۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
بازار فروش و تولید طلا در کما| مردم به جای خرید، تماشگر ویترین مصنوعات طلا شده اند
«بازار» گزارش می دهد

بازار فروش و تولید طلا در کما| مردم به جای خرید، تماشگر ویترین مصنوعات طلا شده اند

بازار طلا در حالی با نوسان قیمت همراه شده است که خریداران چون گذشته انگیزه ای برای تهیه آن ندارند و تولید کنندگان نیز بدلیل موازی کاری ها، افزایش هزینه و موانع پیش رو از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بدنبال رشد تدریجی قیمت ها در بازار طلا و سکه طی یکی دو هفته اخیر، انتظار این بود خریداران و سرمایه گذاران همچون گذشته برای تهیه این کالاهای ارزشی با هدف کسب سود مناسب و حفظ ارزش سرمایه ها به چنین بازاری ورود کنند، اما آنگونه که مشخص است چنین اتفاقی نیفتاده و واحدهای فروش طلا و سکه هم اکنون مشتریان چندانی ندارند. بازاری که به نظر می رسد عوامل متعددی باعث شده است اینگونه بی رمق شود و چون سالها و ماههای پیش در شرایط نوسان قیمت از شور و حال مناسبی برخوردار نباشد.

اینکه چرا بازار فروش و تولید طلا در کشور مدتی است به سردی گراییده، حکایت از وجود برخی موانع و عوامل دارد که مسئولان باید نسبت به رفع مشکلات سد راه با هدف تحرک بخشی این صنف و صنعت مهم ارز آور کشور با انجام برنامه ریزی دقیق و تصمیم گیری درست اقدامات لازم را در این بخش بکار گیرند. البته به هم ریختگی و رکود و صعود بازارهای مهم سرمایه گذاری بسته به چگونگی وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی همچنین تاثیر گذاری مسائل سیاسی دارد ولی به گفته کارشناسان تا زمانی اقتصاد بر ریل رشد و ترقی ننشیند و مدیریت ها و تصمیم گیری ها کارشناسانه انجام و اتخاذ نگردد، نمی توان انتظار داشت ثبات و رونق به بازار ها بر گردد.

بازار تولید و فروش طلا وضعیت خوبی ندارد و به دلیل موازی کاری ها همچنین ایجاد سامانه های فروش و نیز هزینه بالای تولید و کاهش فروش مصنوعات در شرایط کما قرار گرفته است، انتظار این است دولت جدید فکری به حال این صنعت کند

کسادی بازار طلا در پی کاهش قدرت خرید مردم

با نگاهی به گذشته متوجه خواهیم شد هر زمان وضعیت اقتصادی مردم خوب بوده و پول ملی ارزش واقعی خود را حفظ کرده است همچنین نرخ تورم در کشور خیلی بالا نبوده، بخش تولید و فعالیت های کسب و کار نیز پر رونق و از طرفی سرمایه گذاری ها نیز در بخش های مختلف به خوبی انجام شده است. در چنین شرایطی بی تردید قدرت خرید مردم نیز بالا رفته و اغلب آنها بخشی از درآمدهای خود را یا پس انداز و یا به کالایی ارزشی چون طلا و سکه و ... تبدیل می کنند اما اکنون چون رشد نرخ تورم در کشور بالاست و از سویی شاخص های کلان اقتصادی نیز وضعیت مناسبی ندارند بنابراین درآمدها به زور کفاف هزینه ها را می کند و بخش عمده ای از جامعه دیگر چون گذشته توان خرید طلا، سکه، خودرو و ... را ندارند به همین دلیل بازارها کساد و بی رونق مانده اند.

موضوعی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید؛ بازار تولید و فروش طلا وضعیت خوبی ندارد و به دلیل موازی کاری ها همچنین ایجاد سامانه ها و نیز هزینه بالای تولید و کاهش فروش در شرایط کما قرار گرفته است، انتظار این است دولت جدید فکری به حال این صنعت کند. به گفته نادر بذرافشان سال گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید طلا کاهش یافت، این در حالی است که چنانچه بخش صادرات فعال و موانع رفع شود، می توان شرایط این صنعت به خوبی تغییر کند. با این وجود فعالان بازار طلا هم اکنون نگران آینده هستند چرا که تولید کاهش جدی پیدا کرده است و از طرفی واحدهای تولیدی نیز برای پرداخت هزینه های جاری دچار آسیب جدی شده اند.

کارگاههای تولید مصنوعات طلا به دلیل رشد سرسام آور هزینه ها روزهای سرد و بی رونق تولید را سپری می کنند و به زور پاسخگوی تامین هزینه هایشان هستند و خیلی ها رغبتی به تولید ندارند، از طرفی فروشندگان نیز به دلیل کاهش خرید، اشتیاق چندانی برای ماندن در چنین بازاری را ندارند

هزینه های بالایی که تولیدکنندگان و فروشندگان طلا را بی انگیزه کرده است

عبادالله محمد ولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» اظهار داشت: بازار طلا و جواهر این روزها شرایط مناسبی ندارد و داد و ستدها به دلیل نوسانات قیمتی همچنین کاهش شدید قدرت خرید مردم چنگی به دل نمی زند. هر چند معمولا در ماههای محرم و صفر تا حدی میزان تقاضا کاهش می یابد اما اکنون بازار خالی از مشتری شده است و اندک خریدارانی که قصد خرید طلا و سکه را دارند به دلیل نوسان نرخ این کالاها سردر گم هستند.

وی با بیان اینکه کارگاهها و کارخانه های تولید مصنوعات طلا نیز در کشور به دلیل رشد سرسام آور هزینه ها روزهای سرد و بی رونق تولید را سپری می کنند، افزود: تولیدکنندگان چون شمش را به صورت نقدی می خرند و در مقابل پرداخت کارمندان و تهیه ابزارآلات همچنین مواد مصرفی را آنی و نقدا باید پرداخت کنند، بنابراین مدیریت آنها اکنون به گونه ای است که به زور پاسخگوی تامین هزینه هایشان هستند و خیلی ها رغبتی به تولید ندارند. از طرفی فروشندگان طلا و سکه نیز به دلیل کاهش خرید، اشتیاق چندانی برای ماندن در چنین بازاری را ندارند. بازار سوت و کوری که خریداران فقط از پشت ویترین ها تماشگر مصنوعات طلا شده زیرا توان خرید را ندارند.

بازار مرکز فروش مبادله ارز و طلای ایران اقدام به عرضه سکه و شمش می کند، حراج سکه که بعضا قیمت آن از بازار آزاد نیز بیشتر است و یا راه اندازی سامانه هوشمند خرید طلا، فروش و انبارداری آن تا حدی مردم را به این سمت کشانده است، موازی کاری هایی که انگیزه لازم را از فعالان صنعت طلا گرفته است

موازی کاری هایی که باعث تعطیلی واحدهای فروش طلا می شود

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه افزود: درگذشته هر وقت قیمت طلا رو به افزایش بود استقبال بیشتری از سوی خریداران به چشم می خورد ولی اکنون دیگر اینگونه نیست. چرا که خریداران طلا همیشه به دنبال سود بوده و عجله دارند طلایی که خریداری می کنند در مدت زمان کوتاهی از آن سود نمایند، حال از آنجایی که فروشندگان طلا در زمان فروش باید با قیمت کمتری آن را بفروشند، بنابراین اشتیاقی برای آنها ایجاد نمی شود در چنین شرایطی خریداران طلا و سکه سمت و سوی خرید طلای آب شده را در پیش می گیرند تا حداقل در موقع خرید نیز پول کمتری بپردازند.

وی با بیان اینکه بازار مرکز فروش مبادله ارز و طلای ایران مدتهاست فعال بوده و اقدام به عرضه سکه و شمش می کند، افزود: حراج سکه که بعضا قیمت آن از بازار آزاد نیز بیشتر است و یا راه اندازی سامانه هوشمند خرید طلا، فروش و انبارداری آن تا حدی مردم را به این سمت کشانده است، رفتاری که خیلی برای اقتصاد بازار آزاد خوشایند نیست. موازی کاری هایی که انگیزه لازم را از فعالان صنعت طلا گرفته است، نمونه آن تعطیلی و یا کاهش فعالیت خیلی از واحدهای ساخت و فروش طلا است که اکنون به وضوع دیده می شود.

بنا به این گزرش، قیمت طلای ۱۸عیار هم اکنون در بازار هرگرم ۳ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز ۱۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۴۳۱ دلار است.

کد خبر: ۲۹۹٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha