۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
دولت چهاردهم شرایط واردات را تسهیل کند| هدف از تعرفه تامین کسری بودجه یا تنظیم بازار؟
یک واردکننده خودرو در گفتگو با بازار؛

دولت چهاردهم شرایط واردات را تسهیل کند| هدف از تعرفه تامین کسری بودجه یا تنظیم بازار؟

مرشد سلوک وارد کننده خودرو به بازار گفت: وزارت صمت دولت چهاردهم باید واردات خودرو را با بازنگری دستورالعمل های تعرفه و تشریفات گمرکی تسهیل کند.

امید محمدی؛ بازار: واردات خودرو در دولت سیزدهم با چالش های متعددی مواجه بود، عدم هماهنگی میان دستگاه های ذیربط و فقدان توجه وزارت صمت به تسهیل شرایط از مهم ترین دردسرهای ورود خودروهای خارجی به بازار است. اگر از مساله ارز چشم پوشی کنیم، تشریفات گمرکی گریبان شرکت های واردکننده را گرفته و مانع از عرضه مناسب خودرو به بازار شده است، باتوجه به اینکه بزودی وزیر صمت دولت چهاردهم معرفی می شود، شاید زمان آن رسیده باشد که قوانین مورد بازبینی مجدد قرار گیرند. برای بررسی این مسائل با کوروش مرشد سلوک وارد کننده خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

* شنیده ها حاکی از آن است که گمرکات کشور همکاری لازم جهت ترخیص خودروها ندارند، این مساله صحت دارد؟

گمرکات کشور بخاطر نغز تفاوت دستورالعمل ها با قوانین با چالش مواجه شدند، این مساله سبب عدم یکپارچگی در واردات خودرو شده است. در دستورالعمل اشاره به همکاری سازمان ملی استاندارد، محیط زیست و غیره شده است، اما در اجرا چنین موضوعی وجود ندارد. ‌

* دولت چهاردهم اگر بخواهد روند واردات خودرو را بهبود بخشد باید چه اقدامی انجام دهد؟

اگر وزارت صمت دولت چهاردهم بخواهد واردات را تسهیل کند، در گام نخست باید بازنگری در دستورالعمل ها انجام دهد. در وهله دوم باید فرآیند واردات خودرو از ثبت سفارش، تشریفات گمرکی و شماره گذاری مورد بررسی مجدد قرار گیرد. تا زمانی که این موارد اصلاح و تغییر نکند، شرایط واردات بهبود نخواهد یافت.

اگر هدف واردات خودرو تنظیم و کنترل بازار باشد، تعرفه باید روند کاهش داشته باشد

* چرا مساله تعرفه واردات خودرو در دولت ها حل نشده و مورد نقد فعالان و مشتریان بازار خودرو است؟

دولت باید از سیاستگذاری های صنعتی اهداف را مشخص کند، اگر هدف تامین کسری بودجه دولت باشد که باید روند افزایشی باشد، اگر هدف واردات خودرو تنظیم و کنترل بازار باشد، تعرفه باید روند کاهش داشته باشد. کارشناسانی که اقدام به تدوین این آیین نامه ها می کنند، باید به جزئیات این دستورالعمل ها دقت شود.

* پیشتر به مساله بازنگری واردات اشاره کردید، برای این مساله وزارت صمت دولت چهاردهم باید چه اقدامی انجام دهد؟

دولت چهاردهم باید کمیته ای را جهت بررسی نمایندگی ها، استانداردها، تشریفات گمرکی و مسائل ارزی تشکیل دهد. این کمیته باید متشکل از افرادی باشد که نسبت به جزئیات واردات واقف باشند. در چنین شرایطی روند عرضه خودروهای خارجی بهبود می یابد.


کد خبر: ۲۹۸٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha