۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
۵ قوی سیاه بازار دلار تهران چه بود؟

۵ قوی سیاه بازار دلار تهران چه بود؟

در روز دوشنبه، بازار ارز و سکه برای دومین روز متوالی با گپ منفی شروع به کار کرد و وضعیت بلوکه بیشتر شد.

به گزارش بازار، بازار ارز و سکه دیروز شاهد پنج پدیده بود:

  • پدیده اول گپ منفی بازارها،
  • دوم وضعیت بلوکه،
  • سوم چاق شدن حباب سکه و طلا،
  • چهارم بالا رفتن شکاف قیمت تتر و دلار
  • پدیده آخر ریزش سنگین همه بازارهای جهانی بود.

قیمت‌ها در این روز کاهش یافتند و یک کانال از دست رفت. قیمت سکه وارد کانال ۴۲ میلیون تومان شد و قیمت دلار نیز کانال ۶۱ هزار تومان را از دست داد و به قیمت قبل از ترور اسماعیل هنیه در تهران بازگشت.

قیمت دلار هرات پس از دو روز بازگشایی در کانال ۶۱ هزار تومان، در روز دوشنبه این کانال را از دست داد و در کف ۶۰ هزار تومان شروع به کار کرد.

در ابتدا و قبل از بازگشایی بازار دبی، قیمت دلار هرات افزایش داشت، اما با بازگشایی قیمت درهم با گپ منفی، قیمت دلار هرات کاهش یافت و کانال ۶۰ هزار تومان را از دست داد.

در نهایت، دلار هرات در مرز حمایت ۵۹ هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد.

با ورود قیمت دلار هرات به کانال ۵۹ هزار تومان، قیمت دلار در این بازار به نرخ‌های قبل از ترور اسماعیل هنیه برگشت.

این کاهش قیمت دلار نقدی هرات در حالی رخ داد که قیمت دلار فردایی همچنان در کانال ۶۰ هزار تومان باقی ماند و حتی تا ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت.

به واسطه این شکاف، وضعیت بلوکه در بازار ارز هرات سنگین‌تر شد. با کاهش قیمت دلار هرات و ورود به کانال ۵۹ هزار تومان، قیمت دلار در تهران نیز از کانال ۶۱ هزار تومان فاصله گرفت.

قیمت درهم با گپ منفی ۱۸۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان شروع به کار کرد و سپس به ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت، اما در نهایت در ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.

قیمت سکه نیز با گپ منفی ۲۰۰ هزار تومانی در کانال ۴۲ میلیون تومان و در ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شروع به کار کرد و سپس به ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافت و از ناحیه حمایت شد.

قیمت طلای آبشده نیز با کاهش مرز حمایت ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان را از دست داد و به مرز حمایتی ۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان نزدیک شد، اما از این سطح حمایت شد.

ریزش شدید در بازارهای جهانی

در روز دوشنبه، بازارهای جهانی نیز ریزش شدیدی را تجربه کردند؛ قیمت بیت‌کوین به کف ۵۰ هزار دلار رسید و بیش از یک میلیارد دلار در این بازار لیکویید شد.

این کاهش قیمت بیت‌کوین بر بازار داخلی نیز تاثیر گذاشت و قیمت تتر به دلیل این ریزش افزایش یافت و تا ۶۲ هزار تومان بالا رفت.

با این افزایش قیمت تتر، شکاف این بازار با قیمت دلار تهران به بیش از هزار تومان رسید و شکاف تتر با قیمت دلار هرات بیش از دو هزار تومان شد.

علاوه بر بیت‌کوین، بازار سهام و قیمت انس طلا نیز در بازارهای جهانی با کاهش مواجه شدند.

ترس از تکرار رکودی بحران ۲۰۰۸ میلادی

تحلیلگران این ریزش را به اثر جنگ مرتبط می‌دانند، اما موضوع اصلی داده‌های اشتغال هفته گذشته آمریکا و سیگنال رکود بود؛

در واقع بازارهای جهانی به خاطر ترس از تکرار رکودی مثل بحران ۲۰۰۸ میلادی، این ریزش رخ داد.

با کاهش قیمت انس طلا، قیمت آن به زیر ۲۴۰۰ دلار رفت، اما قیمت سکه و طلای داخلی به این کاهش واکنش نشان ندادند و حباب طلا و سکه افزایش یافت.

حباب سکه در روز دوشنبه به ۲۰ درصد رسید و حباب طلای آبشده نیز به دو درصد رسید که بی‌سابقه بود. البته در ادامه و در پشت خط با ضعیف شدن شاخص دلار، بازار انس طلا دوباره به بالای ۲۴۰۰ دلار بازگشت.

به عقیده معامله‌گران فنی، همچنان سایه جنگ بر بازار داخلی وجود دارد و با بالا رفتن تنش‌ها در منطقه، قیمت‌ها ممکن است دوباره افزایش یابند.

اما در صورت آرامش در روزهای آینده، قیمت‌ها همچنان می‌توانند در مسیر نزولی قرار بگیرند.

کد خبر: ۲۹۸٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha