۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
دل و جگر مرغ روی میز خراجی ها| مرغداران گله مند هستند
بازار گزارش می دهد؛

دل و جگر مرغ روی میز خراجی ها| مرغداران گله مند هستند

ساری - صنعت طیور و پرندگان زیر ذره بین امور مالیاتی قرار گرفتند و جگر و سنگدان مرغ نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بازرسان امور مالیاتی به سراغ جگر و سنگدان مرغ هم رفتند تا راه های جدیدی را برای مالیات ستانی باز کنند و این مساله نارضایتی فعالان صنعت طیور و مرغداران را در پی داشته است.

سال جاری ۳۴ هزار میلیارد ریال از درآمدهای عمومی استان مازندران از طریق مالیات وصول شد و مالیات بر ارزش افزوده سهم بالایی از آن را تشکیل داده است. دریافت مالیات ارزش افزوده بر امحا و احشاء مرغ شامل دل، جگر و سنگدان به تازگی از سوی امور مالیاتی به فعالان صنعت طیور ابلاغ شده است.

طبق این دستورالعمل مقرر است از امحا و احشای مرغ مالیات دریافت شود و بخش خصوصی مازندران خواستار داده مهلت شش ماهه ای به واحدهای طیور برای محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده شدند.

علی تقی پور رییس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار این که مالیات بر ارزش افزوده امحا و احشاء مرغ(دل، جگر، سنگدان) در کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی مورد بحث و بررسی از سوی دامپزشکی، مالیات، جهاد کشاورزی و فعالان اقتصادی قرار گرفت، افزود: مالیات بر ارزش افزوده انواع فرآورده های گوشتی مطابق با فهرستی که هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می کند؛ تعیین می شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: همچنین مالیات بر ارزش افزوده انواع گوشت خام مطابق با فهرستی که وزارت جهاد کشاورزی (سازمان دامپزشکی) تا پایان دی ماه برای اجرا در سال بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال می کند، تعیین می شود.

رییس اتاق بازرگانی مازندران: در خصوص مالیات بر ارزش افزوده امحا و احشا پرندگان، مقرر شد که برای محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده در این زمینه اداره‌کل امور مالیاتی مازندران مهلت زمانی ۶ ماهه را به عنوان تنفس برای واحدهای طیور منظور کند

تقی پور تصریح کرد: همچنین پیشنهاد شد با توجه به افزایش نارضایتی و اعتراضات گسترده فعالان اقتصادی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده امحا و احشا پرندگان، مقرر شد که برای محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده در این زمینه اداره‌کل امور مالیاتی مازندران مهلت زمانی ۶ ماهه را به عنوان تنفس برای واحدهای طیور منظور کند.

دل و جگر مرغ روی میز خراجی ها| مرغداران گله مند هستند

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فعالیت ۲۱ کشتارگاه صنعتی طیور در استان گفت: کشتارگاه های استان با نیمی از ظرفیت کار می کنند.

بابک مومنی در گفت وگو با خبرنگار بازار شمار کشتارگاه های صنعتی طیور را در استان ۲۱ واحد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر کشتارگاه های استان با نیمی از ظرفیت فعالیت می کنند.

وی با عنوان این که عمده مرغ تولیدی در استان به صورت زنده از استان خارج و به تهران ارسال می شود، خواستار برنامه ریزی برای جلوگیری از این روند شد.

وی با اشاره به این که ۱۱ درصد گوشت مرغ کشور در استان تولید می شود، برنامه ریزی برای صادرات را از دیگر طرح ها ذکر کرد و گفت: صادرات مرغ به راحتی در استان قابلیت اجرایی دارد.

مومنی با اشاره به مشکلات فراروی بخش کشاورزی ساماندهی بازار این بخش را از دغدغه ها ذکر کرد و گفت: حواله و مجوز فروشی واردات و صادرات از چالش ها است.

دستور استاندار برای توقف مالیات ستانی از دل و جگر مرغ

دریافت مالیات از جگر و سنگدان مرغ و پرندگان درحالی است که از امحا و احشای دام سبک وسنگین مالیات اعمال نمی شود و فعالان بخش خصوصی مازندران خواستار توقف این نوع مالیات ستانی شدند.

یوسف نوری استاندار مازندران نیز با تایید توضیحات دبیرخانه شورا مبنی بر اینکه اقشار ضعیف جامعه از امحا و احشا مرغ استفاده می کنند و چطور می شود که مالیات بر ارزش افزوده دام سنگین و سبک اعمال نمی شود و این مورد اعمال می شود، پیشنهاد دبیرخانه را تا تعیین تکلیف این موضوع پذیرفت و مصوب شد که امور مالیاتی فعلا دریافت مالیات بر ارزش افزوده امحا و احشا مرغ را متوقف کند.

دل و جگر مرغ روی میز خراجی ها| مرغداران گله مند هستند

بازنگری ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده فروش جگر و سنگدان مرغ که افراد محروم جامعه عمده مصرف کنندگان این نوع پروتئین هستند و بررسی دلایل جریمه افزایش برداشت مواد معدنی بیشتر از پروانه بهره‌برداری از مفاد دستور کار شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت مازندران بوده است.

ربیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با اظهار این که ۴۰ درصد جوجه ریزی کشور در استان انجام می شود، گفت: فعالان این حوزه نیازمند حمایت هستند و وجود واحدهای غیرمجاز و مالیات بر ارزش افزوده از چالش های این صنعت است.

امیر میران در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که بر امحا و احشای دام سبک و سنگین مالیات وضع نمی شود، تصریح کرد: صنعت طیور و پرندگان با چالش های زیادی روبرو هستند و برای سایر واحدها، کارگروهی برای احصا مشکلات تشکیل می شود تا با ارائه راهکارهایی، به واحدهایی که می توانیم پروانه بدهیم و این مسئله را در شورای گفتگوی استان و کشور مطرح کنیم.

در حال حاضر عمده مصرف کنندگان جگر و سنگدان مرغ و طیور را اقشار ضعیف تشکیل می دهند و دریافت مالیات از این بخش منجر به افزایش قیمت نیز خواهد شد. مازندران ۱۱ درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.

کد خبر: ۲۹۸٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha