۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲
توسعه ۳۰۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی در برنامه هفتم توسعه

توسعه ۳۰۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی در برنامه هفتم توسعه

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام‌کرد: توسعه ۳۰۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی از اهداف تعیین شده در برنامه هفتم است.

به گزارش بازار از وزارت جهادکشاورزی، «ترحم بهزاد» افزود: توسعه گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی در برنامه ششم، در سطح ۲۵۰ هزار هکتار هدفگذاری شده بود، اما توانستیم توسعه این گیاهان را تا بیش از ۴۹۱ هزار هکتار گسترش دهیم.

این مقام مسئول از همکاری‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با گمرک در زمینه آموزش شناسایی گونه‌های گیاهان دارویی دارای ممنوعیت در راستای جلوگیری از قاچاق خبر داد و اظهار داشت: هرگونه بهره‌برداری، حمل‌ونقل و صادرات گیاهان دارویی بدون مجوز از دستگاه‌های مربوطه نیز خلاف مقررات کشور است و در برنامه هفتم بر آن تاکید شده است.

وی تصریح‌کرد: توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب طرح های مرتعداری چند منظوره با استفاده از روش‌های بیولوژیک و بیومکانیک و پرهیز از هرگونه کشت و تغییر کاربری در مراتع در برنامه هفتم مد نظر است.

بهزاد گفت: صدور مجوزهای گواهی حمل و نقل و صادرات گیاهان دارویی براساس برنامه هفتم توسعه باید از طریق سامانه «سمطا» انجام شود و در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

صادرات ۹۶۱ تن گیاهان دارویی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که سال گذشته ۹۶۱ تن گیاهان دارویی عرصه‌های منابع طبیعی صادر شد، اظهار داشت: بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ تن گیاهان دارویی از عرصه‌های منابع طبیعی در سال گذشته برداشت شد.

وی، رعایت حقوق جوامع محلی و بهره‌برداران عرفی، توانمندسازی آنان در برداشت و جمع‌آوری اصولی گیاهان دارویی، ایجاد زمینه‌های مشارکت مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی دارای گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی از تاکیدات برنامه هفتم توسعه برشمرد.

بهزاد خاطرنشان‌کرد: در عرصه‌های مرتعی کشور بیش از ۲۰ گونه گیاهان دارویی از جمله آنغوزه، باریجه، کتیرا، وشاء، کنگر، ریواس، پونه، آویشن، کاپاریس(کبر)، شیرین‌ بیان، گل گاو زبان، بارهنگ، پنیرک، دنبلان، روناس، اسپند، مصطکی، گلرنگ و ... برداشت می‌شود.

کد خبر: ۲۹۸٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha