۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
مهران؛پرترددترین مرز زمینی کشور| زیرساخت های سفر اربعین فراهم است
بازار گزارش می دهد؛

مهران؛پرترددترین مرز زمینی کشور| زیرساخت های سفر اربعین فراهم است

ایلام-مهران به عنوان پرترددترین مرز زمینی کشور این روزها با زیرساخت های مناسب تر نسبت به سال های گذشته میزبان خیل عظیم جمعیت زوار اربعین است.

بازار؛ گروه استان ها: پایانه مرزی مهران در استان ایلام و در مرز مهران و عراق از مهم‌ترین پایانه‌های مرزی از نظر میزان تردد مسافران در مبادی زمینی جمهوری اسلامی ایران است که ظرفیت بالایی در حوزه توسعه زیرساخت های اربعین به ویژه در زمینه راه های مواصلاتی و ناوگان های حمل و نقل دارد.

مرز بین‌المللی ﻣﻬﺮان که در ۹۰ ﮐﻴﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮب ﻏﺮبی اﯾﻼم در ﻓﺎﺻﻠﻪ ۱۵۷ ﮐﻴﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﻐـﺪاد و ۲۹۰ کیلومتری کربلا قرار گرفته است که به واسطه کیلومتر ها مرز مشترکی که با که کشور عراق دارد هر ساله میزبان حجم بالایی از زائران عتبات عالیات در اقصی نقاط کشور است.

حضور بیش از ۶۰ درصد زائران ایرانی در مرز مهران

امسال نیز بیش از ۶۰ درصد زائران ایرانی از شهرها و مناطق مختلف اقصی نقاط کشورمان بصورت انفرادی و یا همراه کاروان ، خود را به مهران و پایانه مرزی می رسانند تا پس از سیر مراحل قانونی برای شرکت در آیین اربعین حسینی و آن هم بصورت پیاده فاصله حدود ۲۹۰ کیلومتری مهران تا کربلا را همراه با دیگر عاشقان سرور و سالار شهیدان طی کنند و خود را به کربلای معلی برسانند.

مهران؛پرترددترین مرز زمینی کشور| زیرساخت های سفر اربعین فراهم است

لازم به ذکر است در چند سال اخیر به منظور رفاه حال زائران و رونق مرز بین‌المللی مهران اقدامات چشم گیری در جهت توسعه زیرساخت‌های این مرز از جمله بهبود راه های مواصلاتی، افزایش ظرفیت پارکینگ های اربعین، افزایش هتل ها و اقامتگاها جهت اسکان زائران، افزایش ناوگان های حمل و نقل و... انجام شده؛ با این حال هنور هم نیاز به توسعه زیر ساخت های اربعین از جمله بحث راه ها و ناوگان های حمل و نقل در این مرز به وضوح احساس می شود.

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های مرز مهران

رحمان عموزاده کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بازار اظهار داشت: مرز بین المللی مهران بعنوان بزرگترین پایانه مرزی کشور برای تردد زائرین عتبات عالیات کشور عراق است که روزانه چندین هزار نفر از مشتاقان و عاشقان اهل بیت (ع) برای زیارت اماکن مقدس شهرهای مذهبی عراق از این مرز گذر می کنند.

وی افزود: همه می دانیم که ظرفیت و پتانسیل خوبی در مرز مهران میان ایران و کشورهای عراق به ویژه در ایام اربعین وجود دارد که باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود.

عموزاده تصریح کرد: بخشی از این ظرفیت‌ها بالقوه است و باید بالفعل شوند که این کار با بهبود زیرساخت‌ها در مرز مهران به خصوص در حوزه راه محقق خواهد شد و به همین سبب باید توسعه راه های مواصلاتی به طور جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: باید در سفر زوار اربعین به استان ایلام نسبت به ایجاد غرفه های فروش محصولات صنایع دستی در استان اقدام کرد.

افتتاح تونل شماره ۱ و ۲ محور ایلام-مهران

فرشاد دوستی مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ازسال گذشته تا کنون با تلاش شبانه روزی اداره کل راه و شهرسازی، پیمانکاران و مشاورین خوشبختانه نقاط پرترافیک محور ایلام- مهران تکمیل یا آماده سازی شد که این مهم باعث شد در اربعین امسال با وجود افزایش تعداد زائرین ترافیک محور ایلام- مهران روان بوده و گره ترافیکی نداشته باشیم.

وی افزود: تونل شماره یک محور ایلام مهران با طول ۸۴۴ متر و تونل شماره ۲ با طول ۷۱۴ متر تکمیل شده و در اربعین امسال زیر بار ترافیک رفته است.

مدیرکل راهداری استان ایلام: بر اساس تمهیدات انجام شده در ایام اربعین حسینی بیش از هفت هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زوار از پایانه برکت به اقصی نقاط کشور پای کار آمده اند

دوستی تصریح کرد: همچنین اقدامات دیگری از قبیل افتتاح پل زیرگذر ارغوان در ورودی شهر ایلام و همچنین آماده سازی کل مسیر ایلام به مهران به صورت بزرگراه جهت حضور زائرین اربعین از دیگر اقدامات این دستگاه اجرایی می‌باشد.

پایه کار آمدن بیش از ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران

سبد زاهدین چشمه‌خاور مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت:اربعین یکی از ظرفیت‌های عظیم در استان ایلام به شمار می‌رود که باید از آن در راستای توسعه استان و رفع مشکلات موجود بهرمند شد.

وی افزود: بر اساس تمهیدات انجام شده در ایام اربعین حسینی بیش از هفت هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زوار از پایانه برکت به اقصی نقاط کشور پای کار آمده اند.

چشمه خاور تصریح کرد: همچنین با توجه به حجم مسافران و پیش بینی افزایش دمای هوا در ایام اربعین، اقدامات لازم در این پایانه در راستای رفاه حال زوار از جمله ایجاد سایه بان، برپایی موکب، اسکان موقت و استراحت زوار و تامین آب خنک انجام شده است.

سفرهای زوار اربعین از مهران به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور هر روز در حال افزایش است و این فرصت بزرگی برای توسعه فعالیت های اقتصادی و زیرساختی در استان ایلام است.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha