می شود.

همچنین گفتنی است نقدینگی ازاد شده در سر رسید این اوراق به همراه سود آن ها، یکی از چالش هایی است که بانک مرکزی در زمستان سال جاری با آن روبروست که باید برای آن چاره اندیشی کند چرا که سرازیر شدن این نقدینگی به هر بازاری، تعادل بازارها را برهم میریزد

کد خبر: ۲۹۹٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha