۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
ویژگی ساخت مسکن تدریجی| معضلی به نام سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

ویژگی ساخت مسکن تدریجی| معضلی به نام سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات

عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت مسکن تدریجی که متناسب با آن مردم شروع به سکونت کنند و به تدریج مسکن خود را و مساحت مسکن خود را افزایش دهند نیز در دستور کار است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مسکن تدریجی، مفهومی در اقتصاد مسکن است که با توجه به ظرفیت‌های مردمی جوامع راهگشای خوبی برای حل مسائل مسکن ملکی و اشتغال جوامع خواهد بود.

تأمین مسکن مناسب و درخور استطاعت به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ها در دهه‌های اخیر در کشور بوده است. نگاه به این چالش‌ها نمایانگر آن است که ساخت مسکن ملکی توسط دولت عاملی برای تکمیل ظرفیت‌ها و پاسخگویی به نیازهای جامعه ایران نیست و نیاز به بهره‌گیری از سرمایه بالقوه اجتماعی روزبه‌روز بیشتر درک خواهد شد.

در آستانه جهش تولید مسکن هستیم اما مشکلات و معضلاتی هم مثل سیستم بانکی داریم

هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر اوضاع ساخت مسکن ملی می تواند مفید و رو به رشد تلقی شود؟ گفت: در آستانه جهش تولید مسکن هستیم اما مشکلات و معضلاتی هم مثل سیستم بانکی داریم. در بحث تسهیلات دهی بانک ها به ویژه بانک های خصوصی دچار مشکلاتی هستیم.

او با اشاره به اینکه برنامه ای که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند برنامه ریزی برای ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی بود گفت: اگر چه در برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود ۶ میلیون مسکن در قالب نهضت ملی مسکن احداث شود به عبارتی بحث پتانسیل روستاها ، شهرک ها و شهرهای ساحلی وارد مدار شد و هدفگذاری ۶ میلیون واحد مسکونی بود.

وقتی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین در کشور تامین شده است بدین معنا است که جهش بسیار بزرگی در کشور انجام شده است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که این جهش ساخت مسکن با چه روشی اجرا خواهد شد؟ آیا سیستم بانکی پاسخگوی این حجم از ساخت و ساز خواهد بود؟ ادامه داد: وقتی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین در کشور تامین شده است بدین معنا است که جهش بسیار بزرگی در کشور انجام شده است و حتی بیش از آن هم در دستور کار قرار دارد.

او افزود: برای جهش ساخت مسکن تلاش شد تا پتانسیل روستاها، شهرک ها، شهرهای جدید و بافت فرسوده به کار گرفته شوند. تلاش دولت سیزدهم از همان ابتدا برای همین بود که این پروژه بزرگ در دولت سیزدهم به نتیجه برسد. اگر می خواهیم مساله مسکن را مرتفع کنیم باید تمام موانع ساخت مسکن برای جهش تولید را از میان برداریم و آمارها نشان می دهد که فراتر از آن هم حرکت کردیم.

عباسی اصل خاطر نشان کرد: به عنوان مثل الگوی مسکن های معیشت محور به ویژه برای زنان سرپرست خانوار، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مناطقی که زمین داریم در دستور کار داریم. یعنی نه تنها در پی حل مشکل مسکن این افراد هستیم بلکه در پی ایجاد اشتغال در مشاغل خانگی هستیم. اگر مسکن این افراد را مقداری بزرگتر در نظر بگیریم می توانیم یک فضای اشتغال هم برای این افراد داشته باشیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای همین است که بحث الگوهای ساخت مسکن تدریجی که متناسب با آن مردم شروع به سکونت کنند و به تدریج مسکن خود را و مساحت مسکن خود را افزایش دهند در دستور کار است.

عملیات ساخت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده است و بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل مردم شده است

وی با اشاره به اینکه مسئولیت پذیری مهمترین شاخصه دولت در حوزه مسکن بود ادامه داد: ساخت مسکن یک نیاز واقعی و یک قانونی است که مصوب مجلس شورای اسلامی است. از زمانی که این طرح مصوب شد، عملیات ساخت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده است و بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل مردم شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که مردم چه نقشی در رشد ساخت و ساز می توانند داشته باشند؟ گفت: وظیفه دولت در بحث نحوه ساخت بسترسازی است. یعنی تامین زمین، آماده سازی، تامین زیر ساخت ها، خدمات زیربنایی و روبنایی، تسهیلات ساخت، اخذ پروانه ساختمانی و مباحث نظام مهندسی و رعایت مقررات ملی ساختمان است. مدیریت ساخت، زمان و هزینه باید بر عهده مردم قرار داده شود. به هر حال شاید مردم توانایی ساخت نداشته باشند باید پلتفرم هایی برای ساخت مسکن ایجاد شود تا مردم در قالب این پلتفرم ها قراردادهایی تنظیم کنند.

کد خبر: ۲۹۸٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha