۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
پیشتازی یزد در توسعه خوشه های کسب و کار/ مطالعات خوشه  قطعه سازی آغاز شد
سرپرست معاونت صنایع کوچک یزد:

پیشتازی یزد در توسعه خوشه های کسب و کار/ مطالعات خوشه  قطعه سازی آغاز شد

یزد- رضایی، سرپرست معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی یزد با اشاره به کوچک و متوسط بودن ۹۵ درصد از صنایع استان، ایجاد خوشه های صنعتی را یکی از راهکارهای حمایت از صنایع کوچک و متوسط اعلام کرد.

علیرضا رضایی عضو هییت مدیره شهرک های صنعتی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: موتور محرکه اقتصاد ایجاد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط است و حرکت اقتصاد همواره از صنایع کوچک و متوسط به سمت صنایع بزرگ است.

وی یکی از نقش‌های حمایتی شرکت شهرکهای صنعتی از صنایع کوچک و متوسط را ارتقاء سطح آموزش و توانمندی کارآفرینان عنوان کرد و افزود: در این راستا برگزاری تورهای صنعتی، توسعه خوشه های صنعتی و ایجاد پیوند بین صنایع کوچک و متوسط که به عنوان یکی از بخشهای پیشرو کا، با جدیت دنبال شده است.

سرپرست معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی یزد اظهار کرد: برای توسعه صنایع کوچک و متوسط استان توسعه خوشه های صنعتی در دستور کار قرار گرفته و استان یزد یکی از استان های پیشرو در این حوزه محسوب می شود که شامل واحدهای کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی است که با همکاری و تکمیل یکدیگر محصولات و خدمات مشترک یا مشابه ایی را تولید یا ارائه می کنند.

وی افزود: این واحدها که از چالش ها و فرصت های مشترکی نیز برخوردارند در قالب خوشه های کسب و کار می توانند در هریک از بخش های تولیدات صنعتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند.

رضایی با بیان اینکه تاکنون ۶ خوشه صنعتی در استان یزد ایجاد شده است، این خوشه های را شامل خوشه کاشی و سرامیک، نساجی، محصولات کنجدی، سنگ، طلا و زیلو عنوان کرد که توسعه یافته و به بلوغ رسیده اند.

خوشه های صنعتی در دست اقدام استان

عضو هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر خوشه های نایلون و نایلوکس در استان فعال هست و خوشه گردشگری هم در مرحله تعیین عامل توسعه قرار دارد. همچنین خوشه قطعه سازی نیز به عنوان صنایع پایین دست فولادسازی و بخشی از صنایع مادر در مرحله امکان سنجی هست که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم این خوشه را به سرانجام برسانیم.

وی خوشه بندی و تفکیک کار را اقدام درستی در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط و رونق اقتصادی استان اعلام کرد و درباره تاریخچه خوشه های صنعتی استان گفت: اولین خوشه صنعتی استان یزد خوشه نساجی است چرا که صنعت نساجی استان در یک برهه ای به سمت نابودی می رفت و با کمک خوشه صنعتی توانس نوسازی شده و ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه خوشه نساجی یکی از خوشه هایی است که با توجه به شرایط حاکم بر کشور توان رقابت با محصولات خارجی را دارد، افزود: کیفیت تولیدات نساجی استان باعث شده است که هر چند شاهد وفور منسوجات قاچاق در بازار هستیم، اما این محصولات بازار خوبی دارند.

رضایی دیگر خوشه استان را خوشه محصولات کنجدی معرفی کرد و افزود: با ایجاد این خوشه و حمایت هایی که از واحدهای تولید محصولات کنجدی شهرستان اردکان صورت گرفت این واحدها از مجتمعی از کارگاه سنتی به صنعتی تبدیل شده و در شهرک صنعتی اردکان مستقر شدند.

وی همچنین به شکل گیری خوشه زیلو اشاره کرد و افزود: احیای هنر صنعت زیلو با حمایت خوشه زیلو در شهرستان میبد به عنوان صنایع دستی این شهرستان از بزرگترین دستاوردهای این خوشه برای جلوگیری از نابودی این هنر صنعت است.

ضرورت توجه به توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط

سرپرست صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان یزد درباره حمایت های مالی از خوشه های صنعتی نیز اظهار کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان یزد وجوه اداره شده ای را در بانک ها مسدود کرده که از محل آن تسهیلات به صاحبان واحدهای صنعتی کوچک و متوسط پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه تامین مالی تنها مشکل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نیست، بر ضرورت توانمندسازی واحدهای صنعتی به ویژه در حوزه منابع انسانی تاکید کرد و افزود: در این راستا نسبت به حمایت مالی از برگزاری دوره های آموزشی در قالب ۳ هزار نفر آموزش در ۱۶۰ دوره آموزشی اقدام شده است.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha