۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
افت ۳۵ درصدی معاملات لوازم یدکی خودرو| نظارت به انبار فعالان لوازم یدکی چالش جدید است
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در گفت وگو با بازار:

افت ۳۵ درصدی معاملات لوازم یدکی خودرو| نظارت به انبار فعالان لوازم یدکی چالش جدید است

حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو به بازار گفت: علیرغم نوسان نرخ ارز، به علت رکود شدید شاهد افت ۳۰ درصدی خرید و فروش لوازم یدکی خودرو در بازار هستیم.

امید محمدی؛ بازار: نوسان نرخ ارز طی روزهای اخیر نگرانی از رشد قیمت لوازم یدکی خودروها را ایجاد کرده است. چرا که به تبع نوسان قیمت ارز، برخی از محصولات صنایع خودروسازی در بازار دستخوش تغییر بها قرار گرفتند. کاهش قدرت خرید مالکان خودروها و تاثیر ارز در بازار صنایع خودروسازی، رکود در معاملات ایجاد کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند اگر نرخ ارز در بازار به ثبات نسبی برسد، احتمالا می توان به عدم افزایش قیمت ها امیدوار بود.
برای بررسی این مسائل با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به گفت و گو پرداختیم:

* باتوجه به نوسان نرخ ارز طی روزهای اخیر، قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار تغییری داشته است؟

باتوجه به رکود شدید حاکم در بازار لوازم یدکی خودرو و تلاش فعالان این صنف جهت پرداخت تعهدات مالی، تغییری در قیمت قطعات خودرو علیرغم نوسان نرخ ارز ایجاد نشده است.

معاملات لوازم یدکی خودرو در بازار و خرید فعالان صنف از بنکداران به کمترین حد رسیده است

* چند درصد معاملات لوازم یدکی خودرو در بازار به علت رکود مذکور افت پیدا کرده است؟

معاملات لوازم یدکی خودرو در بازار و خرید فعالان صنف از بنکداران به کمترین حد رسیده است. آشفتگی فعلی بازار سبب شده که چشم اندازی از آینده بازار لوازم یدکی خودرو وجود نداشته باشد؛ بنابراین فعالان بازار حاضر به افزایش تعهدات مالی خود نیستند. در حال حاضر شاهد افت ۳۰ درصدی خرید و فروش لوازم یدکی در بازار هستیم.

* قطعه سازان اعلام کردند که به دلیل چالش های انرژی و ارزی در ماه های اخیر، تولیدات آن ها افت پیدا کرده است، این مساله در بازار مشهود است؟

مدت مدیدی است که صنایع خودروسازی با قطع مکرر برق مواجه هستند، این مساله علاوه بر توقف تولید سبب افزلیش هزینه ها می شود. باتوجه به اینکه بازار لوازم یدکی خودرو در رکود است، افت تولید قطعه سازان اکنون خود را نمایان نکرده و اثر این معضل در ماه های آینده گریبان بازار لوازم یدکی خودرو را خواهد گرفت.

وزارت صمت در حال تدوین دستور العملی برای انبار فعالان بازار لوازم یدکی خودرو جهت نظارت هستند که اگر این مساله اجرایی شود، بستر فساد در کشور ایجاد خواهد کرد

*به عنوان پرسش پایانی، تکلیف سامانه جامع تجارت برای بازار لوازم یدکی خودرو چه می شود؟

وزرای دولت سیزدهم که حوزه سامانه جامع تجارت فعال بودند، به علت فقدان آماده سازی زیرساخت ها، از اهرم فشار استفاده کردند. قانون قاچاق معکوس که برای فرآورده های نفتی و دارویی به علت پرداخت یارانه مصوب شده، در تلاش برای تسری آن به لوازم یدکی خودرو هستند. از همین رو در حال تدوین دستور العملی برای انبار فعالان بازار لوازم یدکی خودرو جهت نظارت هستند که اگر این مساله اجرایی شود، بستر فساد در کشور ایجاد خواهد کرد. در اینجا باید اشاره کنم صنف لوازم یدکی خودرو آماده هر نوع همکاری با دولت چهاردهم جهت بهبود شرایط فعلی و اصلاح قوانین است.

کد خبر: ۲۹۸٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha