۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
آیا کاهش ارزش سود سهام به جیب دولت می رود؟
با کاهش قیمت سهام، ارزش پول شما به کجا می رود؟  

آیا کاهش ارزش سود سهام به جیب دولت می رود؟

با کاهش قیمت سهام، ارزش پول شما به کجا می رود؟  آیا به جیب دولت می رود و یا مانند قطره ای در دهانه آتشنشان بخار می شود؟

بازار، گروه بورس: بازارسهام در ایران ماه ها و بورس های بزرگ جهان به تازگی در بسیاری از اقدامات خود «غیرمنطقی» شده‌اند و حتی واکنش‌های سرمایه‌گذاران شدیدتر از قبل شده است، اگر نتایج تجاری یک شرکت کمتر از یک نقطه پایه کمتر از انتظارات باشد، ممکن است موجی از فروش سهام آن شرکت در بازار ایجاد شود.

این به طور فزاینده ای شک (و گاهی اوقات تئوری های توطئه) را در بین سرمایه گذاران در مورد نحوه قیمت گذاری سهام در بازار ایجاد می کند که وقتی ارزش دارایی ها کاهش می یابد پول سرمایه گذاران به کجا می رود؟

سوال آخر در مواردی چون این روزهای بورس ایران و جهان که با وجود اجرای ضعیف معاملات خرید و فروش، قیمت همچنان به شدت کاهش می یابد، ضروری تر است؟ سهامداران این سئوال را در ذهن مرور می کنند که ارزش سهام به جیب بازیگران عمده می رود یا وقتی ارزان می شود، مانند قطره آبی که به دهانه یک آتشفشان در حال فوران افتاده است تبخیر می شود؟

به عنوان مثال، افت قراردادهای نفتی ۴ سال پیش را در محدوده منفی در نظر بگیرید (نفت خام نایمکس به -۳۸ دلار در هر بشکه رسید)، زیرا معامله گران می ترسیدند که بشکه ها هنگام تحویل به آنها در بحبوحه تعطیلی همه گیر انباشته شود. این یکی از غیر منطقی ترین و بحث برانگیزترین لحظات بود.

استاندارد قیمت گذاری چیست؟

جدای از تئوری‌های توطئه‌ای که توسط برخی معاملات ایجاد شده است (مانند معاملاتی که در سهام برکشایر هاتاوی پس از سقوط تقریباً ۱۰۰ درصدی انجام شد)، قیمت‌گذاری سهام عمدتاً بر اساس اصل عرضه و تقاضا است که حداقل در تئوری باعث سقوط نفت در سال ۲۰۲۰ نیز شد.

تصور کنید که هزار نفر هستند که می خواهند سهام C را به قیمت ۱۰ دلار بخرند، اما فقط ۵۰۰ مالک می خواهند بفروشند و ۵۰۰ خریدار دیگر باید قیمت درخواستی خود را افزایش دهند (مثلاً به ۱۱ دلار).

این پیشنهاد افزایش‌یافته باعث می‌شود سرمایه‌گذارانی که در ابتدا نمی‌خواستند سهام خود را بفروشند تصمیم خود را تغییر دهند، اما اکنون دارایی‌های خود را طبق قیمت جدید می‌فروشند، به این معنی که طبق آخرین معامله، قیمت فعلی ۱۱ دلار رسمی شده است.

در شرایط خاصی (مانند آشفتگی های اخیر در بازارهای جهانی)، زمانی که سرمایه گذاران احساس ترس می کنند، قبل از کاهش قیمت سهام، برای فروش سهام هجوم می آورند و یا حتی برای جلوگیری از کاهش بیشتر در آینده، زیان های کوچکی را می پذیرند اما زمانی که موج فروش گسترش می‌یابد و عرضه سهام بیش از حد نیاز می‌شود، فشارها تشدید می‌شود و سرمایه‌گذاران برای رهایی از دارایی‌های خود شروع به ارائه قیمت‌های پایین‌تر و سپس پایین‌تر می‌کنند.

برعکس وقتی یک روند صعودی اتفاق می افتد، زمانی که عرضه بسیار کمتر از حد نیاز می شود، شاید پس از اخبار مثبت برای بازارها، سرمایه گذاران شروع به پیشنهادات بیشتر برای خرید سهام کنند.

عوامل دیگری مانند مبانی اقتصاد کلان، تحلیل تکنیکال سهام، عملکرد مالی شرکت‌ها و غیره نیز با تحریک عرضه و تقاضا، بر حرکت سهام تأثیر می‌گذارند سمت تقاضا و بالعکس

درک عرضه و تقاضا آسان است، اما آنچه که درک آن دشوار است این است که چه چیزی باعث می‌شود مردم یک سهم خاص را ترجیح دهند و دیگری را نادیده بگیرند، این به دانستن اخبار مثبت و منفی خلاصه می‌شود و البته استراتژی‌های مختلف سرمایه‌گذاران در تعیین اهمیت سهام نیز موثر است.

برای مقابله با سقوط احتمالی آینده، ایده خوبی است که در سهام قوی سرمایه گذاری کنید که توانایی مقاومت در برابر آشفتگی بازار را داشته باشند. ممکن است در کوتاه مدت با فراز و نشیب مواجه شود، اما تا زمانی که شرکت ها سالم هستند، وقتی بازار به ناچار بهبود می یابد، ارزش سهام نیز افزایش می یابد

اسپردها وقتی کاهش می یابند کجا می روند؟

ابتدا، Desjardins، یک گروه خدمات مالی کانادایی که بزرگترین گروه اتحادیه های اعتباری در آمریکای شمالی است، می گوید که نمی توان با قطعیت دلیل تغییر قیمت سهام را دانست، اما آنچه مسلم است این است که سهام ها و قیمت های آنها می تواند خیلی سریع تغییر کند و نوسان دارند.

هنگامی که سهام سقوط می کند و سرمایه گذار پول خود را از دست می دهد، مابه التفاوت دوباره بین افراد دیگر توزیع نمی شود، اما کاهش ارزش سهام نشان دهنده کاهش علاقه سرمایه گذاران و تغییر در درک آنها از ارزش دارایی است.

این ایده که پول به دست شخص دیگری نمی رود و با کاهش قیمت ها از ارزش دارایی ها تبخیر می شود، ممکن است شبیه ایده ماشین لباسشویی باشد که جوراب ها را بدون اینکه مادر بداند کجا رفته اند می بلعد، اما این به خاطر این است که ارزش بازار از دو جزء (ضمنی و صریح) تشکیل شده است.

تفاوت بین ارزش ضمنی و ارزش صریح

ارزش ضمنی: آنها توسط ادراکات شخصی و تحقیقات سرمایه گذاران و تحلیلگران تعیین می شوند و بر اساس پیش بینی درآمد و سود و قدردانی بازارها از دارایی های نامشهود مانند حق ثبت اختراع هستند.

تغییر آن (شاید به دلیل تغییر احساسات) بر قیمت سهام، بالا و پایین تأثیر می گذارد و کاهش آن می تواند باعث کاهش ارزش بازار به زیر ارزش واقعی دارایی ها شود، مانند زمانی که سرمایه گذاران چشم انداز ضعیفی را انتظار دارند و بالعکس.

ارزش صریح: به معنای ارزش مشهود دارایی ها است و از نظر حسابداری به عنوان "ارزش دفتری" شناخته می شود و کل دارایی های شرکت را منهای بدهی ها تشکیل می دهد. بدون ارزش صریح، هیچ ارزش ضمنی برای یک شرکت وجود نخواهد داشت، زیرا تفسیر سرمایه گذاران از سلامت مالی و عملکرد یک شرکت به ارزش صریح آن بستگی دارد، که نیرویی است که در پس ارزش ضمنی سهام وجود دارد.

افزایش یا سقوط سهام تا زمانی که سرمایه گذار سهام خود را نفروشد سود یا زیان واقعی محسوب نمی شود، بلکه تغییر در ارزش دارایی متعلق به خود است و بنابراین فرصتی وجود دارد. برای جبران ارزش از دست رفته یا از دست دادن ارزش افزوده

مهم ترین اطلاعات این است که افزایش یا سقوط سهام تا زمانی که سرمایه گذار سهام خود را نفروشد سود یا زیان واقعی محسوب نمی شود، بلکه تغییر در ارزش دارایی متعلق به خود است و بنابراین فرصتی وجود دارد. برای جبران ارزش از دست رفته یا از دست دادن ارزش افزوده.

به بیان ساده، اگر یک سرمایه‌گذار ۱۰۰ سهم C را به قیمت ۱۰ دلار (مجموع ۱۰۰۰ دلار) داشته باشد و سپس قیمت به ۹ دلار کاهش یابد، به این معنی است که او ۱۰۰ دلار از دست داده است، اما تا زمانی که سرمایه‌گذار سهام خود را نفروشد به این زیان، «زیان‌های محقق نشده» می گویند.

زیان زمانی واقعی می شود که سرمایه گذار تصمیم می گیرد سهام را به قیمت جدید بفروشد، زیرا ارزش سرمایه گذاری خود را منهای زیان (۹۰۰ دلار) بازیابی می کند، اما اگر سهام را برای مدتی نگه دارد، ممکن است دوباره افزایش یابد و خسارت ضرر و زیان او را جبران کند.

نقطه قیمتی که سرمایه گذار انتخاب می کند تا از آن وارد بازار شود تا سهام خود را ایجاد کند و همچنین نقطه ای که از آن برای خروج انتخاب می کند، سود یا زیان واقعی را بدون توجه به میزان افزایش و نزول تعیین می کند.

نقطه قیمتی که سرمایه گذار انتخاب می کند تا از آن وارد بازار شود تا سهام خود را ایجاد کند و همچنین نقطه ای که از آن برای خروج انتخاب می کند، سود یا زیان واقعی را بدون توجه به میزان افزایش و نزول تعیین می کند

چرا قیمت سهام در چند ثانیه تغییر می کند؟

قیمت سهام بر اساس اصل عرضه و تقاضا بالا و پایین می رود که تحت تاثیر جو بازار است، اما سرمایه گذاران هر ثانیه نظر خود را تغییر نمی دهند، پس چرا قیمت سهام به این سرعت تغییر می کند؟

قیمت فعلی یک سهم بیشتر از قیمتی نیست که آخرین معامله با آن انجام شده است، همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، به دلیل حجم عظیم معاملات، معاملات در هر ثانیه از ابتدای جلسه معاملاتی سهام انجام می شود. به عنوان مثال، سرمایه گذاران روزانه به طور متوسط ‌۹۰ میلیون سهم از سهام اپل را معامله می کنند و در هر معامله قیمت سهام تغییر می کند تا آخرین سطح را منعکس کند و هر معامله منعکس کننده هرگونه تغییر ناگهانی در احساسات ناشی از اخبار و تأثیرات مختلف است.

«سرمایه گذاری در بازار سهام در بلندمدت قطعا یک بازی برد-برد است. این بدان معناست که سهام عموماً در بلندمدت افزایش می‌یابد و طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شرکت مدیریت دارایی داف و فلپس، از سال ۱۹۲۶ تا ۲۰۲۲، سهام شرکت‌های بزرگ به طور متوسط ‌سالانه ۱۰.۱ درصد بازدهی داشته‌اند

بازارها ممکن است گاهی گیج کننده باشند

برخی از سرمایه‌گذاران می‌توانند با استقراض سهام و فروش آن‌ها به قیمت فعلی، زمانی که انتظار دارند در آینده سقوط کنند، از کاهش سهام سود ببرند، و سپس آنها را با قیمت پایین‌تری بخرند و در عمل به کارگزار وام‌دهنده بازگردانند. هنگام درخواست وام گرفتن سهام برای فروش کوتاه مدت، ممکن است صاحبان سهام دچار وحشت شوند و آن را بفروشند تا انتظارات سرمایه گذاران کوتاه فروش محقق شود و در نهایت مجبور به خرید سهام برای پرداخت شوند. بدهی خود را کاهش دهند، که تقاضای جدیدی برای سهام ایجاد می کند.

رابرت جانسون، تحلیلگر مالی، رئیس شرکت استراتژی های سرمایه گذاری Economic Index Associates، می گوید: «سرمایه گذاری در بازار سهام در بلندمدت قطعا یک بازی برد-برد است. این بدان معناست که سهام عموماً در بلندمدت افزایش می‌یابد و طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شرکت مدیریت دارایی داف و فلپس، از سال ۱۹۲۶ تا ۲۰۲۲، سهام شرکت‌های بزرگ به طور متوسط ‌سالانه ۱۰.۱ درصد بازدهی داشته‌اند.

برای مقابله با سقوط احتمالی آینده، ایده خوبی است که در سهام قوی سرمایه گذاری کنید که توانایی مقاومت در برابر آشفتگی بازار را داشته باشند. ممکن است در کوتاه مدت با فراز و نشیب مواجه شود، اما تا زمانی که شرکت ها سالم هستند، وقتی بازار به ناچار بهبود می یابد، ارزش سهام نیز افزایش می یابد.

کد خبر: ۲۹۸٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha