۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کمبود لیفتراک در مرز اینچه برون| اجازه سرمایه گذاری به بخش خصوصی نمی دهند 
نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان انتقاد کرد؛

کمبود لیفتراک در مرز اینچه برون| اجازه سرمایه گذاری به بخش خصوصی نمی دهند 

گرگان- ایری، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: بسیار جای تاسف دارد که مرز صادراتی و خروجی مهم کشور با مشکلی مانند کمبود لیفتراک مواجه باشد.

بهمن ایری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خطوط ریلی مرز اینچه برون برای کشورهای آسیای میانه خصوصا ترکمنستان که برای ورود کالا از ایران محدودیت داشتند بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه از زمان کرونا به بعد بخش راه آهن پیشرفتی نداشته است.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان، افزود: اداره منطقه آزاد اینچه برون با اعمال نفوذ در واگذاری بخشی از زمین هایی که بخش خصوصی قصد فعالیت در آن را دارد به مشکلات این منطقه افزوده است.

وی گفت: مشکل بین دستگاه های مختلف نباید باعث تاخیر در کارهای بخش خصوصی شود.

ایری با بیان اینکه ایستگاه های پشتیبان بندرترکمن و گرگان قبلا فعال بودند ادامه داد: با برداشتن تخفیفات، شرکت های پشتیبان بارگیری از این ایستگاه ها کاهش یافت و ظرفیت بارگیری این ایستگاه ها کم شد بنابراین ظرفیت بارگیری در مرز اینچه برون هم کاهش پیدا کرد، این ایستگاه ها همچنان فعال هستند اما به نسبت چند سال پیش فعالیت کمتری دارند.

وی یادآور شد: هر چقدر بتوانیم ایستگاه های پشتیبان را فعال تر کنیم، ظرفیت بارگیری در اینچه برون افزایش می یابد، امکانات در ایستگاه پشتیبانی گرگان بیشتر است اما برای بخش خصوصی از نظر زمانی و مالی هزینه زیادی به دنبال دارد اما با اعمال تخفیفاتی از طرف راه آهن می توان بارگیری های بیشتری در ایستگاه گرگان انجام داد.

وی با بیان اینکه بسیار جای تاسف دارد که مرز صادراتی و خروجی مهم کشور با مشکلی مانند کمبود لیفتراک مواجه باشد، ادامه داد: بخش خصوصی در ایستگاه اینچه برون باید از اول صبح برای ثبت نام نوبت لیفتراک اقدام کند، چرا به شرکت های بزرگ بارگیری و انبارهای عمومی اجازه سرمایه گذاری در این محل را نمی دهند تا سیستم حمل و نقل و بارگیری قدرتمندی ایجاد شود.

وی گفت: از طرفی دیگر با قطع شدن برق کارخانه ها بارگیری به موقع انجام نمی شود و این باعث کندتر شدن مراحل صادراتی می شود.

ایری افزود: اگر صادرکننده نتواند به موقع بارگیری انجام دهد باید پول دموراژ(تاخیر در تخلیه بارگیری شده) واگن و هزینه توقف راننده تریلی در مرز را پرداخت کند که این باعث می شود هزینه های زیادی روی دوش صادر کننده گذاشته شود.

کد خبر: ۲۹۹٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha