۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
توسعه میدان شادگان به زودی آغاز می شود| تعداد شرکت های زیان ده ما به ۱۰ عدد هم نمی رسد
مدیرعامل شستا در گفتگو با بازار:

توسعه میدان شادگان به زودی آغاز می شود| تعداد شرکت های زیان ده ما به ۱۰ عدد هم نمی رسد

نوروزی مدیرعامل شستا با بیان اینکه واگذاری، ادغام و انحلال ۱۰۰ شرکت از زیر مجموعه های شستا در دستور کار قرار گرفته است، گفت: همین حالا هم تعداد شرکت های زیان ده ما به ۱۰ عدد هم نمی رسد.

بازار، گروه آب و انرژی: شرکت نفت ستاره با تولید بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین سهمی حدود ۴۰درصدی از تامین سوخت کشور دارد. این شرکت ها که از زیر مجموعه های شستا محسوب می شود، طبق گفته های عارف نوروزی مدیرعامل این هلدینگ قابلیت افزایش ظرفیت تولید سوخت را داراست. مدیر عامل شستا به بازار می گوید: اگر خوراک مورد نیاز ما را تامین کنند می توانیم ظرفیت تولید بنزین خود را روزانه ۵ تا ۱۰ میلیون لیتر افزایش دهیم.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از واگذاری، ادغام و انحلال ۱۰۰ شرکت از شرکت های زیر مجموعه شستا خبر داد و می گوید: به دنبال سرمایه گذاری در بخش های بالادستی نفت و پتروشیمی هستیم.

به گفته نوروزی، تعداد شرکت های زیان ده شستا همین حالا هم به ۱۰ عدد هم نمی رسد.

متن کامل گفتگوی بازار با عارف نوروزی مدیرعامل شستا در ادامه می آید:

*کشور با بحران شدید سوخت مواجه است. آیا برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوییل به خصوص در نفت ستاره خلیج فارس وجود دارد؟

در شرایط فعلی اگر خوراک به اندازه کافی برای ما تامین شود، ظرفیت تولید ۵ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین مازاد در روز را داریم. به عبارت دیگر می توانیم تولید بنزین در نفت ستاره را از ۴۵ میلیون لیتر به حدود ۵۰ الی ۵۵ میلیون لیتر افزایش دهیم. طبیعی است که چنانچه ضرورتی ایجاد شود، قادر به اجرای طرح های توسعه ای و تامین نیازهای کشور هستیم.

ما هم اکنون بیش از ۴۰ درصد بنزین و بیش از ۱۲ درصد گازوییل کشور را تولید می کنیم. هر زمانی که حوزه های حاکمیتی خواهان افزایش تولید باشند، می توانیم با سازو کارهایی ظرفیت تولید خود را تا بیش از ۵۰ درصد ظرفیت فعلی برسانیم.

لازم به یادآوری است که شرکت ستاره خلیج فارس ۴۹ درصد سهامش متعلق به گروه نفت، گاز و پتروشیمی تامین است که از هلدینگ‌های وابسته به شستاست. این شرکت در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده و در حال حاضر تولیدکننده محصولات راهبردی مهمی است.

*آیا برنامه ای برای کاهش تعداد شرکت های زیان ده شستا دارید؟

تصمیم گرفتیم شرکت هایی که در گذشته دارای فعالیت ضعیفی بودند و تداوم فعالیت آنها زیر سوال بود را منحل یا ادغام کنیم. چرا که طبق قانون برنامه هفتم توسعه ما دیگر نباید در شرکت های با ارزش کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان باقی بمانیم. به همین دلیل برخی از شرکت های شستا در حیطه فروش و برخی هم در حیطه ادغام یا انحلال قرار گرفتند.

*کدام شرکت ها منحل خواهند شد؟

آنهایی که به دلیل ساختار تکنولوژی پر هزینه در گذشته دچار زیان بوده و امکان سود آوری آنها فراهم نبوده است. در حال حاضر ۵۸ شرکت را در دستور فروش داریم؛ ۱۴ شرکت ادغام خواهند شد و ۲۸ شرکت را هم منحل می‌کنیم. همانطور که اشاره کردم اینها شرکت‌های کوچکی هستند که ظرفیت فعال شدن توسط شستا را ندارند. ما بر اساس طرح اصلاح ساختار شستا درصدد حضور در فعالیت‌های بالادستی و اثرگذار هستیم و بنا داریم فعالیت‌هایی را که مردم می‌توانند انجام دهند، به مردم واگذار کنیم.

*آیا در میان شرکت هایی که قرار است منحل یا ادغام شوند، شرکت های نفتی و پتروشیمی هم قرار دارند؟

خیر. شرکت های نفت و گاز و پتروشمیی در شرکت های انحلالی نخواهند بود.

همین حالا هم تعداد شرکت های زیان ده ما به ۱۰ عدد هم نمی رسد. اما به دنبال این هستیم که از ۲۸۶ شرکت زیر مجموعه شستا ۱۰۰ شرکت تحت عناوین مختلف و تکالیف قانونی کاسته و به مردم واگذار کنیم. در مقابل شستا بیشتر در فعالیت های بالادست و صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری کند

*با این انحلال ها و ادغام ها تعداد شرکت های زیان ده شستا به چه تعداد خواهد رسید؟

همین حالا هم تعداد شرکت های زیان ده ما به ۱۰ عدد هم نمی رسد. اما با این کار از ۲۸۶ شرکت زیر مجموعه شستا ۱۰۰ شرکت تحت عناوین مختلف و تکالیف قانونی باید کاسته شده و به مردم واگذار شود. این شرکت ها، از نظر اندازه کوچک بوده و ضرورتی ندارد که تشکیلات بزرگی همچون شستا آنها را نگهداری کند. قصد داریم که این شرکت ها واگذار کرده و در مقابل در فعالیت های بالادست و صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری کنیم.

*توسعه میدان شادگان که قرار بود توسط شستا انجام شود به کجا رسیده است؟

یک توافق نامه ای بین قرارگاه خاتم و وزارت نفت انجام شد. بعد از جمع بندی نهایی بین دو نهاد، یک کنسرسیوم مشترکی بین شستا و قرارگاه تشکیل شد. هنوز عملیات توسعه میدان آغاز نشده اما مجوزهای لازم اخذ شده و بر اساس پیش بینی ها و برنامه ریزی های انجام شده به زودی شاهد شروع عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

*توسعه این میدان به چه میزان سرمایه گذاری نیاز دارد؟

طبق برآوردهای انجام شده توسعه این میدان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه ریالی و حدود ۳میلیارد دلار هم سرمایه دلاری نیاز دارد. با اجرایی شدن این پروژه ظرفیت تولید نفت کشور طی ۲۰ سال حجم قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

*بهره برداری کامل از این میادن چقدر زمان می برد؟

این پروژه طبق برنامه زمان بندی که وزارت نفت به ما اعلام کرده فاز به فاز خواهد بود. اما بهره برداری کامل آن حداقل ۵ سال زمان خواهد برد.

در حال حاضر ۵۷۳ پلاک با ۲۴ میلیون متر مربع به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور در اختیار داریم که قابلیت مولدسازی دارند. در حال حاضر از این تعداد ۱۵۳ پلاک با ۵ میلیون متر مربع به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان را در دستور کار داریم و در حال مولدسازی آنها هستیم

برای مولد سازی چه اقداماتی در شستا انجام شده است؟

در حال حاضر ۵۷۳ پلاک با ۲۴ میلیون متر مربع به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور در اختیار داریم که قابلیت مولدسازی دارند. در حال حاضر از این تعداد ۱۵۳ پلاک با ۵ میلیون متر مربع به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان را در دستور کار داریم و در حال مولدسازی آنها هستیم. همچنین شستا در تهران دارای ۴۰۰ مکان است که همه آنها قابل تجمیع در یک مکان هستند تا در سوخت، زمان و نیروی انسانی صرفه‌جویی شود و ارتباطات شرکت‌ها با مجموعه هم تقویت شود.

کد خبر: ۲۹۹٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha