۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
اثر مثبت سیاست‌های بانک مرکزی زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

اثر مثبت سیاست‌های بانک مرکزی زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای

بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ بهره را دنبال کرده‌است تا نقدینگی به سمت بازارهای مولد برود. اما فعلا اثر سیاست بانک مرکزی زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای است.

بازار؛ گروه بورس: نرخ بهره و اوراق، معاملات بورس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. زیرا روند ورود و خروج پول به بازار را دچار نوسان می‌کنند. به همین دلیل بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ بهره را دنبال کرده‌است تا نقدینگی به سمت بازارهای مولد برود. اما فعلا اثر سیاست بانک مرکزی زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای است.

نرخ بهره به قیمت سرمایه در بازار پول اشاره دارد. در بسیاری از نقل‌وانتقالات پولی و فرایندهای تأمین مالی نرخ بهره نقشی اثرگذار دارد. سیاست‌های اخیر بانک مرکزی در راستای کمک به تامین مالی، کاهش نرخ بهره بوده‌است. به طوری که نرخ اوراق از حدود ۳۸ درصد به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

علیرضا سادات معتقد است که نرخ بهره و سود سپرده‌ تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد. افزایش این نرخها نشان می‌دهد سیاست مهار تورم است. همچنین بانک‌ها در جذب نقدینگی موفق نبوده‌اند. در بازار سرمایه نیز حجم بالای معاملات نشانه جذب نقدینگی است. در مقطع کنونی کاهش حجم معاملات به دلیل ریسک های دیگری است

بهره بین بانکی غیر مستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار است. به همین دلیل سرمایه‌داران و فعالان بازار بورس نوسان‌های این نرخ را رصد می‌کنند، زیرا بازار بین‌بانکی ابزاری می‌تواند نقدینگی بازار را جذب کند و یا روانه‌ی بازار سرمایه کند. اقدام اخیر بانک مرکزی برای کاهش نرخ اوراق و نرخ بهره بین بانکی در راستای معکوس کردن جریان پول به سمت بورس اتفاق افتاده است. اما بازار سهام به دلیل جو منفی ناشی از تنش منطقه‌ای فعلا به این سیگنال واکنش نشان نداده است.

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ بهره و سود سپرده‌ تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد. افزایش این نرخها نشان می‌دهد سیاست مهار تورم است. همچنین بانک‌ها در جذب نقدینگی موفق نبوده‌اند. در بازار سرمایه نیز حجم بالای معاملات نشانه جذب نقدینگی است. در مقطع کنونی کاهش حجم معاملات به دلیل ریسک های دیگری است.
او تاکید کرد: کاهش نرخ بهره بین بانکی نشان دهنده آغاز سیاست‌های انبساطی در اقتصاد کشور خواهد بود. از طرف دیگر افزایش نرخ بهره بین بانکی بیشتر تاثیر روانی روی بازار سرمایه دارد. به همین دلیل بانک مرکزی در چند وقت اخیر نرخ بهره بین بانکی و نرخ اوراق را کنترل کرده‌است.

نرخ بهره یکی از ابزارها برای پیشبرد سیاست‌های پولی

نرخ بهره یکی از ابزارهای کاربردی دولت‌ها برای پیشبرد سیاست‌های پولی است. دولت‌ها در سراسر جهان برای کنترل و مدیریت تورم، نقدینگی و جریان سرمایه‌گذاری در سطح کلان، از نرخ بهره به‌عنوان اهرم اثرگذار استفاده می‌کنند.
بنابراین با افزایش نرخ بهره‌ی بانکی، مقدار پول در گردش در صنایع و شرکت‌ها کاهش می‌یابد. این اتفاق در کوتاه‌مدت منجر به کاهش تورم می‌شود. اما هم‌زمان با این کاهش، وام و استقراض از بانک‌ها نیز گران‌تر می‌شود. با افزایش هزینه‌ها و کاهش تمایل مردم به مصرف، درآمد شرکت‌ها و صنایع نیز کاهش می‌یابد. نتیجه‌ی غیرمستقیمی که از این تغییر حاصل می‌شود، کاهش تمایل مردم و سرمایه‌داران به فعالیت در بازار سهام و بورس است. چرا که صاحبان سرمایه ترجیح می‌دهند، سرمایه خود را در مسیری قرار دهند که به سود بیشتر و با ریسک کمتر منتهی شود.
در کل، باتوجه‌به تأثیری که افزایش نرخ بهره بر بازار بورس دارد، می‌توان گفت روند کاهش نرخ بهره به نفع بازار بورس است.

کد خبر: ۲۹۹٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha