۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
چری در وزارت صمت نفوذ دارد؟| عرضه لوکانو توسط ماموت تضعیف صنعت خودرو ناشی از فقدان قوانین
بازار گزارش می دهد؛

چری در وزارت صمت نفوذ دارد؟| عرضه لوکانو توسط ماموت تضعیف صنعت خودرو ناشی از فقدان قوانین

شنیده ها در جاده مخصوص حاکی از عدم همکاری ماموت و چری است، اما مصاحبه مدیران میانی چری در مورد لوکانو از احتمال نفوذ چری در وزارت صمت یا سوءاستفاده از خلا قوانین صنعتی خبر می دهد.

امید محمدی؛ بازار: لوکانو با فشار چری و ماموت احتمالا به خیابان های کشور می آید، این برند که به عنوان زیر مجموعه گروه چری شناخته می شود، به تازگی تصاویری از تست خیابانی یکی از محصولات لوکانو توسط رسانه ها منتشر شده است. اما ظاهرا بی اعتنایی چری به قوانین صنعتی کشور به تست خیابانی منوط نشده، بلکه یکی از مدیران میانی چری طی مصاحبه ای با یک رسانه مدعی تدوین استراتژی لوکانو به کمک شریک داخلی خود جهت ورود به بازار کشور شده است.

این نوع اظهار نظر از سوی یک مدیر میانی چری در کشور بیانگر فقدان قوانین سختگیرانه برای ممانعت از زیاده خواهی خارجی ها در صنعت و بازار خودرو توام با کم اهمیت خواندن قوانین صنعتی از سوی چینی ها است. تداوم این رویه منجربه سواستفاده چری از ظرفیت شرکت های داخلی و شرکای دیرینه خود در کشور خواهد شد.

مصاحبه مدیران میانی چری بیانگر عدم قوانین مناسب برای مقابله با سواستفاده خارجی ها از صنعت خودرو کشور یا احتمال نفوذ بیشتر چری در وزارت صمت نسبت به خودروسازان داخلی است

پاسخ مسئولین وزارت صمت در تضاد با رفتار چری

طی یکسال گذشته وزیر صمت دوبار در پاسخ به پرسش خبرنگار این رسانه مبنی بر تعامل چری و گروه ماموت، گفته بود؛《برای این نوع همکاری ضوابطی داریم و در حال بررسی تعامل طرفین هستیم.》با توجه به اینکه چری در کشور دو شریک تجاری و تیراژ قابل توجهی دارد، همکاری با گروه ماموت جهت واردات یا مونتاژ لوکانو بیانگر عدم پایبندی این خودروساز چینی به تعهدات خود نسبت به شرکا است. دراینجا از مسئولین وزارت صمت باید سوال کرد که آیا واردات یا مونتاژ لوکانو به کشور، بی توجهی به سرمایه گذاری دو شریک دیگر چری نیست؟

شنیده ها در وزارت صمت حاکی از عدم تایید همکاری ماموت و چری در کشور بود. اما مصاحبه مدیران میانی چری بیانگر عدم قوانین مناسب برای مقابله با سواستفاده خارجی ها از صنعت خودرو کشور یا احتمال نفوذ بیشتر چری در وزارت صمت نسبت به خودروسازان داخلی است.

لوکانو L۷ تست خیابانی شد؟

محصولات لوکانو برپایه پلتفرم خودروهای مونتاژی چری در کشور طراحی و تولید شده است‌ لوکانو L۷ پلت فرم مشترک با تیگو۷ دارد. باتوجه به اینکه چری محصول جدیدی به کشور عرضه نکرده و فیس لیفتی از خودروهای خود را راهی بازار می کند، وزارت صمت یا نهادهای ذیربط چگونه مجوز تست و ورود این خودرو را صادر کرده است؟ چرا که دو شریک دیگر چری در کشور نسبت به تعامل ماموت و چری با یک دیگر معترض هستند.

اگر وزارت صمت دولت چهاردهم مجوز ورود لوکانو L۷ به بازار را صادر کند، به زعم نمایندگان مجلس شورای اسلامی دردسر جدید برای مشتریان و چالش تازه برای صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد. از سوی براساس تعهد چری به یک شریک داخلی، این خودروساز چینی مجوز همکاری با شرکت های دیگر در داخل کشور را ندارد.

از مسئولین وزارت صمت باید سوال کرد؛ باتوجه به مصاحبه اخیر مدیر میانی چری و تردد لوکانو L۷ این سیاست چینی برای فشار به سیاستگذار صنعتی در خصوص همکاری با ماموت است؟

از مسئولین وزارت صمت باید پرسید، گروه خودروسازی چری، چه فناوری را به صنعت خودرو کشور منتقل کرده است که مجوز واردات یا مونتاژ با شریک سوم داخلی را از بخش سیاست گذاری صنعتی دریافت کرده است؟

خودرو برقی بهانه برای همکاری با ماموت

یکی دیگر از مدیران چری که مدیریت برند لوکانو را عهده دارد، در مصاحبه ای که پیشتر اشاره شد، اعلام کرده است؛ 《حضور لوکانو در ایران مقطعی نخواهد بود و محصولات درون سوز، هیبریدی و تمام برقی عرضه خواهد کرد.》پیش از پرداختن به ادعای این مدیر، از مسئولین وزارت صمت باید پرسید، گروه خودروسازی چری، چه فناوری را به صنعت خودرو کشور منتقل کرده است که مجوز واردات یا مونتاژ با شریک سوم داخلی را از بخش سیاست گذاری صنعتی دریافت کرده است؟ آیا گروه ماموت طی سال های اخیر شرکای خارجی خود را مکلف به انتقال فناوری کرده است؟ وزارت صمت طی دو دهه اخیر بارها خواستار همکاری خودروسازان با شرکت های خارجی مشروط به انتقال دانش فنی شده است. آیا این سیاست در تعامل ماموت و چری تغییر یافته است؟

در اینجا باید اشاره داشت که عرضه خودرو تمام برقی با برند لوکانو به بازار کشور، شاید ادعای در جهت دریافت مجوزهای همکاری با ماموت توسط چری باشد.

مزید اطلاع وزارت صمت باید اشاره داشت که سیاست چینی ها افزایش عمق نفوذ در بازارهای هدف به شکل مونتاژ یا واردات توام با سرمایه گذاری اندک و عدم انتقال دانش فنی است.

گروه ماموت با برندهای مانند فولکس واگن و اسکانیا در گذشته تعاملاتی داشته، در زمانی که شرایط جهت الزام و اجبار جهت انتقال دانش فنی به کشور توسط شرکای این شرکت فراهم بود، اقدامی مثبت انجام ندادند، احتمالا در حال حاضر نیز باید باشد که این گروه موفق به دریافت دانش فنی از چری شود.

کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که بیشتر مدیران چری در کشور، در چین حق مصاحبه نداشته یا شناخته شده نیستند

مدیرانی که در چین شناخته شده نیستند

کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که مصاحبه اخیر مدیران میانی چری در خصوص لوکانو در کشور، تحمیل فشار به وزارت صمت است. این کارشناسان معتقد هستند که بیشتر مدیران چری در کشور، در چین حق مصاحبه نداشته یا شناخته شده نیستند. جبر تحریم های ظالمانه سبب شده که خودروسازان چینی، برای انتقال دانش فنی یا ارتقا صنعت خودرو کشور، متوسل به ایجاد رقابت میان شرکت های داخلی در سایه نبود نظارت و قوانین تجاری منطقی شوند. تعامل ماموت و چری می تواند راهگشای یافتن شریک چهارم تجاری برای این خودروساز چینی در کشور باشد.

در پایان باید ذکر کرد که این رسانه آماده دریافت پاسخ و شفافیت گروه ماموت و وزارت صمت در خصوص تعامل چری با شریک سوم در کشور است.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha